|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۸۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
خبرها در مورد کناره‌گیری ملک‌سلمان دوباره قوت گرفته است. درحالی‌که پیش‌تر یک منبع اطلاعاتی گفته بود که تا پایان ماه سپتامبر ملک‌سلمان به نفع پسرش محمد بن‌سلمان از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد، با این حال هنوز با عدم کناره‌گیری وی شایعات در این مورد فراوان است.
 خبرها در مورد کناره‌گیری ملک‌سلمان دوباره قوت گرفته است. درحالی‌که پیش‌تر یک منبع اطلاعاتی گفته بود که تا پایان ماه سپتامبر ملک‌سلمان به نفع پسرش محمد بن‌سلمان از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد، با این حال هنوز با عدم کناره‌گیری وی شایعات در این مورد فراوان است.

در این راستا یک منبع نزدیک به خاندان پادشاهی عربستان فاش کرد، سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه این کشور در نظر دارد این هفته از قدرت به نفع ولیعهدش محمد بن‌سلمان کناره‌گیری کند. این منبع در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌میل گفته است، قصد پادشاه عربستان برای کناره‌گیری از قدرت در واقع آخرین گام در راستای به قدرت رساندن پسرش محمد بن‌سلمان در عربستان است که در ماه جاری حکم بازداشت تعداد زیادی از شاهزادگان و وزرای پیشین را به اتهام فساد صادر کرد. محمد بن‌سلمان اوایل ماه جاری با بازداشت بیش از ۴۰ شاهزاده و وزیر دولتی اعلام کرد که دست به کمپینی علیه فساد زده است. برخی این بازداشت‌ها را مقدمه‌چینی برای پادشاهی او ارزیابی کرده‌‌اند. دیلی‌میل به نقل از این منبع که نامش را فاش نکرد، نوشت: ملک‌سلمان اختیارات پادشاهی را رسما به ولیعهدش محمد بن‌سلمان خواهد بخشید و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد سلمان بن‌عبدالعزیز، انتصاب محمد بن‌سلمان به‌عنوان پادشاه عربستان را هفته جاری اعلام خواهد کرد. این منبع افزود: در این تغییر و تحول ملک‌سلمان نقشی همانند ملکه الیزابت در انگلیس را ایفا خواهد کرد، او تنها لقب پادشاه عربستان را حفظ خواهد کرد.

دیلی‌میل به نقل از این منبع که آن را مسوولی عالی‌رتبه توصیف کرد، نوشت: به محض اینکه بن‌سلمان قدرت را در عربستان به دست بگیرد، تمام تمرکز خود را بر ایران خواهد گذاشت و به این ترتیب نگرانی‌هایی از احتمال حرکت وی به سمت گزینه نظامی به وجود می‌آید. همچنین بن‌سلمان در راستای کمک نظامی به اسرائیل برای نابودی حزب‌الله در لبنان تلاش خواهد کرد. این روزنامه انگلیسی در ادامه به نقل از منبع مذکور نوشت: بن‌سلمان برعکس نصیحت‌های چهره‌های بزرگ خاندان پادشاهی در عربستان که اهداف آتی هستند، براین باور است که باید حمله‌ای را علیه ایران و حزب‌الله انجام دهد، به همین علت نیز امیر کویت در خفا به او لقب «گاو خشمگین» را داده است.

منبع یاد شده در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: بن‌سلمان در راستای آغاز حملاتش علیه لبنان تلاش می‌کند و به کمک نظامی اسرائیل در این زمینه امیدوار است و به اسرائیل قول میلیاردها دلار کمک مالی مستقیم در صورت موافقت با این امر را داده است. منبع مذکور تاکید کرد، البته بن‌سلمان بدون اسرائیل نمی‌تواند با حزب‌الله در خاک لبنان روبه‌رو شود و نقشه جایگزین او مقابله با این حزب در خاک سوریه است.

راهی برای پادشاهی
در اوایل ماه جاری برخی از شاهزادگان و تجار به دستور محمد بن‌سلمان بازداشت شدند. این افراد همگی به اتهام فساد مالی بازداشت شده‌اند اما نظر کارشناسان بر این امر استوار است که عمده دلیل بازداشت این افراد مخالفت‌های احتمالی آنها با پادشاهی ولیعهد جوان است. بی‌بی‌سی درباره بازداشت این افراد نوشت: ولیعهد عربستان سعودی با بازداشت ده‌ها نفر از جمله ولید بن‌طلال، میلیاردر بانفوذ سعودی، قدم‌های بلندی برای تحکیم پایگاه سیاسی و اقتصادی خود در قدرت برداشته است. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که ایالات‌متحده از این اتفاقات در عربستان سعودی حمایت کرده است. اسرائیل نیز به‌عنوان یک متحد نانوشته از به قدرت رسیدن محمد بن‌سلمان حمایت می‌کند. چندی پیش نیز خبری منتشر شد که یک هواپیمای عربستانی در فرودگاه بن گوریون تل‌آویو فرود آمده است. بعدها نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی فاش کردند که این محمد بن‌سلمان بوده است که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با مقامات اسرائیلی دیدار داشته است. کارشناسان می‌گویند که حلقه اتصال عربستان به اسرائیل جرد کوشنر، داماد یهودی دونالد ترامپ است که ارتباطات بسیار خوبی در اسرائیل دارد. ژنرال گادی آیزنکات، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه در مصاحبه با یک وب‌سایت عربستان سعودی گفت که آنها آماده همکاری با ریاض برای مقابله با برنامه‌های ایران‌ هستند.
مصالحه یا مصادره؟

در ادامه تحولات عربستان رویترز گزارش داد که بین محمد بن‌سلمان و برخی از شاهزاده‌هایی که دستگیر شده‌اند، توافقاتی صورت گرفته است که در صورت تحویل دارایی‌هایشان به حکومت، می‌توانند آزادی خود را بخرند. یکی از منابع داخلی این کشور به خبرگزاری رویترز گفت که این معاملات شامل جدا کردن پول نقد از دارایی‌ها مانند اموال و سهام و جست‌وجوی حساب‌های بانکی برای ارزیابی ارزش پول نقد است. هنوز در این‌خصوص که شاهزاده‌ها با این قرارداد موافقت کرده باشند، خبری منتشر نشده است اما یکی از تجار که ده‌ها میلیون ریال سعودی سرمایه وی بوده است با اهدای اموال خود به سود حکومت عربستان موافقت کرده است. این منبع به رویترز گفت که یکی از مقامات سابق عربستان هم ۴ میلیون ریال سعودی از سهام خود را به حکومت تحویل داده است.

منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین