|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۸۸۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰
در زمینه حریم خصوصی و امنیت برخی فایل‌های خاص، راه‌های مختلفی پیش روی کاربران سیستم عامل ویندوز است؛ از مخفی کردن فایل مربوطه گرفته تا استفاده از رمز عبور و ابزارهای جانبی خاص. در این مقاله به بررسی‌ راه‌های مختلف جهت مخفی کردن فایل یا حتی درایو‌ها در ویندوز 10 خواهیم پرداخت.
 در زمینه حریم خصوصی و امنیت برخی فایل‌های خاص، راه‌های مختلفی پیش روی کاربران سیستم عامل ویندوز است؛ از مخفی کردن فایل مربوطه گرفته تا استفاده از رمز عبور و ابزارهای جانبی خاص. در این مقاله به بررسی‌ راه‌های مختلف جهت مخفی کردن فایل یا حتی درایو‌ها در ویندوز 10 خواهیم پرداخت.

1- مخفی کردن پوشه یا فایل‌ها با فرمان مخصوص
یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای این هدف استفاده از فرمان اختصاصی Attrib در پنجره فرمان است. به عنوان مثال قصد دارید فایل Sample.mp4 در پوشه Tohide را مخفی کنید.
منوی فرمان را به کمک دکمه Key + R باز کرده و سپس عبارت cmd.exe را در آن وارد کنید. حالا اوکی را بزنید.

در بخش بعدی باید فرمان زیر را وارد کنید. توجه داشته باشید که باید پوشه مربوطه و نام فایل را در این عبارت تغییر دهید و این دو مورد متغیر هستند.
attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\Sample.mp4 +s +h
دو مورد s+ و h+ تغییرات اصلی هستند که برای فایل مربوطه اعمال می‌کنید. حرف S در واقع رابط سیستمی فایل بوده و تعیین می‌کند که فایل باید به وسیله سیستم‌عامل باز شود و معمولا در حالت عادی نمایش داده نمی‌شود. حرف h مربوط به مخفی بودن (hidden) فایل است و در نهایت آن را از معرض دید سایرین خارج می‌کند.

این دو حرف و همچنین سایر موارد در کد بالا به بزرگ یا کوچک بودن حساس نیستند و در این زمینه نیاز به دقت خاصی نیست و تنها صحیح بودن حروف ملاک اصلی منوی فرمان به شمار می‌رود.
حالا اگر طبق معمول کسی بخواهد از طریق منوی View فایل‌های مخفی را نمایش دهد، خبری از فایلی که به روش مذکور مخفی کرده‌ایم نخواهد بود؛ انگار نه انگار که فایلی را در پوشه مورد نظر مخفی کرده‌اید!

علاوه بر این امکان مخفی کردن پوشه‌ها به همین روش وجود دارد و باید از فرمان دیگری بدین منظور استفاده شود. در اینجا نام پوشه و محل قرارگیری آن متغیر است.
attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\AnotherFolder +s +h
جهت در آوردن این پوشه و فایل‌ها از حالت مخفی از همین دو فرمان attrib استفاده کنید، با این تفاوت که باید به جای + از علامت – در کنار دو حرف s و h استفاده کنید. فرمان خارج کردن از مخفی‌سازی بدین ترتیب خواهد بود:
attrib C:\Users\Lori\Documents\ToHide\Sample.mp4 -s -h
جهت آشنایی بیشتر با فرمان کاربردی attrib در منوی فرمان عبارت /? Attrib را تایپ کرده و اینتر را بزنید.

2- مخفی کردن پوشه‌ها به کمک فایل اکسپلورر
استفاده از اکسپلورر ویندوز جهت مخفی کردن فایل تقریبا شبیه به همان فرمان attrib است که در بالا به آن اشاره شد، با این حال امنیت این روش کمتر است. هرکس که روش مخفی کردن و نمایش فایل‌ها در ویندوز اکسپلورر را بلد باشد، می‌تواند به سادگی محتوی خصوصی و مخفی شما را ظاهر کرده و باز کند. اما اگر می‌خواهید فایل‌های خود را از سایر اعضای خانواده که آنچنان با ویندوز آشنایی ندارند مخفی کنید، استفاده از این روش را پیشنهاد می‌کنیم.
در این روش تمامی مراحل مخفی‌سازی و همچنین ظاهر کردن فایل در داخل خود اکسپلورر صورت می‌گیرد. اما قبل از هر چیز باید مطمئن شویم که اکسپلورر ویندوز فایل‌های مخفی را نشان ندهد. بدین منظور ابتدا به بخش View رفته و مطابق تصویر زیر گزینه Options را انتخاب کنید. در ادامه به بخش Change Folder and search options بروید.

در پنجره جدید باز هم باید بخش View را انتخاب کرده و مطمئن شوید در قسمت Advanced Settings گزینه Don’t show hidden files, folders, or drives فعال باشد. توجه داشته باشید که گزینه پایین مربوط به ظاهر کردن فایل‌های مخفی شده است.

جهت مخفی کردن فایل یا پوشه بر روی آنها کلیک راست کرده و به بخش Properties بروید. در تب General گزینه‌ای با نام Hidden قرار دارد که به صورت پیش‌فرض تیک نخورده است. تیک این گزینه را برای غیب کردن فایل مورد نظر قرار دهید و OK را بزنید. اگر نمی‌خواهید نام فایل در بخش جست‌وجوی اکسپلورر ظاهر شود، گزینه Advanced در کنار hidden را انتخاب کنید.

باید تیک دو گزینه مربوط به بخش File attributes را پاک کنید.
اگر قصد بازگرداندن فایل‌ها به حالت قبلی را دارید، دوباره به بخش Properties فایل‌ها مراجعه کرده و تیک گزینه Hidden را بردارید.

3- مخفی‌سازی درایوها با Disk Management
اگر ترجیح می‌دهید رجیستری ویندوز خود را برای مخفی کردن فایل و درایوهای خود تغییر ندهید، استفاده از ابزار مدیریت دیسک یکی دیگر از روش‌های در دسترس است. این بخش تمامی درایوهای داخلی و خارجی مرتبط با رایانه را به شما نمایش می‌دهد.
دکمه ویندوز + R را جهت باز شدن منوی Run به صورت همزمان فشار دهید. سپس عبارت diskmgmt.msc را در باکس خالی تایپ کرده و OK را بزنید.
حالا در بخش بعدی بر روی درایو مد نظر راست کلیک کرده و گزینه Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید.

حالا در پنجره کوچکی که باز می‌شود مطابق تصویر زیر ابتدا درایو مد نظر را انتخاب کرده و سپس گزینه Remove را انتخاب کنید. در نهایت OK را بزنید.
سپس اروری مبنی بر اختلال کارکرد برنامه‌های مرتبط با درایوی که قصد حذف آن را دارید در صفحه ظاهر می‌شود. اگر هنوز برای مخفی کردن درایو خود مصمم هستید، Yes را بزنید.

این حرف حالا از لیست مدیریت دیسک ویندوز حذف می‌شود. پس از ریستارت ویندوز اکسپلورر دیگر خبری از درایو مربوطه در آن نیست. حتی نتایج مربوط به آن نیز در بخش جست‌وجوی اکسپلورر نمایش داده نمی‌شوند.
جهت بازگردانی درایو به حالت عادی، دوباره به بخش مدیریت دیسک ویندوز مراجعه کرده و بخش Change Drive Letter and Paths را باز کنید. حالا باید گزینه add را انتخاب کنید.

در بخش بعدی گزینه Assign the following drive letter باید به صورت پیش‌فرض فعال باشد؛‌ با این حال از فعال بودن آن مطمئن شوید. سپس حرف مربوط به درایو مخفی شده را انتخاب کرده و OK را بزنید.
جهت مشاهده دوباره درایو باید اکسپلورر ویندوز را ریستارت کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین