|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۸۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
ایران در سال های گذشته بیشترین نقش را در کمک به دولت و ملت عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش داشته است. ورود به موقع جمهوری اسلامی ایران به موضوع و کمک به ارتش و نظام سیاسی عراق، یکی از موانع اساسی گسترش جریان داعش به شمار می رود.
 ایران در سال های گذشته بیشترین نقش را در کمک به دولت و ملت عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش داشته است. ورود به موقع جمهوری اسلامی ایران به موضوع و کمک به ارتش و نظام سیاسی عراق، یکی از موانع اساسی گسترش جریان داعش به شمار می رود.

داعش که پس اعلام خلافت در سال 2014 توانست بیش از یک سوم مساحت جغرافیایی عراق و سوریه با جمعیتی درحدود ده میلیون نفر را به تصرف خود درآورد اکنون نفس‌های آخر خود را می‌کشد. این گروه در یک ماه گذشته آخرین پایگاه‌های خود ازجمله حویجه، القائم و راوه در عراق و رقه، المیادین، دیرالزور و البوکمال را در سوریه از دست داده است و در حال حاضر تروریست‌های باقیمانده این گروه در مناطق صحرایی و بیابانی مرزهای عراق و سوریه سرگردان هستند.

در حالی که پس از ظهور و پیشروی سریع داعش در شهرها و مناطق مختلف عراق و سوریه بسیاری از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به حمایت از آن پرداختند و برخی نیز نظاره‌گر تحولات بودند، جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که به حمایت از کشورهای عراق و سوریه شتافت و با اتخاذ تدابیری ضمن جلوگیری از پیشروی داعش نقش مهمی در بازپس‌گیری و آزادسازی مناطق تحت اشغال این گروه تروریستی ایفا نموده است.

1. نقش ایران در شکست داعش در عراق
ایران در سال‌های گذشته بیشترین نقش را در کمک به دولت و ملت عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش داشته است. ورود به موقع جمهوری اسلامی ایران به موضوع و کمک به ارتش و نظام سیاسی عراق، یکی از موانع اساسی گسترش جریان داعش به‌شمار می‌رود. کمک‌های سریع جمهوری اسلامی ایران در مقام تنها حامی میدانی و عملیاتی عراق، ضمن بازسازی روحیة ارتش و دولتمردان عراق و جلوگیری از سقوط بغداد، کربلا، نجف، و اربیل در سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی مؤثر واقع شد و به‌تدریج، بازپس‌گیری مناطق اشغال شده آغاز شد.

حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در پیروزی عراق بر داعش نقش تعیین‌ کننده‌ای داشت. در حقیقت، ایران اولین کشوری بود که به یاری عراق شتافت و کمک‌های تسلیحاتی گسترده‌ای را در اختیار ارتش عراق، الحشد الشعبی و نیروهای پیش‌مرگ‌ کُرد گذاشت. علاوه بر آن جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در آموزش و حمایت از نیروهای الحشد الشعبی، خصوصاً در برابر هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب، عربستان سعودی و رژیم اسرائیل ایفا نمود.

نقش جمهوری اسلامی ایران در آزادسازی عراق از چنگال داعش موضوعی است که سیاستمداران عراقی و اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل منطقه نسبت به آن اذعان دارند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق بارها از حمایت و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق در مقابله با تروریست‌ها قدردانی کرده است.

نوری المالکی، معاون رئیس جمهور عراق نیز در گفتگو با شبکه المیادین اعلام نمود: اگر حمایت‌های ایران از عراق در راه مبارزه با تروریسم نبود، امروزه وضعیت و شرایط این‌گونه نبود؛ ایران سلاح در اختیار ما گذاشت و ما با این سلاح‌ها موفق شدیم مقاومت کنیم.

ابومهدی المهندس، نائب رئیس هیئت الحشد الشعبی نیز در مراسم سومین سالگرد تأسیس الحشد الشعبی، ضمن تأکید بر نقش اساسی ایران در تأسیس، حمایت و پیشرفت الحشد الشعبی، از پشتیبانی ایران قدردانی کرد. المهندس تصریح کرد که اگر ایران نبود، الحشد الشعبی به جایگاهی که اکنون در آن است نمی‌رسید و نمی‌توانست به این پیروزی‌های گسترده در مقابل تروریسم دست‌ پیدا کند.

2. نقش ایران در شکست داعش در سوریه
علاوه بر عراق، بار اصلی مقابله با گروه تروریستی داعش در سوریه را جمهوری اسلامی ایران برعهده گرفته است. نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در سوریه قاعدة بازی را به سود دولت سوریه تغییر داده است. ایران علاوه بر حمایت دیپلماتیک و اقتصادی، در فراهم نمودن تسلیحات و اعزام مستشاران نظامی برای نظام سوریه نقش مهمی ایفا کرده است.

تشکیل نیروهای مردمی از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سوریه است. یکی از نقاط ضعف حکومت سوریه فقدان تجربه در به‌کارگیری نیروهای مردمی در بحران سوریه بود؛ لذا مستشاران ایران در سوریه به مقامات سوریه توصیه نمودند از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیج مردمی در مقابله با گروه‌های تروریستی استفاده نمایند.

سازماندهی گروه‌های مختلف نظیر لشکر فاطمیون، تیپ زینبیون، تیپ ابوالفضل العباس و... برای مقابله با گروه‌های تروریستی از دیگر اقدامات مهم ایران برای مقابله با گروه داعش در سوریه می‌باشد. حزب‌الله لبنان به عنوان عضو توانمند و کارآمد در محور مقاومت نیز تحت تدابیر نیروهای قدس در سوریه حضور پیدا کرد. همچنین تشکیل ائتلاف 1+4 متشکل از ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان برای مقابله با تروریسم از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است.

علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران پس از درخواست نظام سوریه بسیاری از مستشاران سپاه و ارتش را برای مقابله و نبرد با گروه‌های تروریستی به این کشور اعزام کرده است. برخی از گزارش‌ها ذکر کرده‌اند که در تابستان 2015 ایران هفتصد نفر از مستشاران رده بالای سپاه پاسداران و سپاه قدس را به منظور همکاری با ارتش و نیروهای امنیتی سوریه اعزام کرده است. گفته می‌شود تا هفت هزار نیروی ایرانی در سوریه حضور دارند. نیروهایی از سپاه و بسیج که داوطلب رزم در سوریه شده‌اند. در اوایل سال 2016 نیز تکاوران تیپ 65 نوهدِ ارتش ایران به‌عنوان مستشار به سوریه اعزام شده‌اند.

مستشاران نظامی نقش مهمی در مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه ایفا می‌کنند. اقداماتی که مستشاران نظامی ایران در میدان نبرد سوریه انجام دادند از این قرار است: ایجاد روحیة مبارزه با تروریست‌ها در بین فرماندهان نظامی سوریه، آموزش شیوة جنگ شهری و مقابله با پیشروی تروریست‌ها با کمترین تلفات ممکن، استفاده از توان نیروهای مردمی برای مقابله با تروریست‌ها و ساماندهی نیروهای بسیج مردمی در سوریه، کمک اطلاعاتی به ارتش و دولت سوریه در جنگ با تروریست‌ها، برقراری تعامل با عشایر و قبایل برای کمک به مقابله با تروریست‌ها و میانجیگری بین دولت و قبایل.

دراین میان، اگرچه برخی از رسانه‌های غربی و عربی سعی کرده‌اند حضور فرماندهان نظامی ایران ازجمله سردار قاسم سلیمانی در میدان نبرد عراق و سوریه را دخالت نظامی ایران در مسائل داخلی این دو کشور عنوان کنند، این حضور به درخواست دولت‌های عراق و سوریه صورت گرفته است و مقامات این دو کشور بارها کمک‌های ایران را برای مقابله با تروریسم ستوده‌اند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اوت 2017 در سخنانی در جمع کارکنان وزارت خارجه در دمشق، با اشاره به بحران سوریه گفت: ایران از هیچ کمکی برای سوریه دریغ نکرده و مستشاران و کارشناس نظامی متعددی و سلاح و کمک‌های بی‌حدومرزی در اختیار ما گذاشته و در محافل بین‌المللی نیز از ما حمایت کرده است.

محمدرضا رئوف‌ شیبانی، سفیر سابق ایران در سوریه نیز پیرامون نظر بشار اسد در خصوص سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه گفته است: رئیس جمهور سوریه با تمام مردم منطقه نسبت به سردار سلیمانی هم‌نظر است؛ از نظر بشار اسد، سردار سلیمانی اسطوره نجات است و همزمان، اسطوره رعب و وحشت برای جریان‌های مقابل نیز می‌باشد.

نتیجه‌ ‌گیری
در حالی که ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن با اتخاذ راهکنش‌های متعدد ازجمله بمباران مواضع ارتش سوریه و عراق، سرنگونی و ایجاد اختلال در سیستم جنگنده‌های ارتش سوریه و جابجایی تروریست‌های داعش در مناطق تحت محاصره ارتش سوریه و نیروهای مقاومت سعی داشتند در روند شکست داعش سنگ اندازی و ممانعت کنند، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سردمدار مبارزه با تروریسم نقش عمده و تأثیرگذاری در شکست گروه تروریستی داعش ایفا نموده است.

با وجود آنکه ایران نقش مهمی در ایجاد ثبات و امنیت و دفع تروریسم در منطقه ایفا می‌کند، عربستان سعودی - همزمان با اعلام پایان حیات داعش در عراق و سوریه - با تشکیل نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در 19 نوامبر 2017 از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور بی‌ثبات کننده در منطقه یاد نمود. البته سعودی‌ها می‌دانند که ایران عامل اصلی شکست داعش در منطقه است اما از آنجایی که شکست داعش دستاوردی بزرگ برای محور مقاومت به‌شمار می‌رود و به افزایش قدرت این محور نیز منجر می‌شود از این وضعیت استقبال نمی‌کنند.

در این میان، گسترش روابط عربستان سعودی با رژیم اسرائیل و پیشنهاد تقبل هزینه مالی در صورت جنگ علیه حزب‌الله و همچنین اجبار سعد الحریری به استعفا از مقام نخست‌وزیری را می‌توان در همین راستا تحلیل و ارزیابی نمود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین