|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۴
کد خبر: ۱۸۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فضای مجازی در کشور گفت: در کنار وجه مثبت فضای مجازی این فضا دارای وجوه منفی است که با توجه به ابلاغ رهبر معظم انقلاب برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی برنامه ریزی برای اقدام متناسب با فرهنگ ایران در این راستا در حال انجام است.
 آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید زلزله کرمانشاه را مهمترین مساله روز کشور دانست و گفت: نباید با گذشت زمان این مساله به فراموشی سپرده‌شود و کمک‌ها باید همچنان ادامه داشته‌باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید روز یکشنبه در دیدار محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دراین راستا باید به این نکته توجه داشت که همچنان مشکلات در مناطق زلزله زده فراوان است.

وی با تاکید بر ساخت و ساز خانه و اسکان زلزله زدگان اظهار داشت: این چنین نباید باشد که با گذشته زمان این مساله به فراموشی سپرده شود و باید این کمک ها همچنان ادامه داشته باشد.

این مرجع تقلید افزود: با توجه به درپیش بودن سرمای زمستان باید کاری کرد که کسی در این مناطق از سرما از بین نرود و امیدی که برای بازسازی این اماکن آسیب دیده ایجاد شده به یاس تبدیل نشود.

آیت‌الله مکارم شیرازی توجه به مقاوم سازی خانه ها و بازسازی بافت های فرسوده را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید فکر اساسی برای خانه های فرسوده صورت گیرد چرا که خانه های نو نیز فرسوده هستند و نوسازی این خانه ها هزینه ای کمتر از آسیب های پس از حوادثی مانند زلزله دارد.

وی با تاکید بر تجدید نظر در نظام مهندسی افزود: نظام مهندسی تبدیل به تشریفات و یا ایجاد درآمد عده ای شده است که باید در این امر تجدید نظر شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید دعواهای فعلی کنارگذاشته شود گفت: آنچه مهم است فروریختن خانه های نوسازی است و باید برای بهسازی و مقاوم سازی ساختمان های کشور فکر اساسی صورت گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت فضای مجازی کشور افزود: فضای مجازی تنها برای تنزل اخلاق نیست بلکه کاری سیاسی برای فروپاشی اصول اخلاقی است.

وی ادامه داد: اگر غرب سلطه فضای مجازی دارد باید به کارهای غرب با سوء نیت نگاه کرد و نباید به آنها خوشبین بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فضای مجازی مسائل اخلاقی، اعتقادی، دینی و سیاسی را تهدید کرده است گفت: باید فکری برای جانشین این فضا ایجاد شود و نگوییم که نمی شود.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: در گذشته بسیاری از کارها را که می گفتند امکان پذیر نیست، انجام دادیم، موضوع فضای مجازی نیز از این دسته است.

وی در ادامه اخذ مالیات را مورد اشاره قرار داد و گفت: مالیات ها باید عادلانه باشد و گرفتن مالیات از کسبه های کوچک و فراموش کردن دانه درشت ها درست نیست.

محمد باقر نوبخت هم در این دیدار با تقدیر از کمک ها و عملکرد مردم به زلزله زدگان غرب کشور، افزود: پس از این حادثه دولت سه وظیفه اساسی امداد و نجات، اسکان موقت و اسکان دائمی را تعریف و اقدام های لازم را بر مبنای این وظایف تصویب، اجرا و یا درحال اجرایی کردن است.

وی با بیان اینکه کمک های قابل ستایش مردم رافع وظایف دولت برای کمک به زلزله زدگان نیست، ادامه داد: برای اسکان موقت زلزله زدگان از همان روز اول با حضور رئیس جمهوری در کرمانشاه دستورات لازم داده شده و در نخستین جلسه دولت پس از این حادثه نیز برای کمک به زلزله زدگان در پنج سرفصل برای افراد آسیب دیده برنامه ریزی شده است.

نوبخت با بیان اینکه موضوع زلزله به جهت اهمیت با جدیت در دستور کار دولت قرار دارد ادامه داد: از مردم می خواهیم که در بازسازی خانه های تخریب شده اصول فنی و ایمنی را رعایت کنند.

وی افزود: مردم به ایمنی در ساختمان به عنوان سخت گیر نگاه می کنند که به دلیل رعایت نکردن این اصول ایمنی متاسفانه برخی ساختمان های تازه ساخت نیز در این زمین لرزه دچار آسیب شدند و این در حالی بود که ساختمان ها خسارتی ندید که این نشان از اهمیت رعایت مسائل ایمنی و فنی است.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فضای مجازی در کشور گفت: در کنار وجه مثبت فضای مجازی این فضا دارای وجوه منفی است که با توجه به ابلاغ رهبر معظم انقلاب برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی برنامه ریزی برای اقدام متناسب با فرهنگ ایران در این راستا در حال انجام است.

وی همچنین وضعیت پرداخت مالیات در کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: از یک سو سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی را ناکافی می دانیم و از سوی دیگر نمی توان سهم مالیات کسبه و درآمدهای خرد را نیز بیش از این افزایش داد به همین دلیل به برنامه ریزی لازم برای ایجاد زیرساخت و نرم افزارهای لازم برای اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و دانه درشت ها در حال انجام است.

نوبخت ادامه داد: ازسال ۹۲ تاکنون سهم درآمدهای نفتی از کل درآمدهای مالی از ۴۱ درصد به ۲۶ درصد کاهش و سهم مالیات از ۳۳ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی ما بسیار اندک است که باید این رقم با برنامه ریزی و به تدریج افزایش یابد.

نوبخت ادامه داد: اعتقاد دولت این است که نباید بیش از این به کسبه فشار آورد و برای شناسایی دانه درشت ها اقدام ها و نرم افزارهای لازم در حال طراحی است.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه روز یکشنبه به منظور زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و دیدار با مراجع عظام تقلید به قم سفر کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین