کد خبر: ۱۸۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: تحقق تعویض کاتالیست‌ها مستلزم تامین بار مالی است. نماینده شهرداری ازعدم تامین منابع مالی طرح گزارشی ارائه داد. نهایتا کارگروه تصمیم گرفت که از محل عوارض آلایندگی تامین اعتبارات مالی را انجام دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر لزوم اجرای برنامه عملیاتی فضای سبز و کمربند سبز در استان تهران از تامین منابع مالی برای تعویض کاتالیست خودروهای تاکسی از محل عوارض‌ آلایندگی هوا خبر داد.

 کیومرث کلانتری در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که امروزدر استانداری تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز که با حضور استاندار تهران و اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل شد طبق روال جلسات گذشته دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه گزارش خود در راستای اجرای مصوبه سال ۱۳۹۳ هیات وزیران درخصوص کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها بودند.

وی با اشاره به توسعه فضای سبز در استان تهران به عنوان یکی از مصوبات جلسه امروز گفت: این حوزه در تهران دارای مشکلاتی در زمینه تولید و تحویل نهال، زمین و اقتصاد منابع بوده است بنابراین مقرر شد اداره کل منابع طبیعی برای توسعه فضای سبز برابر استانداردهای تعریف شده در برنامه جامع شهرستان‌ها زمین لازم را اختصاص دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی موظف شد که نهال به مقدار لازم در اختیار شهرداری و بهداری‌ها به ویژه در فصول درختکاری قرار دهد. درخصوص تامین منابع مالی نیز مقرر شد از منابعی که در شهرداری‌ها از محل عوارض آلایندگی، ارزش افزوده و یا کمک‌هایی که از دولت به شهرداری‌ها می‌شود شهرداران فضای سبز شهر خود را به حد استانداردهای تشکیل شده برسانند.

کلانتری با اشاره به مسائل و مشکلات مربوط به خودروها و حمل و نقل عمومی تاکید کرد: نمایندگان وزارت صنعت،معدن و تجارت گزارشی درخصوص روند جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی ارائه دادند. در همین راستا مقرر شد وزارت صنعت،معدن و تجارت اقدامات لازم را در راستای احداث یک واحد تولید یا مونتاژ خطوط موتور سیکلت برقی و یا خودروهای برقی داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران انجام دهد تا زمینه جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های کاربراتوری فراهم شود.

وی افزود: نماینده شهرداری هم در این جلسه گزارشی درخصوص حمل و نقل عمومی ارائه کرد که این گزارش شامل جایگزینی و تعویض تاکسی‌های فرسوده و تعویض کاتالیست‌های خودروهای تاکسی در حال تردد در کلانشهر تهران بود.

کلانتری ادامه داد: مصوبه سال ۱۳۹۳ هیات وزیران ،شهرداری‌ها را موظف کرد کاتالیست خودروهای عمومی درون شهرها را تعویض کنند تا بار آلایندگی آنها کاهش یابد.

وی در ادامه گفت: در جلسه درباره این موضوع صحبت شد که حتی اگر ما بنزین یورو ۴ به تاکسی‌ها تحویل دهیم اما آن‌ها فاقد کاتالیست باشند بی‌تردید از بار آلایندگی کاسته نخواهد شد. به این ترتیب تفاوتی با عرضه بنزین یورو ۲ نخواهد داشت لذا ضرورت دارد ما همزمان با عرضه بنزین یورو ۴ با تعویض کاتالیست‌ها در راستای کاهش آلودگی خودروها به نحو احسن حرکت کنیم. تامین اعتبار نیز از محل عوارض آلایندگی هوا برای تعویض کاتالیست خودروها انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: تحقق تعویض کاتالیست‌ها مستلزم تامین بار مالی است. نماینده شهرداری ازعدم تامین منابع مالی طرح گزارشی ارائه داد. نهایتا کارگروه تصمیم گرفت که از محل عوارض آلایندگی تامین اعتبارات مالی را انجام دهد.

وی تاکید کرد: ۴۰ هزار خودروی تاکسی نیازمند تعویض کاتالیست هستند لذا مقرر شد اعتبار این طرح براساس برنامه‌ای مدون از محل عوارض آلایندگی تحقق یابد و شهرداری‌ها موظف شوند که خودروهای تاکسی حتما از کاتالیست عمل کننده کاهش آلودگی هوا استفاده کنند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین