|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۹۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
آمریکا از زمان اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی 33 بار پیش‌نویس قطعنامه‌های ارائه شده به شورای امنیت در حمایت از فلسطینیان را به نفع رژیم صهیونیستی وتو کرده است.
  آمریکا از زمان اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی 33 بار پیش‌نویس قطعنامه‌های ارائه شده به شورای امنیت در حمایت از فلسطینیان را به نفع رژیم صهیونیستی وتو کرده است.

آمریکا تا ابتدای سال 2015، 79 بار از حق وتوی خوداستفاده کرده که 41 بار آن به نفع صهیونیست‌ها، رژیم صهیونیستی و منافع آن و 33 بار آن علیه فلسطین و کشورهای عربی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری «العهد»، آمریکا آخرین حق وتوی خود در این خصوص را برای ناکام گذاشتن لایحه گروه عربی سازمان ملل درباره پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی تا آغاز سال 2017 استفاده کرد بنابراین عجیب و غریب نیست که امروز در اواخر سال 2017 دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بیاید و حکم امضا شده در سال 1995 درباره به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را از آرشیو درآورده و آن را روی میز گذاشته و امضا کند و ساز و کار انتقال سفارت کشورش به قدس را فراهم کند .

در اینجا کارنامه سیاه آمریکا در استفاده از حق وتوی خود علیه فلسطینیان را مرور می‌کنیم.

-26 ژوئیه 1973 آمریکا به پیش نویس قطعنامه محکومیت اسرائیل در ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی که از سوی هند، اندونزی، پاناما، سودان، یوگسلاوی، پرو و گینه ارائه شده بود وتو کرد.

-23 ژانویه 1976 آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را که بر حق ملت فلسطین در مطالبه حق تعیین سرنوشت خود و ایجاد کشور آزاد در فلسطین تاکید می کرد و از سوی پاکستان، پاناما، تانزانیا و رومانی ارائه شده بود وتو کرد.

-26 ژانویه 1976 آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را درباره حق ملت فلسطین برای پیگیری حق تعیین سرنوشت خود و درخواست از اسرائیل برای عقب نشینی از همه اراضی فلسطینی را وتو کرد.

-25 مارس 1976 آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را که در آن از اسرائیل خواسته شده بود به حفظ اماکن مقدسه پایبند باشد و دست از هر کاری علیه ساکنان عرب در سرزمین های اشغالی بردارد و از سوی گروهی از کشورهای جهان سومی ارائه شده بود به درخواست اسرائیل وتو کرد.

-29 ژوئن 1976 آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که بر حق ملت فلسطین در قضیه بازگشت آوارگان و حق آنها تعیین سرنوشتشان تاکید داشت و از سوی گویان، پاکستان، پاناما و تانزانیا ارائه شده بود وتو کرد.

-30 آوریل 1980 آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را که خواهان احقاق حقوق ملت فلسطین از طریق شراکت سازمان آزادی بخش فلسطین در بحث و گفت وگوها نظیر حقوق کشورهای عضو سازمان ملل که از سوی تونس ارائه شده بود وتو کرد.

-2 آوریل 1982 آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را وتو کرد که در آن مخالفت اسرائیل با توافقنامه های چهارگانه ژنو و تلاش این رژیم در ترور بسام الشکعه شهردار نابلس را محکوم می کرد.

-20 آوریل 1982 آمریکا قطعنامه محکومیت حمله اسرائیل به مسجد الاقصی را وتو کرد.

-6 آگوست 1982 آمریکا قطعنامه محکومیت عمل نکردن اسرائیل به قطعنامه های 516 و 517 شورای امنیت که از سوی اردن ارائه شده بود وتو کرد.

-2 آگوست 1983 آمریکا پیش نویس قطعنامه علیه شهرک سازی‌های اسرائیل را وتو کرد.

-13 سپتامبر 1985 آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را وتو کرد.

-30 ژانویه 1986 آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت تجاوزات اسرائیل در مسجد الاقصی و رد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را وتو کرد.

-1 فوریه 1988 آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را که در آن از اسرائیل خواسته شده بود با اجرای توافقنامه‌های چهارگانه ژنو موافقت کند و دست از اقدامات تلافی جویانه علیه فلسطینیان در اراضی اشغالی را بردارد، وتو کرد.

-15 آوریل 1988 آمریکا پیش نویس قطعنامه ‌ای را که در آن اسرائیل را به پایبندی به توافقنامه‌های چهارجانبه ژنو دعوت می کرد و رژیم اشغالگر را به دلیل استفاده از سیاست مشت آهنین در سرکوب انتفاضه فلسطینیان در اراضی اشغالی در پی تبعید هشت فلسطینی محکوم می کرد وتو کرد.

-14 دسامبر 1988 آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت حمله اسرائیل به خاک لبنان در نهم دسامبر همان سال را وتو کرد.

-17 فوریه 1989 آمریکا قطعنامه محکومیت سیاست های اسرائیل در اراضی اشغالی را وتو کرد.

-19 ژوئن 1989 آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت سیاست های اسرائیل در اراضی اشغالی را وتو کرد.

-7 نوامبر 1989 پیش نویس قطعنامه محکومیت سیاست های اسرائیل در اراضی اشغالی را وتو کرد.

-31 مه 1990 آمریکا پیش نویس قطعنامه دعوت برای اعزام کمیته بین المللی تحقیق درباره فردی که مرتکب قتل هفت فلسطینی شده بود وتو کرد.

-1 ژوئن 1990 آمریکا پیش نویس قطعنامه اعزام کمیته ای بین المللی به اراضی اشغالی عربی برای پیگیری واقعیت رفتارهای سرکوبگرانه اسرائیل علیه ملت فلسطین که از سوی کشورهای عضو عدم تعهد ارائه شده بود وتو کرد.

-20 مارس 1995 آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را که در آن از اسرائیل خواسته شده بود حکم مصادره اراضی قدس شرقی را متوقف کند وتو کرد.

-7 مارس 1997 آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را که در آن از مقامات اسرائیل خواسته شده بود همه فعالیت های شهرک سازی را متوقف کند وتو کرد.

-27 مارس 2001 آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را که در آن اجازه تشکیل نیروی ناظر سازمان ملل در کرانه باختری و نوار غزه داده شده بود، وتو کرد.

-14 دسامبر 2001 آمریکا پیش نویس قطعنامه ای که در آن توقف فوری حوادث خشونت بار اسرائیل و فلسطین خواسته شده بود وتو کرد.

-23 دسامبر 2002 آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت اسرائیل به دلیل کشتار کارکنان برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل و همچنین تخریب عمدی انبار برنامه جهانی غذا در سرزمین های فلسطینی را وتو کرد.

-16 سپتامبر 2003 آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را که در آن از اسرائیل خواسته شده بود تهدیدها درباره تصفیه یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان متوقف کند وتو کرد.

-14 اکتبر 2003 آمریکا پیش نویس قطعنامه ای که اسرائیل را از گسترش ساخت دیوار حائل در اراضی فلسطینی منع می کرد، وتو کرد.

-25 مارس 2004 آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت اسرائیل در قضیه ترور شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را وتو کرد.

-5 اکتبر 2004 آمریکا پیش نویس قطعنامه ای که در آن از رژیم اشغالگر خواسته شده بود شهرک سازی ها را متوقف و از نوار غزه عقب نشینی کند وتو کرد.

-13 ژوئیه 2006 آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را که در آن توقف شهرک سازی ها در نوار غزه و آزادی گلعاد شالیت، اسیر اسرائیلی نزد حماس در ازای آزادی اسرای فلسطینی حاضر در زندان های اسرائیل درخواست داده بود وتو کرد.

-11 نوامبر 2006 آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت جنایت اسرائیل در بیت حانون نوار غزه که با شهادت 20 نفر و زخمی شدن ده ها نفر دیگر همراه بود وتو کرد.

-18 مارس 2011 آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرک سازی های اسرائیل از سال 1967 در کرانه باختری و قدس و غیرقانونی خواندن آن را وتو کرد.

- 30 دسامبر 2014 آمریکا قطعنامه ای عربی که خواهان اعلام تشکیل کشور فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل در خلال سال 2017 شده بود وتو کرد.

این‌ها اقدامات علنی و آشکار آمریکا در حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی است اما حمایت‌های غیرعلنی و مخفیانه از این رژیم که در همه سطوح وجود داشته بخصوص در زمینه کمک‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی و فناوری‌های نوینی که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد تا به تجاوز و کشتار خود علیه فلسطینیان ادامه داده و مقاومت آنها را سرکوب کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین