|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۵
کد خبر: ۱۹۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۳
حتی با نگاهی خوش‌بینانه هم سخت است که تصور شود ایران شانسی برای صعود به مرحله حذفی رقابت‌های جام جهانی دارد؛ بااین‌حال کی‌روش در جام جهانی گذشته نشان داد که دست‌کم‌گرفتن ایران، حداقل در تقابل با تیم‌های بزرگ دنیا کار اشتباهی است.
سرمای کاخ کرملین برای فوتبال ایران به گرمای روابط دیپلماتیک دو کشور نشد؛ این کاخ که شب گذشته میزبان مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ٢٠١٨ روسیه بود، سرنوشت سختی برای ایران در جام پیش‌رو رقم زد؛ ایران که با کارلوس کی‌روش تلاش می‌کند برای اولین‌بار در تاریخ از مرحله گروهی صعود كند و به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی برسد، حالا باید تقریبا به این خواسته به چشم یک آرزو نگاه کند؛ شاگردان کی‌روش با ایستادن در گروه دوم رقابت‌های جام جهانی، یکی از سخت‌ترین گروه‌های ممکن را به خود دیدند، جایی که با اسپانیا، پرتغال و مراکش هم‌گروه شدند و یکی از چند گروه «شبه‌مرگ» جام جهانی پیش‌رو را تشکیل دادند. هم‌گروهی با دو تیم قدر دنیا یعنی اسپانیا و پرتغال کافی است تا هیچ کارشناسی در فوتبال دنیا، شانسی برای صعود تیم ملی ایران قائل نشود؛ اولی سابقه قهرمانی در جام جهانی را دارد و دومی هم که به‌تازگی به‌ عنوان قهرماني اروپا رسیده و از همه مهم‌تر اینکه یکی از دو بازیکن برتر دهه گذشته فوتبال دنیا، یعنی کریستیانو رونالدو را هم در اختیار دارد. از بین سه تیمی که در گروه B در کنار ایران قرار گرفته‌اند، ملی‌پوشان فقط با پرتغال در جام جهانی مصاف داشته‌اند که آن هم با شکست.

 ٢ بر صفر همراه شد؛ دیداری که اتفاقا یکی از گل‌هایش را همین کریس رونالدو، دارنده چهار توپ طلای دنیای فوتبال زد.

شانسی برای صعود وجود دارد؟

حتی با نگاهی خوش‌بینانه هم سخت است که تصور شود ایران شانسی برای صعود به مرحله حذفی رقابت‌های جام جهانی دارد؛ بااین‌حال کی‌روش در جام جهانی گذشته نشان داد که دست‌کم‌گرفتن ایران، حداقل در تقابل با تیم‌های بزرگ دنیا کار اشتباهی است. اگر اسپانیا یکی از مدعیان قهرمانی جام جهانی کنار گذاشته و یکی از شانس‌های صعود به این تیم داده شود، باید به تقابل با مراکش و پرتغال به‌عنوان تقابل مرگ و زندگی برای ایران نگاه کرد؛ مراکش که از سید چهار به این گروه رسیده، ضعیف‌ترین رنکینگ را دارد ولی این به آن معنا نیست که مراکشی‌ها تیم ضعیفی هم هستند. بااین‌حال اگر ایران بخواهد شانس صعودش به مرحله حذفی جام جهانی را زنده نگه دارد، چاره‌ای به غیر از پیروزی مقابل نماینده آفریقا ندارد؛ به‌ویژه اینکه قرار است با این تیم در اولین دیدار هم بازی کند. کیست که نداند پیروزی در دیدار نخست از نان شب هم واجب‌تر است. دیگر تیمی که شاید بتوان امیدی داشت که کی‌روش و شاگردانش نمایش پایاپایی با آن داشته باشند، پرتغال است؛ روی کاغذ شانسی برای برتری مقابل پرتغال با کریستیانو رونالدو وجود ندارد ولی اگر قرار باشد دوباره نمایشی شبیه به تقابل با آرژانتین در جام جهانی گذشته، در زمین پیاده شود، شاید پرتغال متوقف شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن مغلوب ایران شود. برای این موضوع خوش‌بینانه هم می‌توان دو دلیل راضی‌کننده آورد؛ اول اینکه کارلوس کی‌روش پرتغالی است؛ هم هدایت تیم ملی فوتبال این کشور را بر عهده داشته و هم اینکه شناخت فوق‌العاده‌اي از فوتبال این کشور دارد؛ از تیم‌های پایه‌ای‌اش گرفته تا بزرگ‌سالانش. از این گذشته کی‌روش دل خوشی هم از مسئولان فدراسیون فوتبال پرتغال ندارد و شاید این موضوع انگیزه‌اش برای نتیجه‌گرفتن مقابل پرتغال را دوچندان کند. مورد دوم اما ماهیت تیم پرتغال است؛ این تیم نه‌تنها به کریس رونالدو اتکای زیادی دارد بلکه در تورنمنت‌های مهم نشان داده در دیدارهای اول مشکلات زیادی دارد و بعدا رفته‌رفته خودش را به مراحل بالاتر می‌رساند؛ از بخت بد ایران، بازی سوم با پرتغال است؛ دیداری حساس که شاید تا آن زمان پرتغال هم برای مرگ و زندگی‌اش بازی کند.

اسپانیا؛ فرصتی برای تنه‌زدن به بزرگان

برای پانزدهمین‌بار است که «لاروخا» تجربه حضور در جام جهانی را دارد و یک بار هم در سال ٢٠١٠ قهرمان دنیا شده است. نیازی به معرفی ستاره‌های بی‌شمار این تیم نیست چون همه در سطح بالا و در مطرح‌ترین تیم‌های ممکن بازی می‌کنند؛ اینیستا، کاپیتان بارسلونا در کنار سرخیو راموس، کاپیتان رئال‌مادرید از باتجربه‌های این تیم در جام جهانی خواهند بود و ایسکو و آسنسیو هم می‌توانند پدیده‌های این تیم باشند. اسپانیا سه ‌بار فاتح جام بین‌قاره‌ای شده و یک بار هم بازی‌های المپیک را برده. این تیم در ١٠ دوره قبلی جام جهانی همواره حضور داشته و در مجموع ١٤باری که پیش از این تجربه حضور در جام جهانی را چشیده، شش بار در مرحله گروهی حذف شده، دو بار در یک‌هشتم، چهار بار در یک‌چهارم و یک بار هم در نیمه‌نهایی کنار رفته است. همان‌طور که عنوان شد این تیم سال ٢٠١٠ هم فاتح دنیا شد. لاروخا همان‌طور که این اواخر نشان داده، تیمی بسیار تهاجمی است که می‌تواند دروازه هر تیمي را باز کند؛ آن هم بیش از یک بار. بازی‌هایی که اسپانیا در ادوار مختلف جام جهانی هم داشته، بیانگر این موضوع است؛ آنها تابه‌حال ٥٩ مسابقه در جام جهانی داشته‌اند و در این بازی‌ها ٩٢ بار دروازه رقیب را باز کرده‌اند؛ یعنی به‌طور میانگین ١,٦ گل زده در هر مسابقه. برای رسیدن به این جام جهانی هم که شاگردان جولن لوپتگی سنگ تمام گذاشته‌اند؛ آنها از ١٠ بازی که در مرحله انتخابی داشته‌اند، ٩ برد و یک تساوی ثبت کرده‌اند؛ ٣٦ گل زده‌اند و فقط سه بار گل خورده‌اند. ایران و اسپانیا هرگز با هم بازی نکرده‌اند.

پرتغال؛ ملاقات با رونالدو بعد از ١٢ سال

پرتغال دومین تیم پرافتخار گروه ایران است؛ این تیم که سال ٢٠١٦ فاتح رقابت‌های یورو شده است، فعلا در رنکینگ فیفا تیم سوم و برای هفتمین بار است که تجربه حضور در جام جهانی را به دست می‌آورد. همان سال ٢٠٠٦ که با ایران در جام جهانی بازی کردند تا نیمه‌نهایی پیش رفتند و یکی از بهترین نتایج تاریخشان در جام جهانی را گرفتند. هرچند آنها سال ١٩٦٦ هم در جام جهانی یکبار به نیمه‌نهایی رسیدند. پرتغالی‌ها هم از سال ٢٠١٤ تاکنون هدایت تیمشان را به فرناندو سانتوس باتجربه سپرده‌اند، با اتکا به هنرنمایی کریس رونالدو روزهای خوشی را تجربه کرده‌اند. این تیم هم پر از ستاره است که شاید دو چهره اصلی‌شان کریس رونالدو، فوق‌ستاره رئال‌مادرید و برناردو سیلوا باشد که در منچسترسیتی بازی می‌کند. این تیم علاوه بر حضور در نیمه‌نهایی جام جهانی یک‌بار سابقه فتح جام بین‌قاره‌ای را هم دارد. پرتغالی‌ها هم تیم باثباتی در یکی، دو دهه گذشته نشان داده‌اند و از سال ٢٠٠٢ تاکنون در همه ادوار جام جهانی حضور داشته‌اند. در شش‌بار قبلی که این تیم در جام جهانی به میدان رفته، سه بار از همان مرحله گروهی کنار رفته و دو بار هم که در نیمه‌نهایی مغلوب رقبا شده است. یک‌بار این تیم از گروهش صعود کرده در یک‌هشتم‌نهایی با جام وداع کرده است. البته عملکرد این تیم در گلزنی هم تقریبا شبیه به عملکرد اسپانیا است، چون آنها در ٢٦ مسابقه‌ای که تا اینجا در جام‌های جهانی داشته‌اند، ٤٣ گل زده‌اند؛ یعنی میانگین ١,٧ گل زده در هر مسابقه. درست است که  هم‌تیمی‌های رونالدو در روزهای آخر بلیت سفرشان به روسیه را اوکی کردند، ولی در مرحله انتخابی کارنامه خوبی داشتند؛ ٩ برد و فقط یک شکست. مورد دیگری که کارنامه این تیم را شبیه به اسپانیا می‌کند، تعداد گل‌های زده‌اش در مرحله انتخابی جام جهانی ٢٠١٨ است؛ ٣٢ گل زده و فقط چهار گل خورده. ایران و پرتغال تاکنون دو بار باهم بازی کردند که هر دو بار پرتغال برنده شد. یک برد ٣ بر صفر در سال ١٩٧٢ و پیروزی ٢ بر صفر در جام جهانی.

مراکش؛ شانس بردن حریف سرسخت

این تیم از سید چهارم به این گروه رسیده و طبیعی است که رنکینگش در فیفا از بقیه پایین‌تر باشد. مراکشی‌ها که روی کاغذ راحت‌ترین تیم گروه B محسوب می‌شوند، تیم ٤٨ فیفا هستند و درست مثل ایران برای پنجمین بار است که طعم حضور در جام جهانی را می‌چشند. این تیم البته یک ویژگی دارد که آنها را از ایران برتر نشان می‌دهد؛ آن هم وضعیتشان در دوره‌های قبلی حضور در جام جهانی است، چون با وجود همین تجربه کم یک بار در سال ١٩٨٦ از گروهشان صعود کرده‌اند و خودشان را به یک‌هشتم‌نهایی رسانده‌اند. مراکشی‌ها هم چندین بازیکن مطرح در سطح بالای فوتبال دارند که مهدی بن عطیه در رأس همه آنهاست؛ این بازیکن برای یوونتوس بازی می‌کند و تجربه بسیار زیادی دارد. به غیر از او باید حکیم زیاش، بازیکن تیم آژاکس آمستردام و البته یونس بلهنده را نام برد که در گالاتاسرای بازی می‌کنند. مراکش تیم کمترشناخته‌شده‌ای برای فوتبال ایران است ولی «شیرهای اطلس» که با اروه رنار فرانسوی، به‌عنوان سرمربی، روزهای خوشی را سپری کرده‌اند، در منطقه آفریقا در مرحله انتخابی نمایش خوبی داشتند و با شکست‌دادن ٢ بر صفر ساحل عاج در آخرین روز، جواز صعود به جام جهانی را گرفتند. این تیم پیش از این ١٣ بازی در جام جهانی انجام داده که در آنها ١٢ گل زده است؛ یعنی میانگین ٠,٩ گل زده در هر بازی. شاید نقطه قوت مراکشی‌ها، مثل ایران، خط دفاعی‌شان باشد. شیرهای اطلس در راه رسیدن به جام جهانی ٢٠١٨، هشت بازی انجام دادند که چهار برد، سه تساوی و یک شکست برای آنها رقم خورده است. نکته شایان توجه این است که مراکشی‌ها در این بازی‌ها ١٣ گل زدند و فقط یک گل خوردند. ایران و مراکش سابقه یک تقابل دارند که به یک بازی دوستانه در سال ٢٠٠٢ برمی‌گردد و ایران در ضربات پنالتی مراکش را برد.  

برنامه بازی‌های ایران
مراکش- ایران: ١٥ ژوئن ٢٠١٨ (٢٥ خرداد ٩٧)، ساعت ١٨:٣٠، ورزشگاه سن‌پترزبورگ
ایران- اسپانیا: ٢٠ ژوئن ٢٠١٨ (٣٠خرداد ٩٧)، ساعت ٢١:٣٠، ورزشگاه کازان‌ آره‌نا
ایران- پرتغال: ٢٥ ژوئن ٢٠١٨ (چهارم تیر ٩٧)، ساعت ٢١:٣٠، ورزشگاه سارانسکر

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین