|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: تمام معلولان ضایعه نخاعی تا سه ماه دیگر تحت پوشش خدمات حق پرستاری سازمان بهزیستی قرار می گیرند.
دکتر« یحیی سخنگویی » روز سه شنبه در آیین گشایش نخستین کنگره توانبخشی مبتنی بر خانواده گفت: درحال حاضر بر اساس آمار موجود ، حدود 13 هزار نفرضایعه نخاعی در کشور بسر می برند که باید برای مراقبت از آنها ، حق پرستاری پرداخت کرد.

وی گفت : امسال 9 هزار ضایعه نخاعی تحت پوشش حق پرستاری قرار گرفته اند که این میزان به 12 هزار نفر افزایش می یابد و تا سه ماه دیگر تمام افراد ضایعه نخاعی تحت پوشش حق پرستاری قرار خواهند گرفت.

گفته می شود سازمان بهزیستی پیش تر فقط به افراد ضایعه نخاعی گردنی حق پرستاری پرداخت می کرد اما قرار است به ضایعه نخاعی های دیگر که در ناحیه سینه و کمر با این مشکل مواجه هستند نیز حق پرستاری پرداخت کند.

** افزایش تحت پوشش ها در طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده

رییس کنگره توانبخشی مبتنی بر خانواده همچنین به چهار هزار و 600 تا 700 نفر از معلولانی اشاره کرد که در فاز فراگیر طرح توانبخشی مبتنی برخانواده تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی گفت:اگر تامین اعتبار شود بهزیستی می تواند شمار این افراد را امسال به 9 هزار نفرهم افزایش دهد.

این مقام مسوول در سازمان بهزیستی کشور همچنین هزینه خدمات توانبخشی مبتنی بر خانواده را یک سوم هزینه های همین خدمات در مراکز توانبخشی عنوان کرد.

سخنگویی با بیان اینکه در زمان حاضر خانواده های چهار هزار و 600 معلول تحت آموزش قرارگرفته اند گفت : این سطح از خدمات در کشورهای پیشرفته انجام می شود که خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران نیز عملی شد .

وی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: اگر تا چند سال پیش معلولان 10 درصد جمعیت کشورها را شامل می شدند الان این میزان به 15 درصد افزایش یافته است.

سخنگویی خاطرنشان کرد: مراکز توانبخشی و تخصصی با اعتبارات موجود و با افزایش آمار معلولان در جامعه جوابگوی خدمات رسانی به آنها نیستند و باید خانواده ها را با آموزش در این امر دخیل کرد.

وی اظهارداشت: هم اکنون بیش از 90 هزار معلول در یک هزار و 800 مرکز وابسته به بهزیستی ، خدمات دریافت می کنند.

**تامین تجهیزات توانبخشی از اولویت های بهزیستی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ، تامین تجهیزات توانبخشی را از اولویت های این سازمان عنوان کرد و گفت : امسال 35 میلیارد تومان برای تامین این تجهیزات به بهزیستی اختصاص داده شده است .

وی گفت:برای نخستین بار یک سوم اعتبار برای تامین تجهیزات توانبخشی که به 12 میلیارد تومان می رسد اختصاص می یابد و در این راستا به ادارات بهزیستی استان ها ابلاغ شد تا تجهیزات را برای معلولان خریداری کنند.

**غربالگری بچه های دو تا پنج سال مبتلا به اوتیسم

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز غربالگری مبتلایان اوتیسم گفت: در زمان حاضر می خواهیم کودکان دو تا پنج ساله مبتلا به این بیماری را شناسایی کنیم.

وی هدف از شناسایی و غربالگری این کودکان را کمک به آنها برای ورود به مدرسه کودکان عادی عنوان کرد.

نخستین کنگره توانبخشی مبتنی بر خانواده امروز(سه شنبه) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد و تا روز چهارشنبه ادامه می یابد
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین