|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۰
کد خبر: ۱۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
سخنان «حسن روحانی» رییس جمهوری در پنجمین سفر استانی دولت یازدهم به لرستان درباره ی تلاش دولت برای کاستن از مشکلات مردم این استان، لغو تحریم ها، حل بیکاری و آمادگی ایران برای مبارزه با گروه های تروریستی، بازتاب گسترده یی در روزنامه های امروز داشت.
این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 29 خرداد 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

بازتاب سخنان روحانی در جمع زاگرس نشینان

مقصد پنجمین سفر استانی هیات دولت یازدهم، لرستان-سرزمین زاگرس- بود. استقبال گسترده ی مردم از رییس جمهوری و نیز سخنرانی وی در خصوص مسایل مختلفی نظیر آمادگی ایران برای مبارزه با گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، حل مشکل بیکاری و تلاش دولت برای پایان رنج مردم و پایان تحریم ها مورد توجه بسیاری از روزنامه های امروز قرار گرفت و هر یک به بازتاب بخش های مختلفی از اظهارات وی پرداختند.

بسیاری از روزنامه ها آن بخش از سخنان رییس جمهوری در خصوص آمادگی ایران برای مبارزه با داعش و حفاظت از عتبات مقدسه را در تیترهای نخست خود برجسته کردند و برخی دیگر نیز اظهارات وی درباره ی تلاش دولت برای حل مشکل بیکاری و رونق اقتصادی را مورد توجه قرار دادند.

روزنامه ی «شرق» در تیتر نخست خود به نقل از رییس دولت یازدهم نوشت: «قدم های بعدی را هم برای رفع تحریم برمی داریم»

به گزارش شرق رییس جمهوری در جمع مردم لرستان گفت: «سربازان دیپلماسی کشور امروز در خط مقدم وین مشغول مذاکرات هستند و اگر دنیا قدر این ملت را بداند به راحتی می توانیم در زمینه حقوق هسته ای و رفع تحریم ها قدم نهایی را برداریم.»

روزنامه ی «اطلاعات» هم در گزارشی از پنجمین سفر استانی دولت یازدهم، به نقل از روحانی، در تیتر نخست خود نوشت: «تلاش برای کاهش رنج مردم مهمترین برنامه دولت است»

بر اساس گزارش این روزنامه رییس جمهوری از تلاش برای کاهش رنج مردم در زمینه ی بهداشت و سلامت به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه های دولت یاد کرد و گفت: «ما تلاش کرده ایم تا از رنج مردم در بیمه درمان ، وضع بیماران صعب العلاج و خاص کاسته شود و در نظر داریم تا شرایط مردم در مراجعه به بیمارستان ها و داروخانه ها، سهل تر شود به طوری که در گسترش نظام سلامت همه مردم را زیر پوشش بیمه قرار خواهیم داد و در ماه های آینده این راه دنبال خواهد شد.»

روزنامه ی «جوان» در کنار انتشار عکسی از استقبال پرشور مردم از رییس دولت نوشت: «هشدار روحانی به ابرقدرت ها و آدمکش ها درباره تجاوز به عتبات عالیات»

به نوشته ی جوان رییس جمهوری در جمع مردم استان لرستان اظهار داشت: «به همه ابرقدرت ها، مزدوران، آدمکشان و تروریست ها اعلام می کنیم ملت بزرگ ایران برای حراست از عتبات عالیات از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.»

روزنامه ی «رسالت» در تیتر درشتی صحبت های رییس جمهوری در خصوص تهدید داعش و اعلام آمادگی ایران برای دفاع از حرم ائمه (ع) و رویارویی با تروریست ها را انعکاس داد.

روزنامه «کیهان» هم در بازتاب سخنرانی روحانی در جمع مردم لرستان، آن بخش از اظهارات وی در باره ی دفاع ایران از عتبات عالیات پرداخت.

روزنامه ی «اعتماد» هم در بازتاب این سفر از اینکه بیکاری در صدر شعارهای مردم لرستان قرار داشت، سخن گفت و در بازتاب واکنش رییس جمهوری به شعارهای مردم نوشت: «از شنیدن شعارهای در مورد بیکاری برایم تلخ است»

روزنامه ی «اقتصاد پویا» در تیتر نخست خود به نقل از روحانی نوشت: «برای حل مشکل بیکاری راهی جز ایجاد رونق اقتصادی و رشد فضای کسب و کار نداریم»

روزنامه ی «دنیای اقتصاد» نیز در بازتاب اظهارات رییس جمهوری به همراه انتشار عکسی از وی نوشت: «گروه های بزرگی از سرمایه گذاران به ایران آمده اند»

به نوشته ی این روزنامه «رییس جمهوری که عصر دیروز در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان لرستان حضور یافت با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید از نظر سیاسی حامی سرمایه گذاران و کارآفرینان است، گفت: دولت مصمم است بر اساس سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، از بخش خصوصی حمایت کند تا سرمایه گذاری در کشور افزایش یابد.»


در سوگ سی و ششمین سالگرد خاموشی «معلم انقلاب»

امروز سالگرد مرحوم «علی شریعتی» پژوهشگر، مبارز و فعال مذهبی و سیاسی و نظریه پرداز انقلاب اسلامی ایران است. به همین بهانه برخی از روزنامه های امروز به انتشار زندگی نامه و ابعاد شخصیتی وی پرداختند.

روزنامه ی «آرمان» در اقدامی به منظور بزرگداشت مقام علی شریعتی با فرزند وی «احسان شریعتی» به گفت و گو نشست و چند یادداشت در این باره منتشر کرد.

احسان شریعتی در این گفت و گو ضمن اشاره به تاثیر برخی شخصیت ها در اندیشه های علی شریعتی، به تشریح مفهوم آزادی از دیدگاه وی پرداخت.

به گفته ی احسان شریعتی «آزادی یک آرمانی است مانند عدالت، قدیمی است در تاریخ بشر، بشر به میزانی که آگاه می شود ناقد وضع موجود می شود و می خواهد آزاد شود از وضعیت اسارت باری که احساس می کند که گرفتار است. چون انسان یک روال طبیعی دارد، یک جسمی دارد، در طبیعتی زندگی می کند و در چهارچوبی محدود است و شریعتی به آن زندان طبیعت می گوید. این نخستین زندانی است که ایشان تعریف کرده است. زندان دوم تاریخ است. یعنی هر کدام از ما یک تاریخی داریم که در زمان ما متجلی است. سومین زندان، زندان جامعه است.»

روزنامه ی «خراسان» در مطلبی مفصل با عنوان «دکتر شریعتی؛ از سردبیری روزنامه خراسان تا روشنگری در حسینیه ارشاد» به بیان افکار و ویژگی های شخصیتی علی شریعتی پرداخت.

خراسان نوشت: «جوانان قدیم، دکتر شریعتی را به خوبی می شناسند. کسانی که رویدادهای انقلاب را به یاد دارند، هنوز هم جملات شورانگیز و بیان پر احساس او را به خاطر دارند. برای نسلی که انقلاب را به ثمر رساند، شریعتی مشوق و همراهی دردشناس بود؛ همراهی که با هنر بیان و قلمش، تحصیلکردگان و روشنفکران متعهد را با جلوه هایی از اسلام آشنا می کرد که پیش از آن، کمتر به چشمشان آمده بود. هر کس با آثار و نوشته های زنده یاد دکتر علی شریعتی آشناست، می داند که او متعلق به هیچ جریان، حزب و دسته ای نبود. شریعتی اندیشمند متعهدی بود که قلمش را به هیچ جریان و خطی واگذار نمی کرد. او در وفا به تعهد خویش، «اسیر قیصر» و «زر خرید یهود» نمی شد. شریعتی حاضر نبود قلمش را به بیگانه بفروشد.»

این روزنامه همچنین در خصوص درگذشت ناگهانی شریعتی در انگلستان نیز نوشت: «پس از درگذشت ناگهانی دکتر شریعتی در غربت، برخی از جناح ها و گروه ها کوشیدند شخصیت او را به نفع خود مصادره کنند و برای رسیدن به اهدافشان مورد سوءاستفاده قرار دهند. افرادی تلاش کردند نام او را به جناح خودشان گره بزنند و ادعا کنند که شریعتی از آن ماست! »

این روزنامه در ادامه از فعالیت های مطبوعاتی علی شریعتی در روزنامه ی خراسان در میانه ی سال های 1332 تا 1334 یاد و خلاصه یی از زندگی نامه ی وی را منتشر کرد.

روزنامه ی «فرهیختگان» هم به منظور گرامیداشت یاد علی شریعتی در گفت و گویی با عنوان «شریعتی متفکری نمادساز است»، به بررسی اندیشه های این شخصیت پرداخت.

فرهیختگان در گفت و گو با «جواد میری» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از وجود سرمایه یی قدسی در اندیشه ی شریعتی سخن گفت.

به گفته ی میری، «شریعتی از معدود اندیشمندانی است که به قوه خلاقه سرمایه قدسی پی برده بود. ولی سخن اینجاست که آیا او متوجه انحصاری کردن این سرمایه بوده است؟ اصولا آیا اسلام گرایان متوجه این موضوع هستند که چه عواملی می تواند سیالیت سرمایه قدسی را تخریب کند؟ اگر بخواهیم مجموعه تفکر یا نظام فکری شریعتی را بازخوانی کنیم باید به جای مطرح کردن مباحثی چون مدرنیست یا سنت گرا بودنش و نوع نگاهش به مدرنیته و سنت، او را از خوانش ها و قرائت های کلیشه ای بیرون بکشیم و در پارادایمی که به آن سرمایه قدسی می گویند بازشناسی یا بازخوانی کنیم.»

روزنامه ی «آفتاب یزد» هم گفت و گوی مفصلی با احسان شریعتی ترتیب داد و در تیتر آن به نقل از وی نوشت: «شریعتی ها با گفتمان جدید فعال می شوند»

احسان شریعتی همچنین در این گفت و گو از اینکه مرگ پدرش را مشکوک می داند و هنوز ایران تصمیمی برای بازگرداندن جسد علی شریعتی به ایران نگرفته است، سخن گفت.

وی در این مصاحبه وعده داده که فرزندان شریعتی در آینده با یک گفتمان جدید فعال می شوند.

تاثیر تحولات سیاسی بر تالار شیشه ای بورس

به باور کارشناسان اقتصادی تحولات اخیر در حوزه ی سیاست داخلی و منطقه یی سبب شده است تا تالار شیشه یی بورس ایران شاهد بالا و پایین شدن شاخص ها و همچنین پایان ریزش بورس شود.

در همین ارتباط روزنامه های «جهان صنعت» و دنیای اقتصاد در تحلیل های مختلفی به ارزیابی تاثیر تحولاتی همچون گفت و گوهای هسته یی و تحولات منطقه بر شاخص های بورس پرداختند.

جهان صنعت در یادداشتی با عنوان «بورس دچار تردید است» از تاثیر این تحولات بر شاخص های بورس سخن گفت.

به نوشته ی این روزنامه «بالا و پایین شدن های شاخص و قیمت سهم ها در بورس همچنان ادامه دارد و در کنار آن موج بزرگی از تحولات سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار داخلی و خارجی در حال شکل گیری است. از نشست هسته ای تازه ایران و غرب تا تحولات اقتصادی داخل همگی به عوامل تاثیرگذار در تالار شیشه ای تبدیل شده اند. آن سوتر ادامه بحران تازه شکل گرفته جنگ داعش با عراق که به صورت مرموزی در حال جدی تر شدن است نیز سایه سیاهی را بر سر بازارهای مالی منطقه و جهان در حال شکل دادن است که نگرانی های فزاینده ای را در بین سرمایه گذاران ایرانی شکل داده است.»

این روزنامه در ادامه با بیان اینکه «ارکان داخلی این نهاد مالی بیشترین تاثیرات فعلی و ریزش های ادامه دار را بر عهده دولت و تصمیم های گرفته شده درباره صنایع بنیادی همانند پتروشیمی، خودرویی و... می دانند»؛ افزود:«هر چند که باید اذعان داشت اگر دولت بتواند در تصمیم گیری ها نگاه ویژه و نه شعاری به بازار سرمایه داشته باشد، بورس می تواند به خوبی در مسیر رشد و تعادل قرار گیرد اما نمی توان چشم ها را به روی واقعیت های موجود بازار سهام که با دخالت های بجا و نابجا در حال عقبگردی تاریخی است، بست. به هر حال باید هر دو سوی این ماجرا دولت- بازار سرمایه در یک تعامل شفاف نسبت به حل و فصل تصمیم های بحران ساز اقدام کنند.»

روزنامه ی دنیای اقتصاد نیز در یادداشتی با عنوان «آغازی بر پایان ریزش بورس؟» از اینکه شاخص، به مذاکرات روی خوش نشان داد، خبر داد.

دنیای اقتصاد نوشت: «رشد 235 واحدی شاخص کل بورس تهران روز گذشته در شرایطی صورت گرفت که فرمان هدایت بازار در اختیار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی بود.»

به تحلیل این روزنامه، «مذاکرات وین و خبر افزایش قیمت سیمان تا 16 هزار تومان در هر تن باعث شد روند کاهشی هفته پایانی بهار متوقف شود. به عقیده کارشناسان بازار، این دو تحلیل قادرند آثار مثبت فراوانی را در بورس بر جای بگذارند؛ به خصوص امیدواری ها به آزادسازی قیمت ها در سایر صنایع می تواند آغازی بر روند ریزشی بازار سهام باشد.»

دنیای اقتصاد همچنین معتقد است که «توقف در روند شدید ریزش و حتی مثبت شدن بازار نشانه ایجاد اعتماد در این بازار به صورت موقتی است که می تواند با نگارش متن توافق نهایی کامل شود.»

درخواست برای نجات حیوانات سیرک ها

روز گذشته روزنامه ی اطلاعات گزارشی را در خصوص وضعیت اسفبار حیات وحش منتشر و به شرایط نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش ها و سیرک ها اشاره کرد.

امروز نیز این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود از زبان یک فعال محیط زیست از پهلوانان ایرانی خواست تا برای بازگرداندن شیر ایرانی به زیستگاهش و قراردادن ایران در لیست کشورهایی که حضور حیوانات را در سیرک ها حذف کرده است، قدمی بردارند.

به نوشته ی اطلاعات «پهلوانان سرزمینم، بیایید دست به دست هم بدهیم و رسم ناجوانمردانه ای را که در کشورهای دیگر هم منسوخ شده است، برای همیشه در ایران ریشه کن کنیم. بیایید نشان بدهیم گذشت زمان بر شعور و تفکر مردم ایران هم تأثیر می گذارد. بیایید نشان بدهیم که جسارت لازم را برای اعتراف به اشتباهاتمان داریم. می دانیم که انسان جایزالخطاست و آنچه مهم است، پذیرفتن اشتباهات و جبران آنهاست.» ‏

این روزنامه در ادامه از تلاش های نهادهای مردمی برای حذف حیوانات از سیرک خلیل عقاب و بازگرداندن شیرهای جزیره ی قشم به پارک پردیسان خبر داد و نوشت: «گویا فاجعه حیات وحش محدود به باغ وحش ها نیست و پارک های ملی هم که از نامشان پیداست چه شرایطی باید داشته باشند و حیوان باید بتواند در زیست گاهش به راحتی و ایمنی، رفت و آمد و زندگی کند نیز، گاهی در ایران مقتل حیوانات می شوند! همین چند وقت پیش، راننده کامیونی در پارک ملی گلستان گاز می داد و می رفت و پلنگ بیچاره ای را به زیر گرفت و کشت و البته دو میلیون تومان ناقابل هم جریمه شد و آن را پرداخت! حال با این همه آسان گیری در حق این نوع متخلفان، آیا کسی تضمین می کند که این اتفاق تکرار نشود؟»

مقصر اصلی کیست؟

مطرح شدن دوباره ی پرونده ی ورود برنج و گوشت های آلوده به کشور در دولت پیشین سبب شده است تا نگاه ها به دنبال مقصران اصلی این پرونده معطوف شود.

در همین زمینه روزنامه ی اعتماد در یادداشتی به قلم «حسین راغفر» اقتصاددان با عنوان «چرا مقصری نیست؟» منتشر کرد و در آن به تحلیل و ارزیابی این پرونده در بستر سیاسی و اقتصادی کشور پرداخت.

به نوشته ی راغفر «باید دید که چه کسانی منتفعین این دست از اقدامات هستند و چرا بار اول نیست که این اقدامات گریبان جامعه را می گیرد؟ ماجرای ورود خون آلوده به کشور را از یاد نبرده ایم. افراد بسیاری که از این طریق دچار بیماری هایی شدند و بسیاری نیز جان سپردند. چرا برای چنین اقداماتی در کشور مقصری پیدا نمی شود؟»

در ادامه ی این یادداشت آمده است: «منافع اقتصادی گروهی بر جان انسان ها ارجحیت و اولویت دارد. به همین دلیل است که در مواقع خطیری مثل واردات خون آلوده یا برنج آلوده، اخبار نشر شده حکایت از اتصال افرادی در نظام های تصمیم گیری واردات با جناح هایی در قدرت دارد که منافعی را در این رابطه دنبال می کنند.»

راغفر همچنین در تحلیل اجتماعی این پرونده نوشت: «مهم ترین عوارض اجتماعی این اقدامات از بین رفتن اعتماد مردم به نظام تصمیم گیری است به خصوص از سوی کسانی که از این فرآیندها آسیب خورده و کسانی که به آنها نزدیک هستند بیش از هر کس نسبت به نظام تصمیم گیری ناامید می شوند و موجب دلسردی عمومی به نظام تصمیم گیری می شوند.»
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین