|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۸۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
جایزه خوارزمی سالها پیش از آنکه معاونت علمی در نهاد ریاست جمهوری تاسیس شود در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی و بخصوص بخش بین المللی تصویب و اکنون بعنوان جایزه ای معتبر در ایران و جهان شناخته می شود.
اسعدی، محمود - علی رغم مخالفت چندین شخصیت و نهاد علمی کشور با شرایط، شیوه و چگونگی اعطاء جایزه پانصد هزار دلاری موصوف به مصطفی، دومین دوره آن 11 آذرماه برگزار می شود .

در هفته های اخیر اعتراض رئیس فرهنگستان علوم و عضو شورای سیاستگذاری این جایزه با بی اعتنایی دست اندرکاران آن مواجه و ایشان از ادامه همکاری کناره گیری کرد و این در حالی است که متولی اصلی جوایزی در این سطح آکادمی ها یا فرهنگستان های کشورها هستند. اکنون تنها وجه قابل قیاس این جایزه به اصطلاح نوبلی که وجهه اسلامی به آن می بخشد مبلغ پانصدهزار دلاری است که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری به افرادی در رشته فناوری داده می شود. البته برای کامل شدن این شباهت بایستی مبلغی حدود ششصدهزار دلار دیگر نیز به جایزه افزوده شود! با این حال بعید است حتی در صورت تعیین جایزه ای همسطح جایزه نوبل، اعتباری به چنگ آید، چرا که در اساس شاید بهتر باشد ما راه خودمان را برویم و بجای تشبه و تشبیه به دیگران جامه خود بدوزیم و اگر کم و کاستی دارد آن را رفو کنیم. وجود دهها جایزه علمی در کشور که برخی از آنها بیش از سه دهه است در حال اجرااست و از قضا مهمترین آن -خوارزمی-از سوی مهمترین نهاد علمی کشور یعنی وزارت علوم و فناوری حمایت می شود شایسته توجه بیشتر است.

جایزه خوارزمی سالها پیش از آنکه معاونت علمی در نهاد ریاست جمهوری تاسیس شود در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی و بخصوص بخش بین المللی تصویب و اکنون بعنوان جایزه ای معتبر در ایران و جهان شناخته می شود. اما از آنجا که هر نهاد تازه تاسیس مایل است کاری خاص و متعلق به خویش بیافریند علی رغم همه مخالفت ها و مشکلات اقتصادی کشور تنها با بالا بردن مبلغ جایزه می خواهد اعتبار فراوان کسب کند و راه صد ساله را یک شبه بپیماید غافل از انکه نه مبلغ زیاد اعتبار می آورد و نه تکرار واژه نوبل اسلامی "اعتماد" دانشمندان جهان اسلام را در پی دارد. بقول سعدی:
«کهن خرقه خویش پیراستن
به از جامه عاریت خواستن»

جایزه ای که فقط نامش مقدس است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین