|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۸۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
حمله شدید بی سابقه ای را که رئیس جمهوری لبنان علیه سعودی شروع کرده، کودتایی علیه روابط مشترک تاریخی دو کشور است و این حمله با هدف مخدوش کردن سفر تاریخی دو روز قبل کاردینال' بشاره الراعی' رهبر مسیحیان مارونی لبنان به ریاض است.
  العرییه مدعی شده است که حمله شدید بی سابقه ای را که رئیس جمهوری لبنان علیه سعودی شروع کرده، کودتایی علیه روابط مشترک تاریخی دو کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛بنگاه خبرپراکنی سعودی العربیه در گزارشی که تایید کننده خشم و عصبانیت سعودی ها از ' ایستادگی و پایداری' لبنانی ها به ویژه ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در مقابل مداخلات آنها در امور داخلی لبنان و از جمله بازداشت « سعدالحریری» نخست وزیر لبنان و گروگان گرفتن خانواده و دارائی های او در عربستان است، حمله توام با تهدیدی را علیه ملت لبنان و بخصوص ژنرال عون شروع کرده اند.

العربیه در گزارش خود نوشت:حمله شدید بی سابقه ای را که رئیس جمهوری لبنان علیه سعودی شروع کرده، کودتایی علیه روابط مشترک تاریخی دو کشور است و این حمله با هدف مخدوش کردن سفر تاریخی دو روز قبل کاردینال' بشاره الراعی' رهبر مسیحیان مارونی لبنان به ریاض است در حالی که لبنانی ها به ویژه مارونی ها به ایجاد این پل ارتباطی بین بیروت و ریاض دل بسته اند.

این شبکه سعودی افزود: رئیس جمهوری مارونی لبنان در حالی آتش ' حمله سیاسی علیه سعودی' را شعله ور کرده است که کاردینال الراعی در پایان سفرش به ریاض روابط سعودی و لبنان را ستود.

ژنرال عون دیروز‌(چهارشنبه) تاکید کرد که ' سعدالحریری' نخست وزیر لبنان که شنبه هفته گذشته در اقدامی نامتعارف و غافلگیرانه در عربستان از مقام خود استعفا کرد، از آن زمان تاکنون در عربستان در وضعیتی مبهم و پیچیده و در بازداشت بسر می برد و این اقدام سعودی ها اقدامی خصمانه علیه لبنان و تجاوز به استقلال ، کرامت و حاکمیت کشورش است.

ایرنا نوشت:وی از همان لحظه اول اعلام استعفای الحریری آن را تردید آمیز خواند و تاکید کرد که این استعفا را نمی پذیرد و او باید بسرعت به لبنان برای بررسی دلایل این استعفا بازگردد.

اکثریت لبنانی ها حالا که یقین کرده الحریری در عربستان در بازداشت قرار دارد و خانواده اش هم به گروگان گرفته شده ان، بازگشت نخست وزیر لبنان به بیروت را همراه با خانواده اش خواستار هستند.

العربیه به نقل از منابع لبنانی ادعا کرد: حمله میشل عون علیه سعودی به نمایندگی از حزب الله صورت گرفته که اکنون در انزوای عربی و بین المللی قرار دارد.

این رسانه سعودی خشم خود از تحرکات 'جبران باسیل 'وزیر خارجه لبنان برای بازگشت الحریری به بیروت را هم پنهان نکرده و نوشته است: جبران باسیل که داماد ژنرال عون است تور اروپائی خود را برای تحریک علیه سعودی شروع کرده و زبان و ادبیات بی سابقه ای را علیه عربستان همپیمان قدیمی لبنان بکار گرفته است و حتی خواستار پیگرد بین المللی سعودی شده است.

رئیس جمهوری و وزیر خارجه لبنان تاکید کرده اند که اگر سعودی به بازداشت نخست وزیر لبنان ادامه دهد و اجازه ندهد او به بیروت بازگردد این اقدام مداخله جویانه و خصمانه سعودی را در محافل بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل پیگیری می کند.
جبران باسیل تاکنون به چند کشور اروپائی از جمله فرانسه ، بلژیک و انگلیس سفر کرده و قرار است به ترکیه و روسیه هم سفر کند.

العربیه در چارچوب سیاست سعودی برای فتنه انگیزی در لبنان به نقل از ناظرانی که به نام و سمت آنها اشاره نمی کند، نوشته است : اظهارات ضد سعودی ژنرال عون علیه کاردینال الراعی هم هست و نشان می دهد که بین او و رهبریت مسیحی مارونی فاصله افتاده و رئیس جمهوری مارونی لبنان همبستگی و همکاری کامل سیاسی با حزب الله را ترجیح می دهد.

این شبکه سعودی در پایان لبنانی ها را به بهایی که باید بابت ' شکستن شیشه روابط لبنان با سعودی و عمق عربی آن'بپردازند، تهدید کرده است.

** روابط بحرانی عربستان و لبنان

«الحیات» روزنامه سعودی هم امروز (پنجشنبه) نوشت : بعداز اظهارات عصر دیروز رئیس جمهوری لبنان علیه عربستان ، روابط دو کشور وارد بحرانی بی سابقه شده است.
این روزنامه سعودی که همان خط العربیه در حمله علیه لبنان توام با تهدید و ارعاب و ایجاد فتنه در این کشور را در دستور کار دارد،‌ افزود: مواضع ضد سعودی میشل عون همزمان با اظهارات « حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران شده که سعودی را به مداخله در امور لبنان و مجبور کردن الحریری به اعلام استعفا از نخست وزیری لبنان متهم کرده است.

الحیات با اشاره به این توئیت الحریری در پاسخ به اظهارات ژنرال عون « من خوب خوب هستم و همان طور که وعده دادم به لبنان بازمی گردم و خواهید دید'،ادعا کرد که « عقاب صقر» عضو فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان اضافه کرد که الحریری با او تماس گرفته و گفته است « اهتمام میشل عون نسبت به خودش را ارزشمند می داند اما او و خانواده اش خوب هستند و در بازداشت بسر نمی برند و سعودی دشمن لبنان نیست».

الحریری در اظهاراتی معنادار از جمله در مصاحبه با تلویزیون لبنانی المستقبل در ریاض وهمچنین در توئیتی تاکید دارد که اگر به لبنان هم بازگردد اما خانواده اش همچنان در عربستان خواهند بود.

ناظران این اظهارات صریح الحریری را تاکیدی بر آن می دانند که او حتی اگر به لبنان بازگردد تا زمانی که خانواده اش در عربستان هستند، مجبور است همان دیکته های « محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی را تکرار کند و نباید از او انتظار دیگری داشت.
الحیات به نقل از « منابع سیاسی» نوشت که « مواضع ضد سعودی رئیس جمهوری لبنان پیش از بازگشت الحریری به بیروت و در آستانه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره با هدف تحت تاثیر قرار دادن شرکت کنندگان در این اجلاس بیان شده است».

اجلاس فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب به درخواست سعودی قرار است روز یکشنبه آینده در قاهره برای بررسی آنچه ریاض ' مداخلات ایران در منطقه ' می خواند، برگزار شود.

سعودی ها در این مرحله که برخلاف پیش بینی ها و انتظاراتش ، فضای ضد عربستان در لبنان حتی در میان همپیمانانش تشدید شده است اکنون به تحرکات برخی عناصر تندرو و فتنه انگیز مانند ' اشرف ریفی' وزیر سابق دادگستری و ' سمیر جعجع' رئیس حزب نیروهای لبنانی و حتی ' بها الحریری' برادر سعد الحریری دل بسته است.
بها الحریری که گفته می شود سعودی ها درصدد هستند تا با یک کودتا در حزب جریان المستقبل جایگزین برادرش سعد الحریری در ریاست این حزب قرار گیرد و شرایط برای نخست وزیری او فراهم شود، دیروز با صدور بیانیه ای از سعودی ها تمجید ، به ایران و حزب الله حمله و از استعفای برادرش حمایت و استقبال کرد.

«‌الیاس بوصعب» مشاور ژنرال عون رئیس جمهوری لبنان بعداز دیدار با او خاطرنشان کرد که « میشل عون منتظر بازگشت سعدالحریری به لنبان و از سرگیری ماموریت هایش به عنوان نخست وزیر لبنان است».
الحیات به نقل منابعی در حزب نیروهای لبنانی نوشت: حساسیت مرحله کنونی نیازمند است که بحران تشدید نشود و بنزین روی آتش نریزیم و با آرام کردن شرایط منتظر بمانیم تا الحریری در دو روز آینده به بیروت بازگردد و در « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری دلایل استعفای خود را تشریح کند.

این روزنامه سعودی به نقل از منبع خود افزود: طرف دیگر هم باید شرایط را برای خروج حزب الله از بحران های منطقه ای فراهم کند.

الحیات به نقل از منابع سیاسی خود با این ادعا که « تیم میشل عون درصدد است بررسی مواضع اخیر او هستند»، افزود: برخی طرف های لبنانی ، عربی و بین المللی با مقامات لبنانی از جمله میشل عون تماس گرفته و بر ضرورت توقف ورود حزب الله در جنگ های منطقه ای و سیاست بی طرفی لبنان تاکید کرده اند.

این روزنامه سعودی در ادامه ادعای خود به نقل از « منابع لبنانی شبه رسمی» اضافه کرد: برخی طرف های خارجی به حزب الله لبنان گفته اند که ادامه سیاست های گذشته آن خطرناک است.

این ادعای روزنامه سعودی از یکی از اهداف مداخله جدید سعودی ها در امور داخلی لبنان پرده برمی دارد و بیانگر انتقام از لبنانی ها است که با مبارزه حزب الله با گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت محور سعودی ، صهیونیستی و آمریکا که به شکست توطئه های منطقه ای این محور منجر شده است، همراهی کرده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین