|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۸۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه درحال از نظرعلمی نمی توان داروهای گیاهی را به عنوان جایگزین داروهای مرسوم درمان دیابت معرفی کرد، گفت: مبتلایان بدون نظر پزشک داروهای گیاهی را جایگزین داروهای شیمیایی نکنند که این کار می تواند صدمات جبران ناپذیر درپی داشته باشد.
 رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه درحال از نظرعلمی نمی توان داروهای گیاهی را به عنوان جایگزین داروهای مرسوم درمان دیابت معرفی کرد، گفت: مبتلایان بدون نظر پزشک داروهای گیاهی را جایگزین داروهای شیمیایی نکنند که این کار می تواند صدمات جبران ناپذیر درپی داشته باشد.

دکتر حسین رضایی زاده روز سه شنبه به مناسبت هفته دیابت در گفت وگو با ایرنا افزود: افت یا بالارفتن شدید قند خون از جمله عوارض این کار است و حتی می تواند فرد را به حالت کما ببرد.از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می توان به عنوان داروی کمکی برای درمان دیابت استفاده کرد.

طبق آخرین آمار ارائه شده در خصوص دیابت، درحال حاضر 422 میلیون نفر در دنیا و 20 میلیون نفر در خاورمیانه به دیابت مبتلا هستند که 15 درصد موارد ابتلا به دیابت در این منطقه مربوط به ایران است.

چهاردم نوامبر مصادف با23 آبان ماه روز جهانی دیابت است و شعار امسال این مناسبت، 'دیابت و زنان: حق ما داشتن آینده ای سالم' اعلام شده است.

علت انتخاب این شعار با تاکید بر دیابت زنان، افزایش موارد ابتلا به دیابت در زنان عنوان شده است به گونه ای که طبق برآوردهای صورت گرفته، 313 میلیون زن در دنیا در سال 2040 میلادی به دیابت مبتلا خواهند بود.

وی تاکید کرد که استفاده از داروهای گیاهی باید تحت نظر پزشک متخصص و در کنار داروهای شیمیایی انجام گیرد تا ضمن کنترل قند خون، بتوان از دوز داروهای مرسوم کم کرد.

رئیس دانشکده طب ایرانی افزود:هرچند مطالعات و تحقیقات برای کنترل قند خون انجام شده یا در حال انجام است اما تاکنون جایگزین داروهای موجود شیمیایی معرفی نشده است.

وی به مطالب موجود در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی نمی تواند مرجع علمی باشد.هر حرفی که بوی افراط و تفریط داشته باشد را نمی توان به عنوان موضوع علمی دانست و آن را پذیرفت.

** دیابت چیست

دیابت، اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت 3 نوع اصلی دارد که شامل نوع یک، نوع 2 و بارداری است. در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌ های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع 2 مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

افزایش قند در دراز مدت در بدن، سبب تخریب رگ‌ های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین