|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۱۹۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
ایران سال گذشته ۹میلیون گردشگر خروجی داشت؛ رقمی که با اعتراض معاون گردشگری مواجه شد و او در نشست با فعالان صنعت گردشگری گفت که این رقم قابل‌قبول نیست و رئیس‌جمهور هم نسبت به خروج بیش از حد گردشگر از کشور حساس شده است.
 
ایران سال گذشته ۹میلیون گردشگر خروجی داشت؛ رقمی که با اعتراض معاون گردشگری مواجه شد و او در نشست با فعالان صنعت گردشگری گفت که این رقم قابل‌قبول نیست و رئیس‌جمهور هم نسبت به خروج بیش از حد گردشگر از کشور حساس شده است.

محمدمحب خدایی، معاون گردشگری کشور، بارها از فعالان صنعت گردشگری، هتلدارها و آژانس‌های گردشگری خواسته است از هزینه سفر به ایران بکاهند تا با این روش تعادل بین گردشگر ورودی و خروجی برقرار شود.

ترکیه مهم‌ترین مقصد خروجی گردشگران ایرانی است و پس از آن گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در رتبه‌های بعدی سفرهای خارجی ایرانی‌ها قرار دارند. افزایش آمار گردشگران خروجی از کشور موجب شده است که کشورهای دیگر نیز برای جذب گردشگران خروجی ایران دست به کار شوند تا از این بازار پرسود گردشگری در جهان بی‌نصیب نمانند. روس‌ها و صرب‌ها و حتی برخی کشورهای جنوب‌شرق آسیا که پیش‌تر مقصد سفر ایرانی‌ها نبودند، اکنون گوی سبقت را برای جذب گردشگران خروجی ایران از یکدیگر می‌ربایند.

ایران بازار جدید گردشگری روس‌ها
روسیه بازار جدید گردشگری خروجی ایران است که با لغو روادید سفر با ایران می‌توان پیش‌بینی کرد که حجم زیادی از گردشگران خروجی ایران به‌زودی بین ترکیه و روسیه تقسیم شوند.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، پیش‌تر به ایسنا گفته بود که تنها سال گذشته ۶۳ هزار ایرانی به روسیه سفر کردند. خبرگزاری اسپونتیک نیز به نقل از عضو هیأت رئیسه اتحادیه آژانس‌های توریستی روسیه گزارش کرد: ایرانی‌هایی که از روسیه دیدن می‌کنند 4 برابر بیشتر از تعداد مسافران روس در ایران هستند. براساس اعلام سفارت روسیه در تهران، تابستان امسال روزانه تا ۹۰۰ روادید سفر برای گردشگران ایرانی صادر کرده است. با چنین آماری در نخستین نگاه به روابط گردشگری ایران و روسیه، مشخص می‌شود که ترازوی گردشگری ایران و روسیه تاکنون که حتی زمزمه‌های لغو روادید بین 2کشور شنیده می‌شود به‌نفع روس‌ها پایین رفته است.

برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود که روسیه با لغو روادید، به‌زودی مقصد جایگزین سفرهای خارجی ایرانی‌ها شود. چندی پیش روسیه اعلام کرد که سفر به شرق دور آن کشور برای ایرانی‌ها نیاز به ویزا ندارد. پس از آن نیز هیأت گردشگری باشقیرستان با پشتوانه فرمان دولت روسیه، به ایران سفر کرد تا براساس آنچه ایسنا گزارش کرده است گردشگران بیشتری از ایران به جمهوری باشقیرستان روسیه ببرد. براساس این گزارش، آمارهای کمیته گردشگری دولت باشقیرستان نشان می‌دهد که تا سال پیش یک هزار ایرانی به این منطقه سفر کردند که این آمار امسال به ۷۰ هزار گردشگر رسید.

تلاش برای کشاندن روس‌ها به جزیره کیش
یعقوب قاسمی، یک عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که پیگیر برقراری تعامل گردشگری بین جمهوری تاتارستان روسیه و ایران است، به ایسنا گفت که این معامله به نفع ایران تمام می‌شود چون به آنها پیشنهاد شد بخشی از جمعیت روس که به ترکیه و دوبی سفر می‌کنند به جزیره کیش هدایت شوند.

او از موجی در روسیه خبر داده است که پس از فرمان پوتین، رئیس‌جمهور آن کشور و در دوران تیرگی روابط با ترکیه رخ داده است. پوتین در دوران تیرگی روابط کشورش با ترکیه پس از اتفاقاتی که در جریان مبارزه با داعش افتاد، از مردم کشورش خواست به جای ترکیه به ایران سفر ‌کنند. او ایران را کشوری دارای تمدن و تاریخ پرسابقه اعلام کرد که روابط سیاسی خوب با روسیه دارد و همین سخنان بود که موج علاقه برای سفر به ایران را در روسیه ایجاد کرده است.

آن‌طور که یعقوب قاسمی گفته است، مقامات جمهوری تاتارستان روسیه نیز در اندیشه‌ جذب ایرانی‌های بیشتر به آن منطقه هستند ولی با توجه به جمعیت گردشگران تاتارستان در دیداری که با رئیس‌جمهور این منطقه فراهم آمد، برقراری 2پرواز در هفته بین قازان، کیش و تهران مطرح شد که هدف از آن، جذب گردشگران روس به جزیره کیش بود.

گرچه فعالان گردشگری ایران از تلاش‌ها برای جذب گردشگران روسیه به ایران خبر می‌دهند اما براساس آنچه سفارت روسیه در تهران اعلام کرده است حجم گردشگران ایرانی که در تابستان امسال به روسیه سفر کرده‌اند نسبت به سال گذشته 4 برابر شده و حالا باید دید با لغو روادید گردشگری بین ایران و روسیه عقربه‌های ترازوی گردشگری 2کشور به سمت روسیه گردش می‌کند یا آنکه مسئولان گردشگری کشور موفق به ایجاد توازن در ورود و خروج گردشگر بین ایران و روسیه خواهند شد؟

منبع : همشهری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین