|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۹۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۷ به بعد قطع شده است اما هر دو کشور در ۳۷ سال اخیر رابطه ورزشی دوستانه ای داشته اند. شما به خوبی بازی دو تیم ملی در لیون در روز ۲۱ ژوئن ۱۹۹۸ را به خاطر دارید، زمانی که اعضای هر دو تیم در عکسی تیمی کنار هم حضور داشتند. فیفا از آن حرکت ورزشی تقدیر کرد و به هر دو فدراسیون در جام جهانی ۱۹۹۸ نشان فیرپلی را اهدا کرد.
سایت نود نوشت:متن نامه هواداران فوتبال ایران را به اینفانتینو منتشر شد.

اين نامه توسط جمعي از هواداران فوتبال ايران و به نمايندگي از همه هواداران نوشته شده و به دست شخص اينفانتينو رسيده است. متن اين نامه لاتين هم با پيگيريهاي زياد در اختيار سايت نود قرار گرفت و منتشر مي شود.ترجمه اين نامه را بخوانيد.آقای اینفانتینوی عزیزما به نمایندگی از ۶۰ میلیون هوادار عاشق و پرحرارت پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی به شما نامه فرستادیم تا از شما درخواست کنیم در مورد روابط فعلی ايران با کنفدراسیون فوتبال آسیا پادرمیانی کنید.

مستقیما نامه را به دفتر رئیس فیفا فرستادیم چرا که نگران بودیم کنفدراسیون فوتبال آسیا باز هم تحت تاثیر فشارهای سیاسی مدیران فدراسیون فوتبال عربستان سعودی و همچنین امارات قرار گیرند.امتناع باشگاه های سعودی از بازی کردن در زمین باشگاه های ایرانی در دو لیگ قهرمانان آسیای اخیر نه تنها هواداران عربستانی و ایرانی بلکه هواداران فوتبال در آسیا را از دیدن یک رقابت داغ صد هزار نفری در استادیوم آزادی تهران و ۶۰ هزار نفری در استادیومهای کشورعربستان محروم کرده است.

 اتفاقات اخیر در کشور ما و بایکوت کشور قطر باعث شده است که این بحث به باشگاه های اماراتی و قطری هم کشیده شود. در حال حاضر عمان تنها کشور "بی طرف" قابل پذیرش است و به همین خاطر برنامه ریزی برای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۸ غیرممکن به نظر می رسد اما این موضوع اثری ویران کننده روی فوتبال آسیا در بلندمدت دارد به خصوص برای قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیای فصل آینده که در روز ششم دسامبر برگزار می شود.

 روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۷ به بعد قطع شده است اما هر دو کشور در ۳۷ سال اخیر رابطه ورزشی دوستانه ای داشته اند. شما به خوبی بازی دو تیم ملی در لیون در روز ۲۱ ژوئن ۱۹۹۸ را به خاطر دارید، زمانی که اعضای هر دو تیم در عکسی تیمی کنار هم حضور داشتند. فیفا از آن حرکت ورزشی تقدیر کرد و به هر دو فدراسیون در جام جهانی ۱۹۹۸ نشان فیرپلی را اهدا کرد.

تیم ملی ایران آن مسیر را با تور سفر به آمریکا در ژانویه ۲۰۰۰ ادامه داد، زمانی که ایران سه بازی در کالیفرنیای جنوبی داشت و حتی یک بازی دوستانه هم مقابل تیم ملی آمریکا انجام داد.

 

در حالی که در قرعه کشی جام جهانی ۹۸ فرانسه، ایران و آمريكا مقابل هم قرار گرفتند، سیاستمداران ایران و آمریکا با همکاری همدیگر قرار بازیهای دوستانه ژانویه ۲۰۰۰ را گذاشتند. به نظر می رسید هر دو طرف سعی کردند به تعامل برسند. این بزرگترین الگو برای زمانی است که فوتبال می تواند در کل جامعه تاثیر بگذارد.

بلافاصله بعد از آن که در فوریه ۲۰۱۷ ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ممنوعیت ورود َمسلمانان به آمریکا را اعلام کرد، هواداران ایرانی به گرمی از تیم ملی کشتی آمریکا که رقابت شدیدی با آنها داشتند، استقبال کردند. کل تیم کشتی آمریکا و حتی خانواده هایشان (از راه دور) اعلام کردند که از طریق ورزش رفاقت و دوستی میان آنها گسترش پیدا کرده است.

در این شرایط بی ثباتی اجتماعی و سیاسی در خاورميانه نیاز مبرمی داریم تا ورزش گامی به جلو بردارد، فاصله را کاهش دهد و مردم را در این راه متحد کند و دولت ها را به این باور برساند که می توانند در زمینه دشمنی هایشان با یکدیگر تجدید نظر کنند.

با توجه به درگیری سیاسی که در کل تاریخ در خاور میانه وجود داشته است (که در طول تاریخ اتفاقی عادی بوده است) و آخرین نمونه آن بایکوت قطر است، در حال حاضر این مسئله در ورزش هم رسوخ کرده و چشم انداز رقابت های فوتبال در آسیا بیش از همیشه نامعلوم شده است.

بیانیه ها و حرفهای متناقضی را در مورد نتیجه جلسه های اخیر کمیته اجرایي كنفدراسیون فوتبال آسیا در توکیو و بانکوک شنیدیم. در حالی که به نظر می رسد AFC از برگزاری بازیها به صورت رفت و برگشتی از لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ استقبال کرده است، بیانیه هایی را از جانب مقامات فوتبال در عربستان و امارات شنیدیم که اعلام کرده اند تیمهایشان به ایران و قطر سفر نمی کنند.

قبلا اتفاقات مشابهی را در این زمینه ديده ايم اما هیاهوی زیادی به راه نیفتاد. امارات از مسابقات مقدماتي زیر ۱۶ سال آسیا که در قطر و در ماه سپتامبر برگزار شد کنار کشید در حالی که مسلما اهداف سیاسی پشت این تصمیم بود.

اعضای اماراتی و عربستانی کمیته اجرایی AFC حاضر نشدند تا در جلسه این کمیته که در دوحه برگزار شد شرکت کنند. این در حالی است که اعضای اماراتی و عربستانی کمیته اجرایی AFC در جلسه اخیر در توکیو شرکت کرده بودند.

ما به عنوان هوادار، نمی دانیم که کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا چه برنامه ای برای چنین قانون شکنی هایی در زمینه فوتبال بین المللی در نظر گرفته است.

به عنوان بزرگترین هواداران فوتبال در ایران و هواداران متعصب تیم ملی کشورمان با آغوش باز آماده استقبال از باشگاه های عربستانی ، اماراتی و قطری و هوادارانشان در ورزشگاههاي آزادی تهران و یادگار امام تبریز هستیم. امیدواریم که این رقابت تبدیل به یک رقابت عادی و برادرانه فوتبال شود.

با توجه به نگرانی های امنیتی، فیفا دستور داد که عراق بازیهای راهیابی به جام جهانی را در خانه اش برگزار نکند.

عراق، ایران را به عنوان میزبان بازیهای خانگی خود در راه صعود به روسیه انتخاب کرد. دوحه هم میزبان دیگر عضو AFC یعنی یمن برای بازیهای راهیابی به جام جهانی و جام ملت های آسیا بوده است. هم ایران و هم قطر نشان داده اند که مکان هایی امن برای هر رویداد ورزشی در هر سطحی (چه بزرگ چه کوچک) هستند.

در خاورميانه قطر همیشه یک میزبان عالی از سال ۱۹۹۳ به بعد بوده است. آنها میزبان مرحله پایانی مسابقات راهیابی به جام جهانی ۹۴ با حضور شش تیم بودند و از مسابقات جام جهانی زیر ۲۰ سال ۱۹۹۵ ، بازیهای آسیایی ۲۰۰۶ و جام ملت های آسیای ۲۰۱۱ میزبانی کردند و خاطرات خوبی را برای هواداران فوتبال در آسيا و همه تیمهای حاضر در مسابقات به عنوان میزبان ایجاد کردند.

با توجه به اتفاقات ماه های اخیر در منطقه خاورميانه و فشار سیاسی پادشاهی عربستان سعودی و امارات روی مدیران فوتبالشان، با نا امیدی این متن را برای شما می نویسیم. به عنوان رئیس فیفا شما هم باید نسبت به هواداران فوتبال در سرتاسر دنیا مسئولیت پذیر باشید، به خصوص مناطفی که فوتبال در آنها قدرت بی نظیری در زمینه التیام زخم های قدیمی دارد.

علاوه بر این، در حالی که این رقابت های فوتبال َآسیا تبدیل به دغدغه کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است، حقیقت این است که همه این تورنمنت ها در نهایت تبدیل به تورنمنت های زیر نظر فیفا خواهند شد. مسابقات زیر ۱۶ سال و زیر ۱۹ سال آسیا در رده دختران و پسران در زمینه راهیابی به مسابقات جام جهانی همین رده های سنی نقشی کلیدی دارد. قهرمان لیگ قهرمانان آسیا نیز به مسابقات جام جهانی باشگاه ها راه می یابد. همین قانون در مورد جام ملت های اسیا صدق می کند که برنده این مسابقات راهی جام کنفدراسیون ها می شود.

همه این مسابقات آسیایی بخشی از هرم فوتبال هستند. اگر بنیان و پایه در جای درستی نباشد، نوک هرم فروخواهد پاشید. مقامات فوتبال در عربستان و امارات علنا اعلام کرده اند که نمی توانند مقابل رهبران سیاسی کشورهایشان بایستند و تیمهای فوتبالشان (در هر سطحی) به ایران یا قطر سفر نخواهند کرد.ما لازم دانستیم تا بند سوم قوانین فیفا را برای شما یادآوری کنیم:"هر نوع تبعیض قائل شدن علیه یک کشور، فرد خاص یا گروهی از افراد بر اساس نژاد، رنگ پوست، ملیت، جایگاه اجتماعی، جنسیت، زبان، مذهب، نظر سیاسی یا هر نظر دیگری، ثروت، محل تولد یا هر شرایط دیگری، شرایط جنسی یا هر دلیل دیگری به شدت ممنوع است و با تنبیهاتی نظیر تعلیق یا اخراج مواجه خواهد شد.بیانیه هایی که اخیرا به صورت علنی توسط دولت پادشاهی عربستان سعودی و امارات که توسط سیاستمداران و دولتمردان اعلام شده است، نقض صریح بند سوم قانون فیفاست. علاوه بر آن، بیانیه آنها ، نقض قطعی استقلال فوتبال عربستان و امارات به شمار می رود. اگر آنها نظر خود را تغییر ندهند، فیفا قطعا باید اقدامی صورت بدهد چرا که بر اساس بند سوم اساسنامه فیفا، آنها باید یا تعلیق یا اخراج شوند.این هجو عدالت است که ببینیم تیم ملی عربستان که با شایستگی کامل بعد از ۱۲ سال به جام جهانی روسیه از مسابقات حذف شود.

امارات میزبان جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ است، مسابقاتی که سیزده ماه دیگر برگزار می شود. با توجه به این که برای بحران سیاسی فعلی هیچ راهکاری وجود ندارد، آیا مقامات سیاسی امارات آمادگی این را دارند تا میزبانی مسابقات را از دست بدهند؟ چرا که آنها نمی توانند با توجه به اختلاف با کشور قطر ، میزبان قطر و هوادارانشان در این مسابقات باشند.

آقای اینفانتینو، شما علنا به اهمیت هواداران در توسعه فوتبال در سرتاسر دنیا اشاره کرده اید. شما با دعوت کردن هواداران از سرتاسر جهان به مقر فیفا برای شنیدن حرف هایشان سر قولتان ماندید. از شما به خاطر تمامی تلاش هایتان تشکر می کنیم. نمی توانیم نقش تخریبی فوتبال در منطقه مان را نادیده بگیریم و امیدواریم که مداخله شما بتواند در مورد تصمیماتی که توسط مقامات سیاسی کشورهای خاور میانه گرفته اند، تاثیرگذار باشد.

ما همچنین از هدف مهم شما که "بازگرداندن فوتبال به فیفا" است حمایت می کنیم. ما مصاحبه ای از آئورلیو ویدمار، بازیکن سابق تیم ملی استرالیا در مورد تجربیاتیش در بازی رفت پلی آف جام جهانی ۱۹۹۸ در استادیوم آزادی تهران میان تیمش و ایران در نوامبر ۱۹۹۷ را به صورت ويديويي برای شما می فرستیم تا این پیغام را به شما برسانیم:"فوتبال را به خانه ما برگردانید."

انتظار نداریم که شما پاسخ این نامه را بدهید. به جای آن در جلسه خانه فیفا در زوریخ ، زمان خود را وقف حل بن بست فعلی میان خانواده های فوتبال ایران، عربستان، قطر و امارات کنید.فعالیت های شما جامع ترین پاسخی است که به ما خواهید داد و از این اتفاق به شدت سپاسگزار خواهیم بود.

 
با تشکر از شما

جمعي از هواداران فوتبال ايران

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین