|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۹۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
ديروز در حالي كه نشست شوراي امنيت سازمان ملل تشكيل شد، «هلي» نماينده هندي تبار آمريكا در سازمان ملل كه بسيار تلاش دارد تا خود را يك آمريكايي اصيل و از طرفداران بدون چون، چراي سياست‌ها و مديريت ترامپ معرفي كند، گفت: «كاخ سفيد ديگر اجازه نخواهد داد تا اين شورا و سازمان ملل عليه اسرائيل اقدام و تصميم‌گيري كند!»
اعلام ترامپ در به رسميت شناختن همه بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، مورد مخالفت دولت‌ها در جهان و سازمان ملل متحد قرار گرفته است. كشورهاي فرانسه، ايتاليا، انگلستان، آلمان و سوئد به طور رسمي مخالفت خود با اقدام ترامپ در انتقال سفارتخانه آمريكا به بيت‌المقدس شرقي و پذيرش همه بيت‌المقدس به مركزيت رسمي اسرائيل را اعلام و آن را «ناهمسو» با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل دانسته‌اند.

ديروز در حالي كه نشست شوراي امنيت سازمان ملل تشكيل شد، «هلي» نماينده هندي تبار آمريكا در سازمان ملل كه بسيار تلاش دارد تا خود را يك آمريكايي اصيل و از طرفداران بدون چون، چراي سياست‌ها و مديريت ترامپ معرفي كند، گفت: «كاخ سفيد ديگر اجازه نخواهد داد تا اين شورا و سازمان ملل عليه اسرائيل اقدام و تصميم‌گيري كند!»

اما يك بار ديگر افول قدرت آمريكا در شوراي امنيت نشان داده شد و در اقدامي كم‌سابقه 14عضو اين شورا (منهاي آمريكا) با رسميت بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي مخالفت كردند. اگرچه وزير خارجه ترامپ «تيلرسون» گفته است: «اجراي تصميم رئيس جمهور(ترامپ) براي انتقال كامل سفارتخانه آمريكا به بيت‌المقدس و استقرار ديپلمات‌هاي آمريكا در اين شهر حداقل دو سال طول خواهد كشيد» اما اين تصميم ترامپ همه مصوبه‌هاي سازمان ملل را درباره فلسطين و تشكيل دو كشور اسرائيلي و فلسطيني كه يكي در غرب بيت‌المقدس و ديگري (فلسطين) در شرق آن مستقر و مركزيت سياسي داشته باشند، باطل مي‌كند.

در فضاي بين‌المللي موجي از مخالفت و رد تصميم‌گيري دولت آمريكا به راه افتاده است. بخصوص در اتحاديه اروپا و براي سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان حركت ترامپ غيرقابل قبول است زيرا عواقب غيرقابل پيش‌بيني و خطرناكي ببار مي‌آورد. اولين پرسش اين است كه چرا ترامپ در اين زمان چنين تصميمي گرفته است؟ اگرچه پاسخ به اين پرسش را از زواياي گوناگون مي‌توان بررسي كرد، اما بنظر مي‌رسد كاخ سفيد شرايط كنوني در حاكميت كشورهاي اسلامي از عربي و غيرعربي همچنين ضعف اغلب دولت‌ها در اين كشور بهمراه اختلاف‌هاي گوناگون سياسي و روابط سرد و بهم ريخته آنها را مناسب با اعلام اين تصميم‌گيري ديده است. در خاورميانه دو ويژگي را در روابط اغلب كشورهاي مسلمان و در جايگاه و روابط مردم با حاكميت‌هاي مستقر مي‌توان مشاهده كرد. اول، تنافر ملت‌ها از حاكميت‌ها در كشورهاي خود. دوم، تنافر دولت‌ها يا قدرت‌هاي حاكم از يكديگر در اغلب كشورهاي مسلمان خاورميانه! همين دو ويژگي، سير واقعيت تلخ بهم ريختگي سياسي ـ اجتماعي را در اغلب كشورهاي خاورميانه نشان ميدهد. نارضايتي مردم از دولت‌هاي حاكم، و گسل‌هاي اختلاف دولت‌ها ‌با يكديگر كه مانع همكاري و همسويي سياسي منطقه‌اي شده است.
با اين ارزيابي، علني شدن «فساد» آنهم در سطوح بسيار گسترده در مديريت‌هاي حاكم را مي‌توان ديد كه هرگونه انگيزه براي همبستگي اجتماعي مردم و اتحاد براي مقاومت را سست و شكننده كرده است. اعلام تصميم‌ترامپ تنها براي انتقال سفارت به بيت‌‌المقدس نيست بلكه اين تصميم در عمل همه مصوبه‌هاي سياسي گذشته براي ايجاد دو كشور و رسميت دو دولت (فلسطيني و اسرائيلي) را منسوخ كرده است. «موگريني» رئيس سياسي اتحاديه اروپا گفته است «تصميم ترامپ ما را به دوراني تاريك‌تر باز مي‌گرداند.»

بيان اين جمله از مدير سياسي اتحاديه اروپا پاسخ به پرسش دومي است كه به اختصار در اين نوشته طرح مي‌شود. آيا ترامپ و نتانياهو به دنبال جنگ ديگري در خاورميانه‌اند؟ به نظر مي‌رسد مرحله به مرحله طراحي و تدارك جنگ‌هاي محدود در منطقه بار ديگر ديده مي‌‌شود كه در آن نه فتح سرزمين به روش جنگ‌هاي كلاسيك (گذشته)، كه تخريب كشوري با حداقل كشتار انساني و با استفاده از مدرن‌ترين و قوي‌ترين ابزارهاي جنگي و نظامي خواهد بود. چنين جنگي كشورهاي هدف را به دوران عقب‌ماندگي يا بقول خانم موگريني «به دوراني تاريك» خواهد برد! اگر «اوباما» در سخنراني اخير خود، بدون آنكه اسمي از «هيتلر» ببرد، ترامپ را به او تشبيه و براي جهان خطرناك توصيف كرده است، اين خطر هم در شرق آسيا (شبه جزيره كره) با تهديد به جنگي اتمي و هم در غرب آسيا (خاورميانه) با تهديد به «جنگ‌هاي محدود» جديد ديده مي‌شود. ترامپ و نتانياهو مردان صلح و مماشات سياسي نيستند و نتانياهو به تصاحب همه بيت‌المقدس رضايت نخواهد داد، او بدنبال محو هرگونه طرحي براي تشكيل كشوري مستقل براي فلسطينيان است حتي در كمتر از 8 درصد از مجموعه سرزمين فلسطين! نتانياهو اين روزها بطور علني مي‌گويد: «سرزمين فلسطين همان اردن است تا تشكيل دولتي كنفدراتيو بدهند!» همين ديدگاه را ترامپ و مشاوران او در كاخ سفيد دارند!

در كنار اين چهره‌پردازي از واقعيت‌هاي در جريان،‌هم ترامپ و هم نتانياهو، اولي در داخل آمريكا و دومي در داخل اسرائيل مشكلات گوناگوني دارند و متزلزند. آشفتگي سياسي ـ اجتماعي ناشي از مديريت يك سال گذشته ترامپ در داخل آمريكا، و مشكلات اقتصادي و فساد مالي در مديريت كلان نتانياهو در اسرائيل، اخبار روزانه شده است. و مرحله به مرحله ادامه قدرت‌نمايي اين دو عنصر خطرناك براي محو صلح در جامعه جهاني را نشان مي‌دهد. ديدگاه ترامپ و نتانياهو بسترسازي براي جهاني ناآرام است كه نشانه‌هاي آن را دولتمردان و سياستمداران در اغلب كشورهاي جهان مي‌بينند و هشدار مي‌دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین