|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
توصيه هاي سازمان بهداشت جهاني:
کد خبر: ۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
سازمان بهداشت جهاني با توجه به شيوع ويروس كورونا، توصيه هايي را خطاب به مسئولان بهداشتي كشورهايي كه زائران شان طي هفته هاي آينده به منظور انجام مناسك حج عازم سرزمين وحي در عربستان سعودي مي شوند، منتشر كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سازمان بهداشت جهاني علاوه بر چگونگي كشف، برخورد و رسيدگي به زائران بيمار، درباره زائراني كه شرايط لازم را براي اعزام به حج را دارند نيز توصيه هايي ارايه كرده است.

براساس اين گزارش، طغيان همه‌گيري ويروس كورونا در خاورميانه براي نخستين‌بار در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و تاكنون به ۹ كشور گسترش يافته است.

استفاده از تمام امكانات و رسانه‌هاي موثر براي اطلاع‌رساني در زمينه بيماري و تهديدات ناشي از اين ويروس جديد، قبل از آغاز سفر حج، حين سفر و بعد از پايان سفر حج به همه گروه‌هاي مهم از جمله زائران، كارشناسان امر سلامت جامعه، اعضاي تيم درماني مسئول مراقبت و درمان از زائران بيمار و آژانس‌هاي مسافرتي و جابه‌جايي زائران در معرض خطر، امري حياتي و مهم است.

افرادي كه به بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت، بيماري مزمن ريه و نقص ايمني بدن مبتلا هستند، احتمال ابتلا به بيماري‌ها در دوران سفر حج از جمله ويروس كورونا در آن‌ها افزايش مي‌يابد، بنابراين بهتر است زائران بيمار قبل از سفر، توسط پزشك ويزيت و آمادگي آن‌ها براي سفر حج امسال توسط پزشك معتمد تاييد شود.

شست‌وشوي دست با آب و صابون و به دفعات، مدنظر قرار دادن سلامت غذاي مصرفي حين مسافرت، پرهيز از خوردن گوشت نيم‌ پز و غذاهايي كه در شرايط غير بهداشتي طبخ و توزيع شده و شستن ميوه‌ها و سبزيجات قبل از خوردن از مواردي است كه خطر ابتلا به اين ويروس را كاهش مي‌دهد.

كادر پزشكي كه همراه زائران اعزام مي‌شود بايد آخرين دستورالعمل‌ها و اطلاعات پيرامون كوروناويروس جديد را در اختيار داشته و به آن‌ها آگاه باشد.
بايد زائران بيماري خود را به پزشكان اعزام شده به همراه گروه يا مركز خدمات بهداشت درماني اطلاع دهند.

زائران تماس‌هاي خود با ساير افراد را به حداقل برسانند تا از بيمار شدن ديگران جلوگيري شود و هنگام عطسه و سرفه دهان و بيني خود را با دستمال بپوشانند.

زائراني كه از سفر حج باز مي‌گردند، در صورت مشاهده هرگونه علائم تب و سرفه طي دو هفته اوليه بازگشت از سفر، به صورت خوداظهاري مراتب را به نزديك‌ترين مركز بهداشت و درمان منطقه خود اطلاع دهند.

سازمان بهداشت جهاني توصيه به انجام اقدامات غربالگري در مبادي ورودي نمي‌كند و در حال حاضر منع مسافرت و تجارت به كشورهاي داراي بيماران قطعي مبتلا به ويروس كورونا اعلام نشده است.

اين ويروس از گروه سرماخوردگي معمولي و داراي علائم سرفه، تب شديد است كه به سلول‌هاي دستگاه تنفس آسيب رسانده و تا ريه‌ها پيش مي‌رود و مانع سختي تنفس در سلول‌هاي بدن مي‌شود.

هم‌اكنون مسئولان بهداشتي در سراسر دنيا اين ويروس جديد را كه با عامل بيماري سارس هم خانواده است و نرخ مرگ و مير حاصل از ابتلا به آن بالا است را زيرنظر دارند.

اين خطر جدي، كشورهاي امارات متحده عربي، اردن، قطر و عربستان سعودي را تهديد مي كند و در كشورهاي فرانسه، آلمان و انگليس نيز گزارش شده است و از ۴۹ نفر آمار جهاني مبتلا به اين ويروس ۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

هر سال همزمان با اعزام زائران ايراني به عمره مفرده و حج تمتع، هيئت پزشكي جمهوري اسلامي ايران، گروهاي پزشكي خود را به اين كشور اعزام مي‌كند كه اين گروه‌هاي به صورت شبانه روزي و رايگان به حجاج و عمره‌گزاران خدمات پزشكي ارائه مي‌كنند و جاي هيچ نگراني در اين خصوص وجود ندارد.

گفتني است، درگيري زائران ايراني در مدينه منوره و مكه مكرمه با ويروس «كورونا» در عمليات عمره سال جاري صفر درصد بود يعني هيچ موردي از ابتلا به اين ويروس در ميان زائران ايراني مشاهده نشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین