|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۱۸۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
قصرشیرین شاهد عملیات‌های متعددی در شمال و جنوب خود بود که به خاطر تفاوت وضعیت جغرافیایی شمال و جنوب آن در دو جبهه قرار گرفت، قسمت شمالی آن جزو جبهه قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و جبهه جنوبی آن جبهه سومار - نفت شهر را به وجود آورد.
 «سرپل ذهاب» یکی از محورهای هجوم دشمن و یکی از مهمترین محورهای دفاعی استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس بود که همزمان با تجاوز سراسری ارتش عراق، این شهر مورد تعرض هواپیماها و توپخانه ارتش عراق قرار گرفت و در نخستین ساعات دوم مهر ۱۳۵۹ به اشغال قوای زرهی دشمن درآمد.

 کرمانشاه از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی هدف حملات مکرر هواپیماهای ارتش عراق قرار داشت و در طول دوران دفاع مقدس ۱۷۶مرتبه مورد هدف بمب و موشک‌های ارتش عراق قرار گرفت و در مجموع دو هزار ۱۵۸ شهید و چهارهزار و ۲۵۲جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرد. در این استان یادمان‌های مختلفی از دوران هشت سال دفاع مقدس به چشم می‌خورد که همه ساله میزبان کاروان‌های راهاین نور هستند. که در این مطلب به معرفی یادمان‌های «سرپل ذهاب»، «یادمان شهید شیرودی» و «قصر شیرین» خواهیم پرداخت.

سرپل ذهاب

«سرپل ذهاب» یکی از محورهای هجوم دشمن و یکی از مهمترین محورهای دفاعی استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس بود که همزمان با تجاوز سراسری ارتش عراق، این شهر مورد تعرض هواپیماها و توپخانه ارتش عراق قرار گرفت و در نخستین ساعات دوم مهر ۱۳۵۹ به اشغال قوای زرهی دشمن درآمد.


این اشغال با عملیات نیروهای خودی، پس از چند ساعت پایان یافت ولی این شهر تا پایان جنگ در معرض آتش توپخانه و حملات هواپیماهای ارتش عراق قرار داشت. در پایان جنگ سرپل ذهاب مجدداً به اشغال ارتش عراق و منافقین درآمد که این بار نیز نیروهای سپاه پاسداران با همکاری هوانیروز ارتش، مهاجمان را به عقب رانده، شهر را آزاد کردند.

بارگاه «احمد بن اسحاق» در مرکز شهر قرار گرفته است و مهمترین مرکز شهر محسوب می‌شود، احمد بن اسحاق یکی از یاران امام حسن عسگری(ع) بوده است که در اواخر عمر به این شهر آمده و  از دنیا رفته است. این مزار در دوران دفاع مقدس کانون تجمع رزمندگان و محل برقراری نمازجماعت و دعاهای رزمندگان بوده است. در جوار این بارگاه عده‌ای از فرماندهان شهید و شهدای گمنام به خاک سپرده شده‌اند.

یادمان شهید شیرودی

این روستا در شمال غربی شهر سرپل ذهاب قرار دارد محل شهادت «علی اکبر شیرودی» یکی از خلبانان دلاور هوانیروز است. شهید شیرودی در دوران مبارزات انقلاب اعلامیه‌های آیت الله خمینی(ره) را در کرمانشاه توزیع می‌کرد و در آستانه پیروزی انقلاب همراه با حجت‌الاسلام آل طاهر مسئولیت حفاظت از کرمانشاه به خصوص رادیو و تلویزیون و ادارات مهم دولتی را بر عهده گرفت. در غائله کردستان داوطلبانه به این منطقه شتافت و در مقابل گروه‌های ضد انقلاب به مبارزه پرداخت.


در همین دوره و در سن ۲۴ سالگی به عنوان فرمانده خلبانان هوانیروز انتخاب شد. شیرودی در حماسه پاوه نیز نقش تعیین کننده‌ای در آزادسازی شهر پاوه ایفا کرد. وی به دلیل لیاقت و شجاعت ظرف هفت ماه از درجه ستوانیاری به درجه سروانی ارتقاء یافت. آخرین عملیات پروازی خلبان شیرودی در بازی دراز صورت گرفت. در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰، در حالی که مشغول دفاع از منطقه بود، در اثر اصابت گلوله تانک به بالگرد حامل وی به شهادت رسید، و پیکر مطهرشان در زادگاهشان تنکابن به خاک سپرده شد.

قصر شیرین

«قصرشیرین» در منطقه‌ای کوهستانی از نوار مرزی طوری واقع شده است که از شمال و غرب با عراق هم مرز است و توسط دو جاده آسفالت از گیلانغرب و سرپل ذهاب به شبکه جاده‌ای کشور مرتبط است. قصر شیرین پیش از آغاز جنگ تحمیلی، هواپیماها و توپخانه ارتش عراق بارها این شهر را مورد تهاجم قرار دادند. ارتش عراق ، با دو لشکر به قصرشیرین حمله کرد و در روز پنجم مهر ۱۳۵۹ شهر را به طور کامل اشغال کرد در حالی که عده‌ای از مردم موفق به ترک شهر نشدند و در خانه‌های خود محبوس بودند.


ارتش عراق پس از اشغال قصرشیرین مردم شهر را در مسجد مهدیه شهر جمع کرد. نیروهای عراقی در اقدام بعدی جوانان و مدافعان باقی مانده در شهر را شناسایی کردند و به اسارت بردند و پس از آن زنان، کودکان و پیران را با پای پیاده از شهر و خانه‌های خود اخراج و راهی بیابان کردند.


قصرشیرین، تیر ۱۳۶۱ در عقب نشینی ارتش عراق از اشغال خارج شد، در حالی که به جز مسجد مهدیه بقیه شهر به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده بود. قصرشیرین شاهد عملیات‌های متعددی در شمال و جنوب خود بود که به خاطر تفاوت وضعیت جغرافیایی شمال و جنوب آن در دو جبهه قرار گرفت، قسمت شمالی آن جزو جبهه قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و جبهه جنوبی آن جبهه سومار - نفت شهر را به وجود آورد.


بیمارستان تخریب شده قصرشیرین در حاشیه غربی جاده قصرشیرین – خسروی و درخروجی شهر قصرشیرین یکی از اسناد زنده تجاوزگری و ددمنشی رژیم عراق باقی است. باقی مانده بنای تخریب شده‌ای که هنوز هم نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند؛ بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی قصرشیرین است. دشمن پیش از عقب نشینی خود از قصر شیرین در تیرماه ۱۳۶۱، در پای ستون‌های بیمارستان مواد منفجره کار گذاشت و آن را تخریب کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین