|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۱۹۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
شناسایی بیومتریک افراد، فرایندی است که با تکیه بر خصوصیات فردی و رفتاری آن‌ها انجام می‌شود. محققین ایرانی با تحقیق بر روی روش شناسایی افراد با استفاده از رگ انگشت آن‌ها، گام مؤثری در جهت بهینه‌سازی این روش برداشته‌اند.
 شناسایی بیومتریک افراد، فرایندی است که با تکیه بر خصوصیات فردی و رفتاری آن‌ها انجام می‌شود. محققین ایرانی با تحقیق بر روی روش شناسایی افراد با استفاده از رگ انگشت آن‌ها، گام مؤثری در جهت بهینه‌سازی این روش برداشته‌اند.

برای شناسایی بیومتریک، روش‌های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به روش‌های مبتنی بر اثر انگشت، چهره، عنبیه و صوت اشاره کرد.

روش‌های بیومتریک ذکرشده در شرایط خاص، محدودیت‌هایی دارند. به‌عنوان‌مثال، روش شناسایی از طریق چهره، به چرخش‌ها و تغییرات روشنایی حساس است. در سیستم‌های شناسایی اثر انگشت نیز، کاربران مجبورند توسط انگشت و دست خود با سطح سنسور ورودی در تماس باشند که این می‌تواند نارضایتی کاربر را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، سطح انگشت به خاطر خشکی یا عرق زیاد می‌تواند مانع ایجاد یک الگوی واضح شود. شناسایی عنبیه نیز ازنظر دقت، وضعیت بهتری دارد، اما دستگاه ضبط آن گران‌قیمت است.

برای غلبه بر این مشکلات، محققان به مطالعه الگوهای مربوط به رگ‌های خونی افراد پرداخته‌اند، چرا که حالت رگ‌های هر شخص مانند اثر انگشت او یک ویژگی منحصربه‌فرد است.

برای شناسایی افراد از طریق بیومتریک، روش‌های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به روش‌های مبتنی بر اثر انگشت، چهره، عنبیه و صوت اشاره کرد. ولی هر کدام از این ها، محدودیت های خاص خود را دارند.

در این خصوص، پژوهشگرانی از دانشگاه صنعتی شاهرود به بررسی این روش و تلاش برای بهینه‌سازی آن پرداخته‌اند.

به گفته این محققین، فرایند معمول شناسایی رگ انگشت از چهار مرحله تشکیل می‌شود: 1) مرحله اخذ تصویر رگ انگشت، 2) پردازش تصویر، 3) استخراج ویژگی مربوطه و 4) شناسایی بر اساس تطبیق ویژگی.

تصاویر رگ انگشت با استفاده از «طیف نمای نزدیک مادون قرمز» یا اصطلاحا NIR گرفته می‌شوند. نور مادون قرمز با طول موج 760 تا 1000 نانومتر می‌تواند از بیشتر بافت‌های بدن انسان عبور کند، ولی هموگلوبین موجود در خون می‌تواند آن را به‌طور کامل جذب کند. بنابراین الگوهای رگ انگشت می‌توانند توسط چنین منبعی با طول موج مناسب، ثبت شوند.

برای انجام صحیح این عمل، لازم است پیش‌ازاین، قطعه‌بندی رگ انگشت به‌عنوان یک مرحله بسیار مهم انجام شود. برای این کار نیز روش‌های رایج و متفاوتی وجود دارد. این روش معمولا عملکرد خوبی در استخراج رگ‌ها دارد اما تصاویر قطعه‌بندی شده، اغلب نویزی هستند. به این مفهوم که علاوه بر رگ‌ها که به‌صورت خطوط تیره ظاهر می‌شوند، تعدادی خطوط کوتاه و بلند دیگر نیز در تصاویر قطعه‌بندی شده وجود دارد.

محققین دانشگاه صنعتی شاهرود برای حل این مسئله و کاهش اثر نویز، از روشی تحت عنوان «تبدیل رادون» استفاده کرده‌اند.

نتایج تجربی به‌دست‌آمده از این تحقیق، نشان داد که روش پیشنهادی این محققین، موسوم به «CSP NN 1» عملکرد خوبی در شناسایی افراد از طریق رگ‌های انگشت دست دارد و عمل شناسایی را در یک زمان کوتاه با نرخ حدود 99.7 درصد به‌صورت صحیح انجام می‌دهد.

به بیان مجریان این تحقیق، با استفاده از این تبدیل یعنی تبدیل رادون، علاوه بر این‌که به استخراج خطوط رگ به‌طور دقیق نیاز نیست، دقت و سرعت شناسایی نیز افزایش می‌یابد.

این روش جدید که قادر است به شناسایی افراد از طریق رگ‌های خونی انگشت دست آن‌ها با دقتی بالا بپردازد، می‌تواند موجب ارتقای سیستم‌های شناسایی بیومتریک افراد شود.

قابل ذکر است نتایج این پژوهش جالب‌توجه به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی در «ﻣﺠﻠﻪ مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر ایران» وابسته به پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین