|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۹۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
آب مایع حیات و یکی از مولفه های اصلی تشکیل دهنده اندام های کلیدی بدن انسان مانند مغز، کبد، و قلب است. آب مایعی حیاتی برای استخوان های انسان ها و حتی فضاهای بین سلولی نیز محسوب می شود. بر همین اساس است که نوشیدن آب ناکافی می تواند زمینه ساز برخی مشکلات سلامت شود.
 آب مایع حیات و یکی از مولفه های اصلی تشکیل دهنده اندام های کلیدی بدن انسان مانند مغز، کبد، و قلب است. آب مایعی حیاتی برای استخوان های انسان ها و حتی فضاهای بین سلولی نیز محسوب می شود. بر همین اساس است که نوشیدن آب ناکافی می تواند زمینه ساز برخی مشکلات سلامت شود.

نوشیدن آب ناکافی می تواند موجب شکل گیری آسیب هایی شود که از پوست تا اندام های کلیدی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. در ادامه با برخی پیامدهای منفی عدم نوشیدن آب به میزان کافی بیشتر آشنا می شویم.

کم آبی پوست
افزون بر استفاده از کرم های مرطوب کننده و دیگر درمان های طبیعی، بهترین راه حل برای تامین آب مورد نیاز پوست نوشیدن آب به میزان کافی است.
انعطاف پذیری پوست به تعادل آب در بدن شما بستگی دارد و بر همین اساس به اندازه ای که آب از دست می دهید یا بیشتر از آن باید آب بنوشید.
برای این که دریابید آیا با کم آبی پوست مواجه هستید یا خیر می توانید آزمایش زیر را انجام دهید:
به آرامی یک قسمت پوست را نیشگون گرفته و ببینید چقدر طول می کشد تا پوست به حالت عادی خود باز گردد.
اگر با کم آبی مواجه باشید، پوست بسیار آرام به شکل اولیه خود باز می گردد. در غیر این صورت، پوست بلافاصله به وضعیت پیشین باز می گردد.
همچنین، شما می توانید دمای پوست خود را، به ویژه در ناحیه صورت، آزمایش کنید تا ببینید آیا با کم آبی پوست مواجه هستید یا خیر. به طور معمول بدن برای حفظ دمای ایده آل به آب فراوان نیاز دارد. بر همین اساس، اگر پوست دمایی گرم‌تر از حالت عادی دارد ممکن است به افزایش مصرف آب نیاز داشته باشید.

یبوست
نوشیدن آب ناکافی ممکن است موجب یبوست شود. یبوست اجابت مزاج را دشوارتر از حالت عادی می سازد و یکی از دلایل اصلی شکل گیری آن نوشیدن بیش از اندازه کم آب است.
هنگامی که مدفوع در روده شکل می گیرد، روده بزرگ آب زیادی از آن را جذب می کند تا مواد زائد حالت جامد به خود بگیرند.
هنگامی که آب به میزان کافی وجود نداشته باشد، دفع مواد زائد جامد دشوار می شود و این شرایط می تواند موجب درد شکمی شود.
هموروئید یکی از مشکلاتی است که به صورت مستقیم با یبوست مرتبط بوده، که به واسطه تلاش روده برای دفع مدفوع خشک شکل می گیرد.

گرفتگی های عضلانی
گرفتگی های عضلانی به طور معمول با فعالیت جسمانی مرتبط هستند، اما زمانی که بدن با کم آبی مواجه است می توانند با هر وضعیت دیگر نیز پیوند خورده باشند. آنچه به طور معمول رخ می دهد این است که در مواجهه با سطوح ناکافی مایع در بدن عدم تعادل در تامین الکترولیت ها و مواد معدنی را تجربه می کنید.
این اجزا برای عملکرد درست و مناسب عضلات انسان حیاتی هستند. بر همین اساس، زمانی که مشغول انجام ورزش یا فعالیت های بدنی سخت هستید، تامین آب مورد نیاز بدن و هیدارته باقی ماندن ایده خوبی است، زیرا آب و مواد معدنی به واسطه تعریق از بدن دفع می شوند.

خستگی
عدم نوشیدن آب به میزان کافی به طور مستقیم بر زندگی روزانه شما تاثیرگذار است و می تواند موجب خستگی شود. هنگامی که مایع به میزان کافی در بدن شما وجود ندارد، سلول ها فعالیت های خود را کاهش می دهند و انرژی کمتری تولید می کنند.
افرادی که از کم آبی بدن رنج می برند، اغلب به همین دلیل احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند. خوشبختانه، اثرات خستگی در صورت مصرف آب به میزان کافی از بین می روند.
همچنین، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی آب فراوان هستند، به منظور افزایش مقدار مایع در بدن ایده خوبی است.
افزون بر تامین ویتامین ها، میوه هایی مانند هندوانه و میوه های خانواده مرکبات قندهای طبیعی را در اختیار بدن قرار می دهند که افزایش سطوح انرژی را به همراه دارد.

خشکی دهان
مشکلات خشکی دهان اغلب با بهداشت دهان و دندان و گوارش غذا مرتبط هستند. بهترین توصیه زمانی که با خشکی دهان مواجه هستید، نوشیدن آب است.
از علائم خشکی دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
احساس چسبندگی یا خشکی
بزاق غلیظ
درد یا سوزش در دهان یا زبان
ترک خوردگی لب ها یا گوشه های دهان
زبان خشک و زبر
دشواری در جویدن، چشیدن غذا، یا بلع

میگرن
بیشتر مواقع، میگرن ها با کم آبی بدن مرتبط هستند. عدم نوشیدن اب به میزان کافی می توانید زمینه ساز شکل گیری سردردهای شدید شود.
به خاطر داشته باشید که کم آبی بدن تنها در روزهایی که دمای هوا بسیار بالا است، رخ نمی دهد. تا زمانی که به میزان کافی آب بنوشید، تعادل مناسب را حفظ خواهید کرد و احتمال شکل گیری میگرن کاهش می یابد.

فشار خون بالا
نوشیدن آب ناکافی حجم خون در رگ های خونی را کاهش می دهد. برای این که اندام های بدن انسان هنگام کم آبی عملکرد درست خود را حفظ کنند، بدن هورمون هیستامین ترشح می کند. این ماده موجب انقباض سیاهرگ ها و سرخرگ های انسان می شود که افزایش فشار خون را به همراه دارد.
نوشیدن آب فراوان گردش خون را بهبود می بخشد، و تجمع سموم و دیگر مواد مضر که موجب فشار خون بالا می شوند را کاهش می دهد.

مشکلات کلیوی
نوشیدن آب فراوان به عنوان محرکی برای عملکرد درست و مناسب کلیه ها عمل می کند. کلیه های انسان مسئولیت دفع سموم، اوره و نمک از بدن را بر عهده دارند.
هنگامی که کلیه ها نمی توانند عملکردی مناسب را ارائه کنند، برخی مشکلات سلامت، از جمله شکل گیری سنگ های کلیه پدیدار می شوند.
حفظ سلامت کلیه ها در تعادل متابولیک بدن نقش داشته و به پیشگیری از اختلالات و بیماری های مزمن کمک می کند.

افزایش وزن
گاهی اوقات، علائم تشنگی می توانند با علائم گرسنگی اشتباه گرفته شوند. بر همین اساس، افراد بیشتر غذا می خورند، در شرایطی که بدن به مایعات بیشتر نیاز دارد.
زمانی که قصد دارید شرایط سلامت و وزن خود را مدیریت کنید، این عاملی مهم محسوب می شود. همچنین، باید به این نکته توجه داشته باشید که نوشیدن آب فراوان سوخت و ساز را تسریع می کند، که می تواند میزان کالری سوزی را بهبود ببخشد.
بیشتر رژیم های غذایی به طور معمول نوشیدن چندین لیوان آب در روز را به دلایل مختلف توصیه می کنند. شما باید نوشیدن آب فراوان بدون افزودن شیرین کننده ها یا طعم دهنده های مصنوعی را در دستور کار خود قرار دهید.

درد مفاصل
اگر درد گاه و بیگاه در مفاصل خود را احساس می کنید، احتمال آن که این شرایط به واسطه مصرف آب ناکافی شکل گرفته باشد، زیاد است.
غضروف بدن انسان که اصطکاک بین مفاصل را کاهش می دهد تا 70 درصد از آب تشکیل شده است.
بر همین اساس است که نوشیدن آب فراوان برای حفظ سلامت و شکل درست غضروف ها که حرکت بین استخوان ها را امکان پذیر می کنند، اهمیت دارد.
میزان آب مصرفی شما به عوامل مختلفی مانند سن، سطح فعالیت، شرایط آب و هوا، و وضعیت سلامت بستگی دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین