|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۹۰۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
در کنار آن، چابهار کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهایی مانند هند به آسیای میانه و اروپای شرقی و از این رو توان آن را خواهد داشت که نقش جدی در ترانزیت کالا میان این کشورهای منطقه بازی کند.
باحضور رئیس جمهوری و مقامات ۱۷ کشور جهان امروز رسما فاز نخست توسعه بندر چابهار به افتتاح رسید. فازی که می‌تواند در کمترین تاثیر میزان تخلیه و بارگیری در این بندر ایرانی را به بیش از سه برابر افزایش دهد.

 قرار گرفتن بندر چابهار در ورودی تنگه هرمز و خلیج فارس باعث شده این بندر ظرفیت بالقوه قابل توجهی در رقابت با دیگر بنادر منطقه داشته باشد. ظرفیتی که باعث می‌شود بسیاری از کشتی‌ها به جای تلف کردن زمان چند روزه خود در رسیدن به نقاط پایانی خلیج فارس کالاهای خود را در ورودی این محدوده دریایی تخلیه کنند.

در کنار آن، چابهار کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهایی مانند هند به آسیای میانه و اروپای شرقی و از این رو توان آن را خواهد داشت که نقش جدی در ترانزیت کالا میان این کشورهای منطقه بازی کند.

به دنبال درک این ظرفیت قوی در دولت یازدهم کار پیگیری توسعه بندر چابهار خیلی زود کلید خورد و صبح امروز پس از حدود ۵ سال کار مداوم با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری نهایی رسید.

با افتتاح این فاز ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه کالاها در چابهار از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن می‌رسد و امکان استفاده از ظرفیت‌های پس‌کرانه و اقتصادی این بندر نیز بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

در کنار این طرح توسعه چابهار دو پیشرفت قابل توجه دیگر را نیز در طول ماه‌های گذشته تجربه کرده است. از یک سو با ورود سرمایه‌گذاران هندی که بناست ۸۵ میلیون دلار سرمایه مستقیم و ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری به چابهار اختصاص دهد، اوضاع زیرساختی این بندر نسبت به گذشته تحولی جدی پیدا کرده است. در کنار آن راه‌آهن چابهار نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت در دستور کار قرار گرفته و طبق اعلام رئیس جمهور امروز پیشرفت آن به حدود ۲۷ درصد رسیده و این امید وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

پس از نهایی شدن این طرح‌های توسعه‌ای چابهار با پیگیری‌های جدی در عرصه‌های توسعه روبرو خواهد شد. این بندر بناست در جریان چند طرح توسعه متفاوت سرانجام به ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۸۲ میلیون تن کالا در طول سال برسد که از این نظر این بندر را به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر اقتصادی منطقه لحاظ خواهد کرد.

کنار رفتن محدودیت‌های مالی پس از برجام و امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی باعث شده شرایط پیگیری طرح‌های توسعه در چابهار سرعت بیشتری بگیرد و پس از طرح توسعه افتتاح شده امروز که از سال ۸۷ کلنگ ابتدایی آن به زمین خورده، فازهای بعدی توسعه که تا فاز پنجم تعریف شده‌اند با سرعت بیشتری پیگیری شوند. در حال حاضر این امکان در چابهار به وجود آمده که کشتی‌ هایی با عظمت ۱۰۰ هزار تنی در آن پهلوگیری کنند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود امکان ورود دیگر کشتی‌ها نیز به اسکله تجاری چابهار وجود دارد.

ایران در طول سال‌های گذشته رقابتی شدن بنادر خود با مجموعه‌های اقتصادی و دریایی منطقه را به عنوان یکی از اولویت‌های جدی در نظر گرفته است و به نظر می‌رسد چابهار در آینده نزدیک امکان به عهده گرفتن بار سنگین در این طرح کلان را داشته باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین