|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۹۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
گوشی ثبت ‌نشده نخرید، حتی اگر رایگان بود..مرحله دوم و اصلی رجیستری از 14 آذربرای گوشی های اپل آغاز شد و تا دو ماه آینده، دیگر برندهای گوشی و تبلت نیز مشمول این طرح خواهند شد.
 گوشی ثبت ‌نشده نخرید، حتی اگر رایگان بود..مرحله دوم و اصلی رجیستری از 14 آذربرای گوشی های اپل آغاز شد و تا دو ماه آینده، دیگر برندهای گوشی و تبلت نیز مشمول این طرح خواهند شد.

به نظر می رسد واکنش بازار در نخستین روزهای اجرای طرح عادی است.در بازار موبایل ایران، پاساژ علاءالدین و پاساژ موبایل نخستین نکته ای که به چشم می خورد، افزایش نسبی گوشی های اپل است.

به گزارش ایرنا،بسیاری از عرضه کنندگان روی این گوشی ها برچسب هایی زده اند که ضمن اعلام مشخصات گوشی درباره برخورداری از خدمات پس از فروش به خریدار اطلاعاتی می دهد؛ امری که پیش از این کمتر دیده می شد.در بیشتر فروشگاه ها دستورالعملی نصب است که خریدار می تواند با رعایت مراحل آن تشخیص دهد گوشی قانونی است یا خیر.به گفته یکی از فروشندگان، اجرای این مرحله رجیستری باعث گران تر شدن تا 200 هزار تومانی گوشی های اپل فاقد خدمات پس از فروش شده است.اقدام برخی شرکت های دارای مجوز واردات اپل به برچسب گذاری روی محصول، این اطمینان را به خریداران می دهد که محصول ارائه شده، خدمات پس از فروش مطمئن دارد که تاپیش از این چنین موردی کمتر دیده می شد.

فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر این که گوشی‌های فعال‌شده تا پیش از این تاریخ به طور خودکار در سامانه اپراتورها ثبت شده است و این پروژه هزینه‌ای برای مردم ندارد، ابعاد مختلف رجیستری را تشریح کرد.
وی درباره گوشی‌هایی که افراد ازاین پس قصد خرید آن ها را دارند، اظهار کرد: لازم است مردم هنگام خرید ،ابتدا شماره ۱۵ رقمی (IMEI) پشت جعبه تلفن همراه را از طریق یک گوشی دیگر به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنند یا کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کنند. منوی اول استعلام اصالت دستگاه است و سوال می‌شود شماره IMEI را وارد کنند و پس از آن از طریق سامانه همتا پیامکی برایشان ارسال می‌شود.ممکن است گوشی ثبت شده باشد و پیامکی برای شخص می‌آید که گوشی مجاز است و می‌توانید خریداری کنید. یا ممکن است این پیامک بیاید که این گوشی در سامانه‌های ما ثبت نشده و غیرمجاز است. مردم به هیچ عنوان چنین گوشی را نخرند، حتی اگر تبلیغاتی برای آن شد یا قیمت کمی داشت.

وی با بیان این که گوشی‌های چندسیم‌کارته به ازای هر تعداد سیم‌کارت، IMEI‌ دارند و لازم است همه این کدها استعلام شود، افزود: هنگام خرید مردم باید استعلام اصالت گوشی را انجام دهندکه یک ریال هزینه ندارد. همچنین در صورت تغییر شماره سیم‌کارت، آیتم سوم در کد دستوری ۷۷۷۷ تغییر مالکیت و بهره‌بردار است که با توجه به آن می‌توانند این کار را انجام دهند. فقط کافی است شماره تلفن جدید را به سیستم اعلام ‌کنند.معاون وزیر ارتباطات با بیان این که بحث ردیابی گوشی‌های سرقتی از اهداف اصلی رجیستری نبوده است اما می‌تواند به این کار کمک کند، گفت: گوشی‌ها به صورت زوج شماره سیم‌کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه‌های ما ثبت می‌شوند. اگر گوشی سرقت شد می‌توان بر اساس این زوج آن را ردیابی و نیز از فعالیت این گوشی‌ها در سامانه‌های کشور جلوگیری کرد.وی خاطرنشان کرد:فاز دوم چند مرحله دارد که ابتدا شامل برند اپل و به مرور شامل برندهای دیگر ودرنهایت تا دو ماه آینده اعلام می‌شود. پس از آن، اگرهر گوشی از سامانه‌های گمرکی وارد شده و ثبت نشده و غیرمجاز باشد، متعلق به هر برندی که باشد قابل سرویس‌گیری در شبکه تلفن همراه نخواهد بود.

در مرحله اول رجیستری 140 میلیون گوشی فعال شناسایی و همه ثبت شده است و مشکلی برای آن ها پیش نخواهد آمد مگر این که سیم کارت آن ها عوض شود که در این صورت باید از طریق سامانه اعلام شود. یکی از مزایای رجیستری این است که دیگر گوشی بدون گارانتی و پشتیبانی فنی نخواهیم داشت.در این برنامه همچنین دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا درباره کد IMEI گوشی‌ها گفت: سه IMEI‌ داریم.یکی روی جعبه، یکی پشت تجهیز تلفن همراه که یا روی جلد تلفن همراه است یا پشت باتری، یک IMEI‌ هم در نرم‌افزار گوشی است.

افراد باید هر سه این اعداد را با هم تطبیق دهند. ابتدا استعلام کد روی جعبه را بررسی کنند، سپس آن را با IMEI پشت تجهیز تطبیق دهند و اگر مطابقت داشت اقدام به احصای IMEI نرم‌افزاری دستگاه با *#06# کنند. آخرین اقدام این است که همین کد را روی فاکتور خرید بنویسند و آن را به مهر فروشنده ممهور کنند.وی با بیان این که مرحله پس از استعلام، مرحله فعال‌سازی است، افزود: یک کلیدواژه تحت عنوان کد فعال‌سازی کنار جعبه یا روی کارت گارانتی تلفن وجود دارد. خریدار باید هنگام خرید گوشی این کد را از فروشنده که کد را در اختیار دارد، دریافت کند. این کد، سیم‌کارت و گوشی را در شبکه فعال می‌کند. خریدار برای فعال‌سازی، باید IMEI را که اصالت اش بررسی شده است، به ۷۷۷۷ پیامک ‌کند.پس از آن برایش پیامی ارسال می‌شود که کد فعال‌سازی شش رقمی را ارسال می کند. سپس شماره سیم‌کارتی را که می‌خواهد در تلفن همراه استفاده کند نیز ارسال می‌کند. در گام آخر پیامکی می‌آید که فرایند تایید گوشی در شبکه ثبت و فعال شده است. با دریافت این پیامک می‌تواند مطمئن باشد که دستگاهش می‌تواند از شبکه اپراتوری سرویس مورد نظر را دریافت کند.

هر گوشی که بخواهد از شبکه اپراتوری سرویس بگیرد باید این زوج شماره را تشکیل دهد اما اکنون این کار تنها برای اپل انجام می‌شود.وی با تاکید بر سه شرط برای مسافرانی که باید گوشی‌های خود را در شبکه ثبت کنند، توضیح داد: مسافری که وارد کشور می‌شود ، اگر بخواهد بیش از ۳۰ روز بماند و همچنین بخواهد از سیم‌کارت ایرانی استفاده کند باید فرایندی را طی کند. این که در محل ورود در گمرک در سامانه این موضوع را اظهار و عوارض و حقوق ورودی را پرداخت ‌کند.پس از آن IMEI‌ در سامانه گمرک ثبت می‌شود و مسافر می‌تواند از گوشی استفاده کند.اکنون ورودی برای تلفن همراه 5 درصد است. همچنین دررجیستری اگر واردکننده یا مسافر بدون ثبت کالا را از گمرک خارج کند دیگر امکان ثبت در سامانه برایش میسر نخواهد بود. اتحادیه فروشندگان دستگاه های مخابراتی نیزاعلام کرد:خریداران باید قبل ازخرید به استعلام اصالت گوشی اقدام کنند؛ زیرا داشتن خدمات پس از فروش (گارانتی) و ضمانت نامه دلیل بر قانونی بودن تلفن همراه نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین