کد خبر: ۱۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵
وي بيست هشتم خرداد ماه سالگرد شهادت دکتر علي شريعتي را گرامي داشت و بيان کرد: بنده تا اندازه زيادي مرهون سخنراني و نوشته هاي وي هستم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان خاطرات خود از مراسم تدفين دکتر شريعتي در دمشق گفت: توسط يکي از روحانيون تلقين خوانده شد و پيکر دکتر شريعتي توسط شهيد چمران در آن جا دفن و به امانت گذاشته شد.

 علي جنتي عصر دوشنبه در جمع هنرمندان ديار سربداران اظهار داشت: شهرستان سبزوار خاستگاه عالمان، فيلسوفان، فرهيختگان، شاعران و ديار شهيدان است.

وي بيان کرد: تاريخ کهن اين سرزمين شاهد است که دانشمندان برجسته و بزرگي از اين منطقه به پا خواسته‌اند که هريک مانند ستارگان درخشان در آسمان علم و معرفت ديار سربداران مي‌درخشند.

وي حاج ملا هادي سبزواري، فيلسوف بزرگ فلسفه و عرفان، ابولفضل بيهقي تاريخ نگار دربار غزنوي و دکتر علي شريعتي را از جمله اين بزرگان دانست.

تا اندازه زيادي مرهون نوشته‌ها و سخنراني‌هاي شريعتي هستم

وي بيست هشتم خرداد ماه سالگرد شهادت دکتر علي شريعتي را گرامي داشت و بيان کرد: بنده تا اندازه زيادي مرهون سخنراني و نوشته هاي وي هستم.

جنتي گفت: در شرايطي که جريانات انقلابي و مبارزاتي به خصوص در محيط هاي علمي شکل گرفته بود و جريانات مارکسسيتي و سوسياليستي با شدت به دنبال جذب جوانان اين سرزمين بودند مرحوم دکتر شريعتي با سخنراني‌هايش در حسينيه ارشاد توانست فضاي روشنفکري آن روز دانشگاه ها را تغيير دهد و تاثير بسيار عميقي در جهت بارور کردن نهضت اسلامي به وجود آورد.

وي با بيان اين که در اواخر دهه 40 و اوايل دهه 50 ارتباط فرواواني با دکتر شريعتي داشتم به چگونگي خاکسپاري دکتر شريعتي در جوار بارگاه حضرت زينب(ع) در دمشق پرداخت.

خاطره وزير ارشاد از تدفين دکتر شريعتي

جنتي اينگونه بيان کرد: بنده از سال 54 تا بهمن 57 در منطقه خاورميانه به خصوص کشورهاي سوريه، لبنان و عراق رفت و آمد مي کردم. وقتي دکتر شريعتي فوت کرد ما خودمان را آماده استقبال از جنازه وي کرديم.

وي افزود: يکي دو روز بعد از رحلت دکتر شريعي جنازه وي را به دمشق آوردند که بنده افتخار داشتم با صادق قطب‌زاده، دکتر ابراهيم يزدي، شهيد چمران، خانواده دکتر شريعتي و جمعي از دانشجويان اتحاديه دانشجويان مسلمانان اروپا جنازه وي را در فروگاه دمشق تحويل گرفتيم و به طواف مرقد حضرت زينب برديم.

جنتي افزود: سپس توسط يکي از روحانيون تلقين خوانده شد و پيکر دکتر شريعتي توسط شهيد چمران در آن جا دفن و به امانت گذاشته شد.

وزير فرهنگ در ادامه خاطره‌اش گفت: خوشبختانه توانستيم براي دکتر شريعتي مراسم بزرگداشتي با حضور تعدادي از شخصيت‌هاي برجسته و نماينده جنبش آزادي بخش فلسطين و نماينده ياسر عرفات در دانشگاه بيروت برگزار کنيم در اين مراسم امام موسي صدر سخنراني کردند که تمام سخنراني‌هاي آن مراسم موجود است و مکتوب شده است.

جنتي افزود: تا پيروزي انقلاب که در آن جا بوديم از مرقد ايشان که يک محفظه شيشه‌اي بود حراست مي‌کرديم و افراد علاقه‌مند را براي زيارت قبر وي راهنمايي مي‌کرديم.

وي همچنين در پاسخ سوال يکي از حضار مبني بر عملي کردن وصيت دکتر شريعتي جهت انتقال جسد وي از دمشق به حسينيه ارشاد تهران گفت: ما موافقيم و اگر نظام موافق اين کار باشد اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم.
منبع: مهر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
0
پیشنهادپیگیری عملی کردن وصیت رادکترصیانتی ازاساتیددانشگاه حکیم سبزواریمطرح کرده وعنوان نمودندامانت سپاری جنازه دکترشریعتی به تدبیرشهیدچمران وامام موسی صدربوده ومناسب است درحال حاضرشرایط عمل به وصیت ایشان جهت انتقال به ایران ودفن درحسینیه ارشادانجام شودکه با استقبال وتشویق حضاروتأییدوزیرهمراه بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین