|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۵
کد خبر: ۱۸۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
آنچه که تا به امروز درباره اولاد و یا همسران پیامبر اکرم (ص) نقل شده است، روایات و یا گفته هایی است که گاهی تاکید بر تنها دختر ایشان حضرت زهرا (س) و یا وجود چهار فرزند دختر دارند.
 آنچه که تا به امروز درباره اولاد و یا همسران پیامبر اکرم (ص) نقل شده است، روایات و یا گفته هایی است که گاهی تاکید بر تنها دختر ایشان حضرت زهرا (س) و یا وجود چهار فرزند دختر دارند. اما برای رسیدن به روشنی این حقیقت به این خواهیم رسید که پیامبر اکرم (ص) یازده همسر، چهار دختر و چهار پسر داشت که همگی پسران ایشان پیش از بعثت پیامبر (ص) از دنیا رفته اند.

پژوهشگران در این مسئله با هم اختلاف کردند، از جمله علامه جعفر مرتضی عاملی که در کتابش "الصحیح من السیرة"به این بحث پرداخته و کتابی مستقل به نام "بنات النبی أم ربائبه" در این زمینه نوشته است که می توانید به آن مراجعه کنید. در هر صورت وی معتقد است پیامبر فقط یک دختر داشته است که حضرت فاطمه(س) هستند.

اما در منابع تاریخی اهل سنت، برای رسول خدا(ص) چهار دختر ذکر کرده‌اند؛ این چهار نفر عبارتند از: زینب، رقیه، ام کلثوم، فاطمه الزهرا (س)، که همه از حضرت خدیجه (س) هستند.
در منابع تاریخی اهل سنت برای رسول خدا (ص) چهار دختر ذکر کرده‌اند. [۳] «نام دختران»
نام بزرگترین دختر پیامبر (ص) زینب و نام کوچکترین آنان حضرت فاطمه (س) بود و نام دختران وسطی به ترتیب رقیه و ام کلثوم است [۴].

مادر دختران
منابع تاریخی (اهل سنت) همه دختران پیامبر (ص) را از حضرت خدیجه (س) می‌دانند [۵].

همسران دختران پیامبر (ص)
نام همسر زینب ابوالعاص [۶] و نام همسر اول رقیه عتبة بن ابی لهب بود که رقیه را طلاق داد در حالی که با وی همبستر نگردید. وی پس از عتبة به ازدواج عثمان بن عفان در آمد؛ و نام همسر ام کلثوم همان عثمان است که بعد از وفات رقیه به ازدواج عثمان در آمد؛ و نام همسر فاطمه زهرا (س) حضرت علی بن ابی طالب است [۷].

ربیبه‌های پیامبر (ص)
ربیبه به دختری گویند که از شوهر قبلی زن باشد.
۱. درة دختر ابی سلمه [۸]۲. ام کلثوم دختر ابی سلمه [۹] ۳. حبیبه دختر عبدالله بن جحش [۱۰]۴. زینب دختر عبدالله (ابی سلمه).


منابع:
[۱]. بنات النبی أم ربائبه، تحت عنوان"اللمسات الأخیره"
[۲]اقتباس از سؤال ۱۸۹۱ (سایت: ۲۳۱۹).
[۳]یوسف بن عبدالله بن محمد، ابن ابی بکر، الاستیعاب، ج. ۴، ص. ۴، ۱۸۱۸، چاپ بیروت، چاپ اول، سال ۱۴۱۲، احمد بن علی، ابن حجر، الاصابة ج. ۸، ص. ۱۳۸، بیروت، دارالکتب العلمیه، ط. اول، ۱۴۱۵.
[۴]استیعاب، ۴/۱۸۱۸؛ الاصابه، ۸/۱۳۸، محمد بن سعد بن منیع هاشمی، الطبقات الکبری، ج. ۸، ص. ۱۷۴، بیروت، دارالکتب العلمیه، ط. اول، سال ۱۴۱۰.
[۵]الاستیعاب، ۴/۱۸۱۸؛ الطبقات الکبری، ج. ۸، ص. ۱۷۴.
[۶]خیر الدین الزر کلی، الاعلام الوری، ج. ۵، ص. ۱۷۶.
[۷]الطبقات الکبری، ۸، ۱۷۴.
[۸]الاستیعاب، ۴، ۱۸۳۵؛ تقی الدین احمد بن علی المقریزی؛ امتاع الاسماع، ج. ۶، ص. ۱۱۰، بیروت، دارالکتب العلمیه، طبع الاولی، سال ۱۴۲۰.
[۹]الاستیعاب، ج. ۴، ص. ۱۹۵۳.
[۱۰]الاعلام، ج. ۳، ص. ۶۶، بیروت، دارالعلم للملایین، طبع هشتم، سال ۱۹۸۹.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین