کد خبر: ۱۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
آرژانتین یا همان سرزمین نقره، قدرتمندترین رقیب ایران در گروه ششم مسابقات فوتبال جام جهانی 2014، کشوری است.
این کشور در آمریکای جنوبی واقع شده است، پایتخت آن بوینوس آیرس و زبان رسمی اش اسپانیایی است. با جمعیتی حدود 41 میلیون نفر.

معنی آرژانتین به زبان اسپانیایی، سرزمین نقره است. کشوری که وسعتی به مساحت دو میلیون و 791 هزار و 810 کیلومتر مربع از قاره را اشغال کرده و بین رشته کوه های آند در غرب و اقیانوس اطلس جنوبی در شرق و جنوب واقع شده است.

این کشور از شمال با پاراگوئه و بولیوی، از شمال شرق با برزیل و اروگوئه، و از جنوب و غرب با شیلی مرز مشترک دارد.

واحد پول این کشور پزو نام دارد و از لحاظ وسعت پس از برزیل، دومین کشور آمریکای جنوبی و در بین کشورهای جهان هشتمین کشور به شمار می رود.

آرژانتین سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین را دارد. ۹۷ درصد از جمعیت آرژانتین اروپایی تبار هستند که بیشترشان را نوادگان مهاجران ایتالیایی و اسپانیایی تشکیل می دهند. ۹۲ درصد از مردم این کشور مسیحی، ۱.۹ درصد مسلمان و بقیه بی دین یا پیرو ادیان دیگر هستند.

منطقه کنونی آرژانتین پیش از اعلام استقلال، یکی از مستعمرات امپراتوری اسپانیا به نام «فرمانداری ریو دلا پلاتا» را تشکیل می داد.

مجمع الجزایر فالکند در امداد فلات آرژانتین قرار دارد و اما در کنترل بریتانیا است. این جزایر میان دو کشور مورد مناقشه هستند. ارتش آرژانتین در ۲ آوریل سال ۱۹۸۲ اقدام به تصرف جزایر فالکلند کرد، اما نیروهای بریتانیایی موفق شدند که در ۲۰ ماه مه همان سال جزایر را دوباره پس گیرند. در این جنگ ۲۵۰ سرباز بریتانیایی و ۶۵۰ سرباز آرژانتینی کشته شدند.

فرهنگ مردم آرژانتین

بیشتر آرژانتینی ها مردمان مذهبی بوده و طبق برآوردهای مختلف حدود 80 درصد از آنها خود را پیرو کلیسای کاتولیک رمی معرفی کرده اند. پروتستان های سنتی نیز در این کشور فراوان هستند.

این کشور همچنین موطن یکی از بزرگ ترین مسجدها در آمریکای لاتین است. این مسجد در خدمت جامعه مسلمانی است که جمعیت آن بیش از 500 تا 600 هزار نفر تخمین زده می شود.

غذا و نوشیدنی مردم آرژانتین

سبک غذای آرژانتین تحت تاثیر سبک غذای اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، و دیگر کشورهای اروپایی نظیر پیراشکی گوشت، نوعی خوراک کماج با نام لوکرو، ترکیبی از ذرت، لوبیا، گوشت، کالباس، پیاز، و کدوقلیانی، و کالباس ادویه دار با پایه گوشت با عنوان ˈچوریزوˈ قرار گرفته است.

آیا می دانید؟

- آرژانتین هشتمین کشور جهان از نظر وسعت کشور است.

- آرژانتین اولین کشور ملی مستقل در نیمکره جنوبی بوده است.

- دانشگاه ناسیونال کوردوبا دومین دانشگاه پرسابقه در آمریکای جنوبی است.

- تا کنون پنج نفر آرژانتینی مختلف موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته های شیمی، پزشکی و صلح شده اند.

- شهر لاپلاتا اولین شهر در آمریکای لاتین بوده که صاحب روشنایی های برق در خیابان های خود شده است.

- تراموا در این شهر، اولین مترو احداث شده در نیمکره جنوبی بوده است.

- آرژانتین بیشترین مصرف گوشت قرمز را در دنیا دارد.

- اولین شخص غیر اروپایی که به عنوان پاپ٬ رهبر کاتولیک های جهان شد نیز پاپ فرانسیس آرژانتینی است.

فوتبال آرژانتین

- اما تیم ملی فوتبال این کشور با لقب ˈ آسمان آبی و سفیدهاˈ یا ˈآلبی سلستهˈ در جام جهانی که به میزبانی آرژانتین برگزار شد و همچنین در جام جهانی 1986 مکزیک قهرمان شد.

- آرژانتین همچنین در رقابت های 1990 ایتالیا که در آن آلمان غربی توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند و جام جهانی 1930 نائب قهرمان این رقابت ها شد.

- تیم ملی فوتبال آرژانتین تاکنون توانسته است در 15 دوره در رقابت های جام جهانی حضور یابد.

تیم ملی فوتبال آرژانتین در گروه F جام جهانی 2014 با تیم های ایران، بوسنی و نیجریه همگروه است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین