|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۸۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار» در خصوص پیشنهاد مناظره میان نجفی و قالیباف با بیان اینکه نا امنی خط 7 متروی تهران را مسئله ای بدیهی و روشن اعلام کرد و گفت:« این مسئله به قدری بدیهی است که نیازی به مناظره ندارد و تمام شرایط برای راستی آزمایی این پروژه وجود دارد و می توان به راحتی مشخص کرد که قابل استفاده است و یا خیر.
روز شنبه محمدعلی نجفی شهردار کنونی تهران، محمدباقر قالیباف را به مناظره‌ای در یکی از دانشگاه‌های تهران دعوت کرد. در حقیقت، ماجرا از اینجا آغاز شد که خط 7 متروی تهران که در روزهای پایانی مدیریت قالیباف افتتاح شده بود، تعطیل شد و مسئولان علت چنین اقدامی را نبود امنیت کافی برای مسافران اعلام کردند. در چنین شرایطی قالیباف نیز ساکت نماند و تعطیلی خط مترو را سیاسی کاری دانست. نجفی نیز در واکنش به اظهارات شهردار سابق تهران پیشنهاد مناظره را مطرح کرد، برخی از کارشناسان و اعضای شورای شهر از این پیشنهاد استقبال کردند اما قالیباف هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده است.

پروژه خط 7 مترو از همان ابتدای امر موضوعی پرحاشیه بود، کارشناسان در زمان افتتاح آن با اشاره به اینکه خط 7 متروی تهران عمیق‌ترین خط محسوب می شود و با مشکلات ایمنی متعددی همراه است، نسبت به افتتاح آن اعتراض کردند. اعضای شورای شهر نیز از این موضوع اطلاع داشتند، ساکت نماندند و در این رابطه ابراز نگرانی کردند. تاجایی که افشین حبیب زاده عضو شورای شهر در یکی از مصاحبه‌های خود درخصوص تعطیلی خط7 متروی تهران اظهار کرد: «پیش از آغاز به کار شورای شهر پنجم گزارش‌های متعددی در خصوص وضعیت ناایمن خط 7 مترو دریافت می‌کردیم. به گونه‌ای که بلافاصله پس از استقرار شورای شهر جدید از مسئولان معاونت حمل و نقل درخواست کردیم که رسیدگی به این گزارشات را در دستورکار قرار دهند اما متاسفانه گزارش قانع کننده نبود و گزارش ارائه شده با اطلاعات دریافتی همخوانی نداشت.» از سوی دیگر زمان افتتاح این خط مهدی چمران رئیس وقت شورای شهر تهران ضمن باز بازدید از خط 7 مترو آن را جزء ایمن ترین و پیشرفته‌ترین خطوط دانست.

ناامنی خطر 7 مترو، امری بدیهی است

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار» در خصوص پیشنهاد مناظره میان نجفی و قالیباف با بیان اینکه نا امنی خط 7 متروی تهران را مسئله ای بدیهی و روشن اعلام کرد و گفت:« این مسئله به قدری بدیهی است که نیازی به مناظره ندارد و تمام شرایط برای راستی آزمایی این پروژه وجود دارد و می توان به راحتی مشخص کرد که قابل استفاده است و یا خیر. در دوره جدید فعالیت شورای شهر با نظارت کارشناسان و متخصصان این حوزه تصمیم به تعطیلی خط 7 مترو گرفته شد و آن هم به دلیل نبود امنیت این خط برای مردم است. دکتر قالیباف و مسئول سابق این خط نیز از این موضوع آگاهی داشتند اما تصمیم به افتتاح آن گرفتند.» بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل اصلی تعطیلی و ناامنی این خط مترو را مشکل سیگنالینگ و موقتی بودن آن عنوان کردند. محمد سالاری نیز در همین راستا عنوان کرد: «تکمیل این خط نیاز به بودجه 300 میلیارد تومانی دارد و سیگنالینگ که جزو ملزومات راه اندازی یک خط است، در این خط اجرا نشده است و به صورت موقت آن را عملی کرده‌اند و با استفاده از بی سیم یا مرکز در ارتباط بودند. این خط حتی در زمینه تهویه هوا هم مشکلات بسیاری داشت. اگر به خاطر داشته باشید، در گذشته قرار بود تا خط 7 مترو را تنها آزمایش کنند اما نهایتا به نظر می رسد که تصمیم گرفتند این پروژه را افتتاح کنند. آن هم صرفا برای اینکه بتوانند جزو اقدامات خود قلمداد کنند. از طرف دیگر ایستگاه‌ها به اتمام نرسیده بود، به‌گونه‌ای که فاصله یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی بیش از 40 دقیقه است و این میزان باید به 5 دقیقه کاهش پیدا کند و در آن برهه زمانی به دلیل عدم آمادگی برای جابجایی قطارها را با جرثقیل این عمل صورت گرفت.‌»

براساس ادعای اعضای سابق شورای شهر تهران نامه‌های مشاور خط در جلسات شورا خوانده شد که در هیچ نامه‌ای مشاور خط به طور صریح اعلام نکرد که این خط ایمن است. چراکه با وجود این حجم نواقص نمی‌توانست تاییدیه‌های لازم را ارائه دهد. سالاری نیز با اشاره به اینکه زمان زیادی تا راه اندازی مجدد این خط مانده است، عنوان کرد:«همکاران ما در شورای شهر چهارم نامه‌ها و گزارشاتی دریافت کردند که عدم آمادگی این خط را نشان می‌داد . با این اوصاف؛ آقای نجفی برای آرام کردن و آگاه‌سازی مردم در این زمینه چنین پیشنهادی را ارائه کرده است. یک مناظره تخصصی با حضور کارشناسان می‌تواند نقش بسزایی در جلب رضایت افکار عمومی داشته باشد و در مجموع تاثیر مثبتی خواهد داشت.» عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه در 12 سال گذشته اتفاقات و زیادی در شهر تهران رخ داد و مدیران این شهر با مشکلات بسیاری مواجه شدند، عنوان کرد:«مدیریت شهر تهران هم حوزه های بسیار گسترده ای دارد و طبیعی است که آقای قالیباف و همکاران وی ضعف هایی داشته باشند و ما منکر زحمات وی نیستیم اما واقعیت این است که تعطیلی کامل یک خط مترو و خطری که می‌توانست برای شهروندان داشته باشد، مسئله‌ای است که به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت و این مناظره به راحتی می تواند در شفاف سازی این موضوع کمک کند.»

شفاف سازی نتیجه مناظره دو شهردار

برخی از اعضای شورای شهر برگزاری مناظره میان قالیباف و نجفی را موقعیتی مناسب برای جلب اعتماد مجدد مردم می‌دانند و حسن خلیل آبادی عضو کنونی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ابتکار» در رابطه تاثیراتی که برگزاری چنین مناظره ای می تواند داشته باشد، بیان کرد:«اگر این مناظره صورت گیرد، در جهت شفاف سازی و افشای گذشته شهرداری تهران اقدامی مهم محسوب می‌شود. اما درحقیقت چیزی تغییر نمی‌کند و تنها اطلاعات مردم در این خصوص افزایش می‌یابد. چراکه ما بارها اعلام کرده‌ایم شهرداری تهران بدهکار است و بدهی‌ها مربوط به مدیریت سابق شهرداری است و چنین مسئله ای این نهاد را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است و طلبکاران هر روز به شورا می آیند و تظاهرات می کنند. این موضوع بسیار بدیهی است اما اگر مناظره ای صورت گیرد،همه از اعداد و ارقام آن مطلع می شوند و حق دفاعی برای آقای قالیباف و فرصت پرسش برای شهردار کنونی ایجاد می شود. من پیشنهاد می کنم که آقای قالیباف تن به این مناظره ندهد، چراکه شهرداری را با بدهی سنگین واگذار کرد و عملکرد قابل دفاعی نداشته است.» خلیل‌آبادی در رابطه با واکنش احتمالی قالیباف عنوان کرد:« اگر شهردار سابق تهران، پیشنهاد مناظره را قبول نکند به این معنا است که در حقیقت پذیرفته است صحبت‌هایی که در خصوص شهرداری و مدیریت وی مطرح می شود، صحت دارد. البته این فرد حتی اگر پیشنهاد مناظره را بپذیرد تغییری در نتیجه ایجاد نمی‌شود. چراکه همه ما از وضعیت شهرداری با خبر هستیم. این فرد ممکن است پس‌از پذیرفتن این پیشنهاد با شیوه های پوپولیستی تلاش کند تا افکار عمومی را در جهتی که می خواهد تغییر دهد اما مثل روز روشن است که 30هزار میلیارد تومان بدهی قطعی دارد. البته بخش دیگری هم وجود دارد که هنوز قطعی نشده است.» این عضو شورای شهر تهران در رابطه اهمیت این مناظره گفت:« از این دست مناظرات در دانشگاه ها برگزار می‌شود اما مناظره ای که در این حد حائز اهمیت باشد و مدیر یک بخش مهم مانند شهرداری در آن حضور داشته باشد بسیار کم سابقه است، در مجموع اتفاق مطلوبی است و شیوه جدیدی در رابطه با راستی آزمایی مدیر فعلی و سابق است. البته به شرطی که فضا علمی باشد، جوسازی نکنند و هر دو با سند و مدرک به ارائه مطالب خود بپردازند.»

در مجموع با توجه به مصاحبه‌ها و بررسی‌هایی که پیرامون مسئله تعطیلی خط هفت متروی تهران صورت گرفت به نظر می‌رسد که شهردار سابق همانگونه که افتتاح این خط دست‌آویزی برای وی بود تا خود را در فضای انتخاباتی آن زمان مطرح کند و بار دیگر تعطیلی این خط را بهانه کرده و به جایگاه خود و جریان نواصولگرایی پرداخته است. اما در کنار همه این مسائل بدون شک مناظره میان نجفی و قالیباف می تواند یکی از پرمخاطب‌ترین و البته تاثیرگذارترین مناظره‌های یک دهه اخیر باشد. اما واقعیت این است که نتیجه این مناظره می‌تواند آینده مبهم سیاسی قالیباف را سمت و سو دهد. حتی ممکن است تیرخلاص را نجفی شلیک کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین