|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۹۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
اکران ویژه فیلم آذر با حضور نیکی کریمی، اظهارات خسرو سینایی درباره یک نمایش، رونمایی از مستند "سینمای ایران در جستجوی خوشبختی" در دانشگاه تهران، احرای برنامه‌های ویژه هنری به مناسبت یک سالگی فعالیت عمارت فرهنگی ـ هنری «روبرو» و اعلام برنامه‌های ویژه هفته هرمز در سالن تئاتر باران از جمله خبرهای ۱۱ آذرماه سینما و تئاتر هستند.
 به نقل از روابط عمومی تئاتر شهر، خسرو سینایی به تماشای نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» نوشته محمد چرم‌شیر با طراحی رکسانا مهرافزون نشست و از آن به عنوان یک یادآوری برای عدم تکرار فاجعه انسانی نام برد.

این نویسنده و کارگردان سینما که مستند «مرثیه گمشده» را درباره لهستانی‌های مهاجر در ایران ساخته و از تصاویری از این مستند در این نمایش هم استفاده شده از حضور لهستانی‌های و مهاجرت آنها به ایران به عنوان تجربه عجیبی یاد کرد که ۴۸ سال از خاطرات او از این ماجرا می‌گذرد.

او با بیان اینکه این موضوع او را هیچوقت رها نکرده است،‌ گفت:‌«همیشه از من می‌پرسیدند، چرا این موضوع را فراموش نمی‌کنی و من در جواب می‌گفتم من آن را رها کردم اما این موضوع همیشه با من است. با اینکه کوشش‌های بسیاری صورت گرفت تا این مستند نادیده گرفته شود اما خوشحالم که نسل جوان آن را یادآوری می‌کند.»

سینایی با اشاره به جمله یک فیلسوف لهستانی درباره فاجعه‌های انسانی ادامه داد:« فیلسوف لهستانی می‌گوید، فجایع تاریخ تکرار می‌شوند چون نسل جدید فراموش می‌کند که چه بر سر نسل‌های گذشته آمده. در این دنیای آشفته و در نبرد ابدی اهرمین و اهورمزدا همیشه باید به جبهه اهورامزدا کمک کنیم. در این شرایط که بسیاری از آدم‌های این دنیا آواره هستند با نشان دادن فجایعی که هفتاد سال پیش رخ داده باید به نسل جدید یادآوری شود که فاجعه ایجاد نکنیم. فاجعه‌ها تکرار پذیرند و اگر مراقب نباشید، دوباره اتفاق خواهند افتاد و تکرار می‌شود.»

کارگردان «عروس آتش» با ذکر خاطره‌ای از ساخت مستند «مرثیه گمشده» گفت: «در نزدیکی ورشو شهر کوچکی است که یک باشگاه سینمایی دارد. من را به آنجا دعوت کردند و بعد از نمایش فیلم به من گفتند می‌خواهیم از شما تشکر کنیم چون بخشی از تاریخ ما را به ما نشان دادید که ما از آن اطلاع نداشتیم. حالا شما با اجرای این نمایش کاری کردید که دوباره به لهستان و دنیا یادآوری می‌کنید که فاجعه تکرار پذیر است.»

این کارگردان سینما از محمد چرم‌شیر و رکسانا مهرافزون برای این یادآوری تشکر کرد و گفت: « این دو از جمله معدود افرادی بودند که برای استفاده از تصاویر فیلم مستند از من اجازه گرفتند چون این روزها خیلی‌ها از این فیلم استفاده می‌کنند، بدون اینکه به من خبر دهند.»

****

 برنامه و چگونگی ثبت نام کارگاه‌های آموزشی هفته هنر هرمز که به همت تئاتر باران و حمایت سایت تیوال برگزار می شود؛ اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی تئاتر باران، هفته هنر هرمز با حمایت مجموعه تئاتر باران و با حضور اساتید برجسته ، کارگاه های آموزشی خود را با رویکرد تخصصی و هدف دانش افزایی و توانمندسازی هنرمندان و کنشگران تئاتری هرمز برگزار می کند.

کارگاه‌های هفته هنر هرمز با رویکرد « فرآیند تبدیل عناصر طبیعی به نشانه های فرهنگی » با هدایت دکتر سعید اسدی؛ کارگاه« بازیگری در نمایش های آیینی» توسط حسین مسافر آستانه «هرمز، چشم انداز یک افسانه»توسط هادی کمالی مقدم،مینا بزرگ مهر نیا،کارگاه نمایشنامه نویسی» توسط سیروس همتی، کارگاه مبانی بافت پیش مغ محمد سایبانی وکارگاه «حافظه حرکت جمعی»با هدایت دکتر مجید سرنی زاده در تئاتر باران برگزار خواهد شد.

با توجه به رویکرد هفته هنر هرمز در تأثیر گذاری محتوای کارگاه‌های آموزشی بر مخاطبان، ظرفیت معینی از هر کدام از این کارگاه‌ها به فعالین حوزه هنرهای نمایشی اختصاص دارد.

ظرفیت محدودی از متقاضیان آزاد نیز پس از ثبت نام اولیه برای حضور در این کارگاه ها دعوت خواهند شد و علاقمندان جهت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این کارگاه ها می‌توانند با شماره۶۶۱۷۶۸۲۵ تماس بگیرند.

هفته هنر هرمز به همت تئاتر باران و حمایت سایت تیوال از یازدهم تا شانزدهم آذر ماه در تهران برگزار خواهد شد.

****

مجموعه فرهنگی ـ هنری عمارت رو به رو در جشن یک سالگی خود برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری عمارت روبرو، این عمارت که آذر ماه سال ۹۵ افتتاح شد، در همین مدت، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی – هنری بویژه در حوزه‌های موسیقی، هنرهای تجسمی و نمایش را تدارک دیده و با هدف مواجهه با ایده‌ها و تجربه‌های نو از هنرمندان تاثیرگزار در حوزه موسیقی، تجسمی، پرفورمنس و نمایش میزبانی کرده است.

بر اساس این گزارش برنامه‌های متنوع عمارت روبرو ازروز شنبه یازدهم آذر ماه آغاز و تا روز جمعه هفدهم آذر ماه با میزبانی از هنرمندان ، دانشجویان و علاقمندان ادامه خواهد داشت.

برنامه های فرهنگی مجموعه از روز شنبه با افتتاح نمایشگاه گروهی هنرمندان تجسمی از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۶ واجرای موسیقی "سردار مست " با حضور امیر صارمی و فرهاد لقایی از ساعت ۱۸ لغایت ۲۰آغاز می شود. روز یکشنبه دوازدهم آذرماه "ساخته های ایرنی برای پیانو"  با حضور مطهر حسینی، کارن سلاجقه و یزدانیکرنگیان از ساعت ۱۹:۳۰ الی۲۱اجرا می شود و دوشنبه ۱۳ آذرماه نشست "دیالکتیک و هنر"  با حضور محمد مهدی اردبیلی، خشایار حضرتی وند و احسان سلامت از ساعت ۱۸ الی ۲۰ برگزار خواهد شد.

همچنین برنامه‌های عمارت روبرو در روز سه شنبه چهاردهم آذر ماه با اجرای میزگرد "بررسی مکان های تنفس شهری" با حضور مهندس محمدرضا حائری از ساعت ۱۱ الی ۱۳ ادامه خواهد داشت و چهارشنبه "دوئت الکتروآکوستیک " با حضور پیتر پیر حسینلو و پرویز نوروزی از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱ اجرا می شود،نشست "موسیقی معاصر" با حضور نادر مشایخی از ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ و اجرای کنسرت "آلافور آرنالدز" آهنگساز و پیانیست ایسلندی در روز جمعه هفدهم آذرماه از برنامه های دیگر این مجموعه فرهنگی هنری خواهد بود.گفتنی است  همه برنامه های یاد شده رایگان و ورود برای علاقمندان آزاد است.

****

بازگشت از منا در تالار ناصر خسرو به روی صحنه می رود.

اولین اجرای نمایش« بازگشت از منا» نوشته مریم جعفری حصارلو و کارگردانی نادره حیدریان با بازی زهرا غلامی، مرسده افشاری، نگین ابدالی، بهاره ملکی، مارال ایزدی خش، سمیه انصاری، زهرا کریمی و مشاور کارگردان و طراح حیدر رضایی  از روز شنبه اول آذرماه تا ۸آذرماه در ساعت۱۸در تالار ناصر خسرو واقع در خیایان انقلاب، خیابان ۱۶آذر، جنب تالار مولوی به روی صحنه می رود.

نمایش یک داستان اپیزودی ازگزارش های یک نویسنده است که در سفرحج در سال۹۴ در فاجعه منا به شهادت رسیده است. سه هم اتاقی اش یک ارمنی تازه مسلمان شده به نام آقوانیک، یک زن روستایی به نام کبری که طوماری از درد و دل اهل آبادی را تهیه کرده. زینب دختر جوان جنوبی که به جای مرحوم پدرش به زیارت خانه خدا رفته و حال فاجعه منا رخ داده است. چشم انتظارانشان در انتظار بازگشت آنها و داستانک هایی که زندگی گذشته اشان وچگونگی عزیمتشان به سرزمین وحی را روایت می کند تا در انتها این پیوند ناگسستنی در کربلای منا جاودانه شود.

مشاور ژاله کاظمی، دستیار کارگردان سید حسینی پناه، مدیر صحنه آرزو باقری، طراح صحنه محمد بیژنی نسب، عکاس حسین رضایی، موسیقی علیرضا مهدوی فر، مشاور رسانه‌ای و تبلیغات امین کرد بچه هستند.

 مریم جعفری حصارلو« در خصوص نحوه اجرای این نمایش گفت:«روزی که برای دیدن نماینشامه ام در تمرین ها حاضر شدم، تعریف جدیدی از نمایشنامه ام را دیدم و از آنجا که به دیدگاه مرگ مولف «رولان بارت» اعتقاد دارم از نحوه اجرا لذت بردم. زیرا اساسا متن و اجرا کاملا از نمایشنامه ام متفاوت بود. اما به هر حال نگاه تازه و رئالیستی بر متن غیر رئالیستی ام، برایم جذاب بود. و خسته نباشید می گویم به گروه اجرایی که توانسته اند اجرایی دلنشین از متنم طراحی کنند. »

****

موسسه بهمن سبز در سیاهکل و بروجرد سالن‌ سینما می‌سازد.

محمود کاظمی مدیر عامل موسسه بهمن سبز درباره بازسازی سینما «ساحل» اصفهان گفت: تخریب داخلی این سینما تمام شده. مشغول مراحل مقاوم سازی هستیم. چیزی که در این سینما برایمان مهم است، نمای آن است. سینما «ساحل» که با ۵ سالن و با امکانات ویژه راه‌اندازی خواهد شد، روبروی سی و سه پل قرار دارد. نمایی که ما برای این سینما طراحی کردیم گوشه چشمی به جغرافیا و آثار تاریخی این شهر و هویت اصیل آن دارد. معماری این سینما کاملا بومی است و امیدوارم شهرداری و سازمان میراث فرهنگی اصفهان با طرحی که برای نمای «ساحل» داده‌ایم موافقت کنند. سینما «ساحل» نوروز ۹۷ افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: سینما «فلسطین» بروجرد هم تخریب داخلی شده. این سینما ۸۰۰ صندلی ظرفیت دارد و پس از بازسازی یک سالن مدرن به جای این سینما در آن راه اندازی می‌شود. این روزها مشغول احداث زیرساخت‌های این بنا هستیم، بخش‌های تاسیساتی، ایمنی، بهداشتی و ... که باید در یک سینمای مدرن و مجهز، به شکلی علمی طراحی و اجرا شوند. این سینما اواخر بهمن ماه امسال افتتاح می‌شود.

کاظمی همچنین از ساخت یک سینما در سیاهکل خبر داد و افزود: در یک مجتمع تجاری و فرهنگی، سالنی ۱۲۰ نفره وجود دارد که در مرحله اسکلت متوقف شده. قرار است این سینما با بودجه استانی و مشارکت بهمن سبز کامل، به روز و مجهز شود و به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل موسسه بهمن سبز ادامه داد: بازسازی سینما «قدس» تبریز هم انجام شده، اما مشغول رفع ایرادهایی در کار هستیم. با رفع نواقص این سینمای تک سالنی تا یک ماه آینده با دو سالن به بهره‌برداری می‌رسد و آغاز به کار می‌کند.

****

اکران ویژه فیلم سینمایی«آذر» باحضور نیکی کریمی برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی فیلم، در نمایش ویژه فیلم «آذر» به کارگردانی محمد حمزه ای که در دو سانس برگزار خواهد شد، نیکی کریمی تهیه کننده و بازیگر اصلی فیلم یکشنبه ۱۲ آذرماه ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۱۰ در پردیس سینمایی کوروش همراه با مردم به تماشای فیلم آذر خواهد نشست.

علاقمندان برای خرید بلیت به سایت سینما تیکت و پردیس سینمایی کوروش مراجعه کنند.

در این فیلم نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، فرید سجادی حسینی، هستی مهدوی، مهران نائل، شیرین آقاکاشی، مائده طهماسبی، پریسا هاشم پور، مانیا علیجانی و لیلا زارع با حضور پژمان جمشیدی و هومن سیدی به ایفای نقش می پردازند.

فرزین عابدینی و نیکی کریمی سرمایه گذاران این فیلم هستند.

****

"سینمای ایران در جستجوی خوشبختی" در دانشگاه تهران روی پرده می رود.

‏‎طبق خبر رسیده، اولین اکران عمومی فیلم مستند «سینمای ایران در جستجوی خوشبختی»، به کارگردانی آرمین نادری و به همت انجمن علمی ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سه شنبه این هفته ‏برگزار می شود.

‏‏‎سینمای ایران در جستجوی خوشبختی – بازگشتی است به عقب با نگاهی به جلو. خواندن تاریخ اجتماعی به واسطه تصویر و نور و البته موسیقی.

‏‎مجید حسینی‌زاد، امیررضا نوری‌پرتو، رامتین شهبازی، امیررضا تجویدی، پنجاه و هفت سال سینمای ایران را با نگاهی تاریخی، سیاسی و جامعه‌شناختی در جستجوی قهرمان پی می‌گیرند تا خوانشی اجتماعی از پویایی یا انفعال قهرمان جوان سینمای ایران را در روایتی از آرمین نادری به تصویر بکشند.

دیدن این فیلم برای عموم رایگان است و علاقه مندان می توانند ساعت ۱۵ روز سه شنبه ۱۴ آذر در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی واقع در پل گیشا به تماشای این فیلم بنشینند.

همچنین در حاشیه این مراسم قرار است از تلاش های دکتر مجید حسینی زاد، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران که هم اکنون در بستر بیماری است تقدیر شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین