|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۱۸۷۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
وی با بیان اینکه باید چارچوب مشخصی برای سنجش مطالعه در کشور متناسب با ابعاد فرهنگی کشور بازتعریف شود گفت: براساس آمارها در حال حاضر بیش از 26 میلیون از جمعیت کشور ما روزانه 72دقیقه از وقت خود را صرف فضای مجازی می‌کنند.
 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از قرار گرفتن سمنان در بین چهار استان اول کشور از نظر سرانه بالای مطالعه خبر داد و گفت: متاسفانه به دلایل مختلف و از جمله نبود یک متولی مشخص آمار سرانه مطالعه در ایران بسیار متنوع و متغیر است.

نورعلی غلامحسین‌نیا سماکوش همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی  درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با نادرست خواندن اکثر آمار و ارقامی که در خصوص میزان مطالعه ایرانیان در فضای مجازی اعلام می‌شود، اظهار کرد: در غیرمستند بودن سرانه‌های مطالعه متنوعی که از میزان مطالعه در ایران به دست داده می‌شود همین بس که این آمار بین 2 دقیقه تا 79 دقیقه متغیر است لذا این آمار چندان قابل اعتنا نیست.

وی یکی از دلایل این تعدد آمار را نبود یک متولی مشخص برای این مهم ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه یک نهاد مشخص در کشور وجود ندارد که براساس معیار و پارامترهای مشخصی به سنجش میزان مطالعه و کتابخوانی در ایران بپردازد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: البته در هر صورت میزان مطالعه در کشور به هیچ عنوان زیبنده کشوری با این پیشینه فرهنگی و علمی نیست.

وی با اشاره به 10 کشور برتر دنیا در سرانه مطالعه گفت: براساس آخرین آمارهای رسمی فنلاند، نروژ، ایسلند، دانمارک، سوئد، سویس، امریکا، آلمان، لتونی و هلند 10 کشور اول دنیا از نظر سرانه بالای مطالعاتی هستند.

غلامحسین‌نیا سماکوش با اشاره به اینکه بین مطالعه و کتاب خواندن تفاوت وجود دارد تصریح کرد: مطالعه تنها محدود به خواندن کتاب نیست بلکه مطالعه روزنامه‌ها، مجلات و مواردی از این دست را نیز دربر می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان خاطرنشان کرد: بیشترین مطالعه کتاب در طول شبانه‌روز مربوط به مردم ژاپن است که 91 درصد ژاپنی‌ها در طول روز مطالعه دارند.

وی با بیان اینکه باید چارچوب مشخصی برای سنجش مطالعه در کشور متناسب با ابعاد فرهنگی کشور بازتعریف شود گفت: براساس آمارها در حال حاضر بیش از 26 میلیون از جمعیت کشور ما روزانه 72دقیقه از وقت خود را صرف فضای مجازی می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی عدم اقبال ایرانیان به کتاب در چند دهه اخیر اظهار کرد: وجود مشغله‌های کاری و ذهنی در بین ما ایرانیان، عدم استفاده مناسب از زمان و وقت و وجود مشکلاتی در دسترسی به کالاهای فرهنگی و نبود یک سیاست مشخص در حوزه کتاب می‌تواند از جمله این دلایل باشد، ضمن اینکه کتاب با ظهور فضای مجازی بخشی از مخاطبان خود را از دست داده لذا باید برای استفاده بهتر از این فضا برنامه‌ریزی شود.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین