»
کد خبر: ۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
دیپلمات سابق روسیه تهدید نظامی آمریکا جنگ روانی دانست وگفت: واشنگتن به عملیات نظامی علیه دمشق اقدام نخواهد کرد.

تدبیر و امید"ویسلاو ماتوزف" درارتباط با آمادگی آمریکا برای انجام اقدام نظامی علیه سوریه گفت: فکرنمی کنم که کاخ سفید بدون قطعنامه شورای امنیت دست به عملیات نظامی علیه سوریه بزند و مرتکب چنین ماجراجویی خطرناکی بشود. حضور 4 رزمناو آمریکایی در نزدیکی آب‌های سوریه نمی تواند برای حمله به دمشق باشد، چراکه امکانات و نیروی کافی را ندارند. بنابراین، معتقدم که درشرایط کنونی آمریکا به عملیات نظامی علیه سوریه اقدام نمی کند. بلکه تهدیدات به چنین عملیاتی یک نوع جنگ روانی علیه دمشق است

تقویت موضع روسیه
این دیپلمات سابق روسیه در پاسخ به این سئوال آیا امکان دارد آمریکا بدون مجوز شورای امنیت به سوریه حمله کند، همانطوری که درمورد عراق انجام داد؟ گفت: درزمانی که آمریکا به عراق حمله کرد روسیه در موضع ضعیفی قرارداشت و آمریکا و کشورهای متحد آن بر روند تحولات خاورمیانه سیطره داشتند اما اکنون وضعیت منطقه کاملا تغییرپیدا کرده است موضع روسیه تقویت شده و سیاست‌هایش مورد پذیرش مردم خاورمیانه قرار گرفته است اما سیاست‌های که آمریکا درپیش گرفت مورد حمایت کشورها و مردم منطقه قرار نگرفت. به همین دلیل، اعتقادی ندارم که آمریکا علیه سوریه اقدام به عملیات نظامی خواهد کرد.

نظارت مسکو
وی درپاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه چنانچه آمریکا به سوریه حمله کند واکنش روسیه چه خواهد بود؟ گفت: مسکو بر رخدادهای شرق دریای مدیترانه متمرکز شده است. رزمناو پنجم نیروی دریایی روسیه دراین منطقه حضور دارد و تحولات را زیر نظر دارد. دراینجا باید به این نکته اشاره کنم که ارتش سوریه نیرومند است و دفاع ضد هوایی آن می تواند به هرگونه تجاوز هوایی دشمن پاسخ بدهد . به علاوه، هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه نیازمند موافقت کنگره است و تصمیم گیری رئیس جمهور آمریکا دراین زمینه باید یک پرسه ای طی کند که آنهم زمانبراست.

عدم شرکت درعملیات
این سیاستمدار روس درباره طرح پنتاگون برای حمله محدود به مراکز نظامی سوریه گفت: وظیفه ارتش دربرابر حکومت سیاسی درهرکشوری این است که درارتباط به هرگونه احتمالی طرح و برنامه داشته باشد. مثل تعیین زمان جنگ، وارد کردن ضربات به دشمن و چگونگی اقدامات نظامی علیه دشمن. اما تصمیم سیاسی حکومت می گیرد و برای هر تصمیمی حد و مرزی وجود دارد که باید موقعیت آن فراهم شود لذا تصمیم گیری آمریکا درباره جنگ ممکن است ده‌ها بار مورد بازبینی قرار بگیرد که درچه زمانی و با چه تعداد نیروی عملیاتی نظامی صورت بگیرد. با این وجود، بنده معتقدم که واشنگتن درهیچ گونه اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد.

منافع ترکیه
وی با اشاره به درخواست‌های آنکارا برای دخالت نظامی درسوریه گفت: ترکیه ممکن است درمناطق مرزی خود با سوریه به عملیات نظامی علیه این کشور دست بزند اما مقامات آنکارا به خوبی می دانند که ترکیه درکشورهای جهان مثل روسیه ، ایران وسایر کشورهای منطقه دارای منافع اقتصادی است. این منافع مانع می شود تا ترکیه درطرح‌ ماجراجویی آمریکا علیه سوریه شرکت کند.

نشست ژنو2 بهترین راهکار
ماتوزف درپایان تصریح کرد: تنها راه خاتمه دادن به بحران سوریه برپایی نشست ژنو2 است . درخلال ماه جاری میلادی نمایندگان آمریکا و روسیه درخصوص برپای این نشست با یکدیگر دیدار و گفت وگو خواهند کرد. اکنون بسترهای لازم برای برپایی نشست ژنو2 فراهم شده و فکر می کنم این نشست بهترین راهکار برای بیرون رفت از بحران داخلی سوریه است.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین