|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۲
کد خبر: ۱۹۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل سپرده گذاران کاسپین حل شده و سپرده‌های تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان نیز پرداخت شده است.
 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره سرنوشت سپرده‌گذاران موسسات اعتباری و تعیین تکلیف آنها گفت: مجلس از ابتدای سال با توجه به شرایط کشور 2 راهبرد را مورد هدف قرار داد، یکی این که در کشور فضای آرامی برای کار ایجاد شود و از درگیری‌های حاشیه‌ای پرهیز کنیم و بر مسائل اصلی کشور به جای مسائل حاشیه‌ای و کم اهمیت بپردازیم.

لاریجانی افزود: در گذشته به دلایلی موسساتی به وجود آمدند و سود‌های سنگینی هم اعلام می‌کردند که در رسانه‌ها هم تبلیغ می‌شد، در فضای اقتصادی کشور تا این اندازه سود کشش ندارد؛ افرادی خاطی در این زمینه دستگیر شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در زمینه موسسات اعتباری از یک طرف با سپرده‌گذاران که بخش قابل توجهی بودند مواجه بودیم و از طرفی نیز با مجازات افراد روبرو بودیم، که این‌ها به تفکیک بررسی شد.

وی اضافه کرد: مجلس در موضوع موسسات اعتباری ورود کرد و جلسات غیرعلنی و گفت‌وگو‌های متعددی در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس داشتیم و در نهایت مجبور شدیم از طریق قوه‌قضائیه کار را پیگیری کنیم که به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

لاریجانی با بیان این که بانک مرکزی را موظف کرده‌ایم که به وضعیت موسسات اعتباری رسیدگی کرده و با شرایط راحت به آنها مجوز داده نشود، اظهار داشت: طبق اعمال نظارت مجلس، بانک مرکزی موظف شده که نظارت بیشتری بر صندوق‌ها و موسسات اعتباری داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مردم به سپرده‌هایشان می‌رسند و اصلا جای نگرانی نیست تصریح کرد: 98 درصد از افرادی که در موسسه کاسپین سپرده‌گذاری کرده بودند، کمتر از 200 میلیون تومان پول داشتند که همه را تسویه کرده‌ایم و بقیه موسسات را نیز پیگیری می‌کنیم که مشکلات‌شان حل شود.

به گزارش تسنیم لاریجانی در ادامه نشست خبری به سوالی پیرامون برجام و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها پاسخ داد و گفت: برجام در شرایطی ایجاد شد که ایران دارای اقتدار بزرگی است و منابع خوبی دارد و آنها می‌خواستند کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دهند که موفق نشدند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم ایران تصمیم خوبی درباره برجام گرفت و نفت امروز فروش می‌رود و بیمه‌ها به راه‌افتاده و در صنایع پتروشیمی کار برای صادر کنندگان روانتر شده است، البته مشکلاتی وجود دارد که برطرف می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی نقش آمریکا و اسرائیل در اجرای برجام را کارشکنی و فضاسازی علیه ایران دانست و اظهار داشت: به هر حال آمریکا و اسرائیل دشمنان ایران هستند و دنبال بر هم زدن برجام بودند؛ باید بدانیم که این راه درست از سوی ایران انتخاب شده و برای شرایط اقتصاد ایران لازم بود که با هوشیاری باید مسیر را دنبال کنیم.

لاریجانی فرجام برجام را مثبت و خوش ارزیابی کرد و گفت: ما عجولانه تصمیم نمی‌گیریم آنها علاوه بر فشار اقتصادی اجماعی را به وجود آوردند که برای فشار به ایران، سایر کشورها را نیز همنواکنند، اما بعضی از کشورهای دوست ما در معذوریت قرار گرفتند و با آنها همنوا نشدند؛ غیر از اسرائیل و آمریکا که شیطنت می‌کنند هیچ کشوری با آنها همنوا نشده  بلکه با ایران همنوا شده‌اند که باید از این فرصت استفاده شود.

لاریجانی با بیان این که مجلس در موضوع موسسات اعتباری ورود کرد و جلسات غیرعلنی و گفت‌وگوهای متعددی داشت، گفت: قوه‌قضائیه معتقد بود که باید ابتدا اموال موسسات شناسایی شود و دادگاه حکم بدهد، سپس اقدام به پرداخت سپرده‌ها داشته باشیم، نهایتاً در جلسه سران قوا موضوع را مطرح کردیم و مشخص شد که باید با ساز و کار دیگری مسئله را دنبال کنیم تا بتوانیم اموال افراد را بپردازیم و سپس به مجازات افراد رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: مسئله موسسات اعتباری خدمت مقام معظم رهبری گفته شد که ایشان هم به حل مشکل کمک کردند، خوشبختانه در موضوع کاسپین خوب پیش رفتیم و تا سقف 200 میلیون تومان پرداخت شد و برای بقیه موسسات نیز راهکار دیگری پیدا شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع توسعه روستاها اشاره کرد و گفت: مسئله روستاها یکی از موضوعات اصلی مجلس است، ظرف 30، 40 سال تمرکز روستاها نسبت به شهر کاهش یافته و اکثر روستاییان در شهرها حاشیه‌نشین می‌شوند که این هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی را به شهرها تحمیل می‌کند.

لاریجانی مشکل کم بود آب و افزایش جمعیت را یکی از مسائل مهم در اخلال در چرخه اقتصادی روستاها دانست و افزود: ما هم معتقدیم که چرخه اقتصادی روستاها خوب نمی چرخد، که این موضوع را در مجلس تصویب کردیم تا امکاناتی برای آنها فراهم شود تا زندگی برایشان در روستاها بهبود یابد.

وی دامه داد: با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی رقم 1.5 میلیارد دلاری را اختصاص دادیم که به روستاییان وام اشتغال و کارآفرینی تخصیص یابد که این سرمایه ارزان قیمت را امروز در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توصیه می‌کنم که روستاییان و یا حتی دانشجویانی که در رشته‌های کشاورزی و باغداری تحصیلات کرده‌اند به این نکته توجه کنند که توسعه روستاها در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته و در سال‌های بعد نیز این طرح‌ها ادامه می‌یابد، تا چرخه کار در روستاها را تکمیل کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل صندوق‌های بازنشستگی و تمهیدات مجلس برای حل مشکلات آنها اشاره کرد و افزود: صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکلات متعددی هستند، البته صندوق تامین اجتماعی هم مشکلات بیشتری دارد.

وی صندوق‌ تامین اجتماعی را دارای بیشترین پوشش افراد تحت تکفل دانست و گفت: این صندوق‌ها متعلق به کارگران است، که آتیه آنها را تامین می‌کند؛ متاسفانه در دولت‌های قبل از منابع موجود صندوق تامین اجتماعی برای حل مشکلات دیگر دولت استفاده کرده‌اند و بر این صندوق بدهکاری درست شده که رقم آن حدود 50 تا 60 میلیارد تومان است که باید آن را تامین کنیم، البته هنوز درباره برخورد با متخلفان صحبت نمی‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی نحوه اداره صندوق‌های بازنشستگی را به صلاح آینده و آتیه کارگران ندانست و افزود: قرار شده که صندوق تامین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها سرمایه اولیه‌ای برایشان فراهم شود که حقوق بازنشستگان از این محل تامین شود، البته این شرایط را برای سایر صندوق‌ها هم دنبال می‌کنیم و برنامه داریم که نهایتاً تا 2، 3 سال آینده موضوع صندوق‌های بازنشستگی حل و فصل شود.

لاریجانی اضافه کرد: باید مسئله صندوق‌های بازنشستگی را حل و فصل کنیم که برای آن از طریق بودجه و دیگر ظرفیت‌های دولت استفاده خواهیم کرد، که البته این تصمیمات با کمک دولت خواهد بود.

به گزارش تسنیم، رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور وضعیت صادرات را مطلوب ندانست و گفت: اگر می‌خواهیم آتیه فرزندان کشورمان روشن باشد باید بر روی صادرات تمرکز بیشتری داشته باشیم و در قانونگذاری برای رفع موانع تولید به مشکلات صادرات توجه کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این که باید پشتوانه دولتی برای صادرات فراهم کنیم، اظهار داشت: یکی از دلایلی که صادرات کشور افول کرده این است که صادر کنندگان قدرت حضور در بازارهای جهانی را به دلیل هزینه‌های بالا ندارند و این هزینه‌ها به آنها تحمیل می‌شود.

لاریجانی اضافه کرد: به وزاری مربوطه تاکید کرده‌ایم که منبع روشن و پایداری باید برای مشوق‌های صادرات در نظر گرفته شود، البته دولت وقتی برای حقوق و مزایای کارکنان کم می‌آورد از منابع مشوق‌های صادرات استفاده می‌کند که معتقدیم این منبع پایدار نیست و باید منبع پایداری برای مشوق‌های صادرات در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بودجه سال 97 به موضوع مشوق‌های صادرات توجه می‌کنیم، البته به قانون جهت رفع موانع صادرات نیاز داریم که دولت باید برای تسهیل در صادرات لایحه‌ای ارائه دهد، اگر لایحه ارائه ندهد خودمان طرحی در مجلس ارائه می‌کنیم.

وی افزود: باید بدانیم که یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی برون‌زایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی همچنین در ادامه از توجه مجلس به مناطق آزاد و ویژه برای رشد و توسعه اقتصادی کشور خبر داد و گفت: مناطق آزاد و ویژه جدید می‌توانند در رشد صادرات موثر باشند اما باید رویکردشان تغییر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل معطلی بررسی لایحه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید در مجلس را ارائه نکردن نقشه‌های این مناطق از سوی دولت به مجلس عنوان کرد و افزود: مراحل نهایی بررسی این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شده و به زودی در صحن پارلمان بررسی می‌شود.

وی در ادامه از روند اجرای اصل 44 طبق سیاست‌های کلی انتقاد کرد و گفت: اصل 44 خیلی مناسب اجرا نشد، براساس سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده بودند، قانونی در مجلس تصویب شد که هدف آن این بود که بنگاه‌های خصوصی شکل بگیرد، رقابت‌ سالم ایجاد شود و در کشور مسابقه ثروت‌زایی ایجاد کنیم، اما این کارها صورت نگرفت و ما از این اهداف قدری منحرف شدیم.

لاریجانی در تشریح دلایل اجرایی نشدن سیاست‌های کلی اصل 44 از سوی دستگاه‌ها، گفت: دولت‌ها در اداره کشور با کمبود منابع روبرو می‌شوند که در گذشته بنگاه‌ها را به جای بدهی به دستگاه‌ها واگذار کردند که با این وضعیت عملاً خصوصی‌سازی محقق نشده است و ما طرحی در مجلس آماده کرده‌ایم که کسانی که در زمینه واگذاری‌ها و اجرایی نکردن اصل 44 قانون اساسی تخلف کرده‌اند، طبق ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس با آنها برخورد و پرونده‌شان به قوه‌قضائیه ارسال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های کلی آن مسابقه ثروت‌افزایی برای کشور بود که ما این موضوع را نیز در جلسات سران قوا مطرح کردیم و همه روسای قوا متفق‌القول معتقد بودند که این اصلاحات در نحوه واگذاری‌ها باید صورت گیرد. ما فشار می‌آوریم به بنگاه‌ها که به بخش خصوصی واگذار شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین