|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۱۸۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
پایگاه خبری 'مای نیشن' نیجریه در گزارشی از هراره اعلام کرد که یکی از احزاب اصلی مخالف دولت زیمبابوه امروز (شنبه) با تقدیم طرحی به پارلمان این کشور خواستار استیضاح رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه شد.
 پایگاه خبری 'مای نیشن' نیجریه در گزارشی از هراره اعلام کرد که یکی از احزاب اصلی مخالف دولت زیمبابوه امروز (شنبه) با تقدیم طرحی به پارلمان این کشور خواستار استیضاح رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه شد.

پس از آنکه ارتش زیمبابوه چهارشنبه گذشته کنترل این کشور آفریقایی را در اختیار گرفت و رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور را برای تغییر برخی تصمیمات سیاسی اش در حصر خانگی نگاه داشت، احزاب مخالف زیمبابوه دیشب به ابتکار حزب توسعه دمکراتیک زیمبابوه (ام دی سی) بعد از فراخوان مردم برای برگزاری تظاهرات سراسری با هدف برکناری رئیس جمهور، طرحی را تنظیم و امروز تقدیم پارلمان این کشور کردند تا نمایندگان بتوانند در یک جلسه مستقل برای سلب اعتماد از رابرت موگابه تصمیم گیری کنند.

این گزارش به نقل از یک منبع اعلام کرد، جیمز ماریدادی، نماینده شهر مابووکو-تافارا از حزب ام دی سی به رهبری مورگان چانگرای، رقیب همیشگی موگابه، چند روز قبل نیت خود را به اطلاع جاکوب مودِندا رئیس پارلمان این کشور رسانده بود و امروز طرح استیضاح رئیس جمهور را تقدیم او کرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، در گفت وگو با مای نیشن گفت: اگرچه رئیس پارلمان دریافت این طرح را انکار کرد و نمایندگان مخالف دولت نیز تاکنون اظهار نظری در این خصوص نکرده اند، اما خود مودندا روز جمعه صرفا موافقت کرده بود تا سه شنبه آینده در این خصوص تصمیم گیری کند.

این تصمیم رئیس پارلمان زیمبابوه در حالی اتخاذ شد که حزب حاکم زانو-پی اف نیز چندی پیش اعلام کرده بود که در حال برنامه ریزی است تا رهبری مادام العمر این حزب را از موگابه پس گرفته و او را در کنگره سراسری (استانی) بعدی از دبیرکلی آن کنار بگذارد.

به همین دلیل هم بود که تشکیلات سازمانی استانی این حزب حتی پیشتر طرح رای عدم اعتماد به موگابه را در کنگره قبلی خود تصویب کرده بود.

10 شعبه منطقه ای حزب حاکم پیشتر با طرح چنین موضوعی در تلویزیون سراسری زیمبابوه (زی بی اس) خواستار استیضاح درون حزبی او شده بودند.

بطور مثال، کورنلیوس موپرری، سخنگوی منطقه میدلَندز حزب زانو -پی اف یکی از این مقامات عالی حربی بود که با حضور در یک برنامه خبری شبانه این تلویزیون بیانیه ای را با محتوای، کناره گیری اختیاری موگابه از رهبری این حزب قرائت کرده بود.

حتی کریس موتسوانگوا، رئیس انجمن کهنه سربازان جنگ استقلال این کشور نیز دیروز در یک کنفرانس خبری با اعلام اینکه 'وقت بازی برای موگابه پایان یافته است' خواستار برگزاری تظاهرات خیابانی امروز شده بود.

وی گفته بود: 'کار دیگر از کار گذشته و فرماندهان ارتش روز چهارشنبه اقدام خارق العاده ای انجام داده اند که در تکمیل اقدام آنها باید با برگزاری تظاهرات سراسری در روز شنبه (امروز) غرور و افتخار ملی مردم به آنها باز گردد'.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین