|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۸۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
شامگاه یکشنبه به دنبال وقوع زمین‌لرزه‌، تعداد زیادی از استان‌های کشورمان تکان خوردند، مسئولان از اعزام تیم‌های امدادی خبر داده‌اند و آمار اولیه فوتی‌ها اعلام‌شده است.
 شامگاه یکشنبه به دنبال وقوع زمین‌لرزه‌، تعداد زیادی از استان‌های کشورمان تکان خوردند، مسئولان از اعزام تیم‌های امدادی خبر داده‌اند و آمار اولیه فوتی‌ها اعلام‌شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»، لرزیدن تعداد زیادی از استان‌های کشور طی شامگاه یکشنبه موجب وحشت عمومی و حضور مردم در خیابان‌ها شد. در این گزارش برخی از استان‌هایی که طی امشب تکان خوردند آمده است. مطابق اطلاعات اولیه منشا لرزش استان‌های مختلف کشورمان وقوع زلزله در مرز کرمانشاه با کشور عراق بوده است.





جزئیات اخبار مربوط به این زمین لرزه را در زیر می خوانید.

ثبت ۱۲ پس لرزه

پس از وقوع زمین لرزه ۷.۲ ریشتری در استان کرمانشاه ۱۲  پس لرزه تا کنون ثبت شده است.

تمام فرودگاه‌های غرب کشور فعال هستند

شرکت فرودگاه ها اعلام کرد: با وجود زلزله به وقوع پیوسته در غرب ایران، تمام فرودگاه های این منطقه فعال هستند.

طبق اعلام این شرکت، فرودگاههای ایلام، همدان، سنندج، ارومیه و کرمانشاه هیچ اشکالی در فعالیت ندارند و برای پشتیبانی از هرگونه عملیات امدادرسانی احتمالی در آمادگی کامل به سر می برند.

آمار جدید از امدادرسانی

سرپرست اورژانس کشور اعلام کرد تا کنون ۶۰ مصدوم  به بیمارستان قصرشیرین منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

پیرحسین کولیوند در سخنانی اظهار داشت: تاکنون دو نفر براثر زلزله فوت شده اند.

دستور رئیس جمهوری

رییس جمهوری دستورات لازم را برای امدادرسانی و رسیدگی به مردم مناطق زلزله زده غرب کشور صادر کرد.

در پی وقوع زلزله در بخشهایی از استانهای غربی و مرکزی کشور ، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری شامگاه یکشنبه در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرد.

لزوم آماده باش استان های معین/۶ نفر در قصر شیرین جان باختند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بر لزوم آماده باش استان های معین کرمانشاه تاکید کرد و گفت: تاکنون شش نفر در قصر شیرین بر اثر زمین لرزه جان باخته اند.

۵ شهرستان کرمانشاه خسارت دیدند

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از وارد شدن خسارت به ۵ شهرستان کرمانشاه براثر زلزله خبر داد.

مرتضی سلیمی در سخنانی با اشاره به اینکه ۵ شهرستان سرپل ذهاب، قصر شیرین، جوانرود، ثَلاثِ باباجانی و گیلانغرب درگیر حادثه زلزله شده اند و بیشترین خسارت را دیده اند، اظهار داشت: سگ های جستجو گر به منطقه اعزام شده و اقلام امدادی نیز به مناطق ارسال شده اند.

وی یادآور شد: تیم های ما کار اسکان اضطراری و جستجوی مجروحان را در دستور کار دارند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه گزارش های اولیه حاکی از این است که خسارات در شهرها کمتر و در روستاها بیشتر است، افزود: تاکنون ۲۵ نفر خدمات امداد رسانی دریافت کرده و به مراکز درمانی منتقل شده اند.

سلیمی با بیان اینکه امیدواریم تا قبل از طلوع آفتاب کار نجات و رهاسازی مجروحان را به اتمام برسانیم، تصریح کرد: ۴ فروند بالگرد اول صبح از استان ایلام به کرمانشاه اعزام می شوند، یک فروند بالگرد نیز در کرمانشاه مستقر است.

وی یادآور شد: ساعت ۶:۳۰ صبح بالگردها پرواز می کنند.

وضعیت ۴ سد بزرگ غرب کشور نرمال است

میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: با توجه به بزرگی زلزله و مطابق دستورالعمل ها لازم ، بازرسی از سدهای در بازه ۱۲۵ کیلومتر از مرکز زلزله  که شامل سدهای داریان، زیویه، گیلانغرب و دایک گیلانغرب انجام شده است و شرایط نرمال گزارش شده است.

اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش

در پی وقوع زلزله در استانهای غربی کشور و احتمال ایجاد خسارت در ساختمان مدارس ، مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس خصوصا در استانهای ایلام ، کرمانشاه و لرستان حتما قبل از حضور دانش آموزان در مدرسه ، نسبت به کنترل وضعیت بنای مدرسه اقدام نمایند و از عدم احتمال ریزش سقف و دیوار و ... اطمینان حاصل نمایند. بدیهی است مدارس خشتی و فرسوده در این میان از اولویت برخوردارند. بدون شک تعطیلی احتمالی مدارس در برخی استانها نافی ضرورت این امر در روزهای بعد از تعطیلی نخواهد بود.

پس لرزه ها تا چند ماه ادامه خواهد داشت

علی مرادی رئیس شبکه لرزه نگاری کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر  با بیان اینکه این زلزله در نزدیکی سیستم گسلی زاگرس مرتفع رخ داده است، گفت : انتظار پس لرزه را تا چندین ماه دیگر در منطقه مرزی و استان کرمانشاه خواهیم داشت.

حضور مردم استان های مختلف کشور در خیابان ها و پارک ها

اعزام اتوبوس آمبولانس به کرمانشاه/بالگردها فردا صبح پرواز می‌کنند

رئیس اورژانس کشور با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه و اعزام اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله‌زده، گفت: بالگردهای امدادی نیز فردا صبح به سمت این استان پرواز می‌کنند.

محسن کولیوند در سخنانی با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: این زلزله خساراتی را در قصر شیرین به وجود آورده و تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به سمت استان کرمانشاه عازم هستم، تصریح کرد: بالگردهای امدادی را آماده کرده ایم تا اول صبح پرواز کنند و خدمات با کیفیت بهتری را به مردم ارائه دهند.

رئیس اورژانس کشور با تاکید بر اینکه شهر قصر شیرین خسارت زیادی را متحمل شده است، افزود: آمار کشته های زلزله دو نفر است.

کولیوند با بیان اینکه در سایر استان های غربی وضعیت آرام است و احتمالی در خصوص کشته و زخمی شدن مردم وجود ندارد، یادآور شد: در حال حاضر تیم های واکنش سریع در تمام مناطق مرزی کار خود را انجام می دهند.

تعداد مجروحان زلزله بیشتر از حد انتظار است

معاون سیاسی فرماندار قصر شیرین از آغاز عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده قصر شیرین خبر داد و گفت: تعداد مجروحان زمین لرزه بیشتر از حد انتظار است.

نعمت الله نازپروده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت شهرستان زلزله زده قصر شیرین اظهار کرد: در پی وقوع زمین لرزه برق این شهرستان قطع شد.

واکنش وزیر ارتباطات

تمامی مدارس کرمانشاه فردا تعطیل است

 آموزش و پرورش استان کرمانشاه با توجه به خطرات احتمالی ناشی از وقوع زمین لرزه تمامی مقاطع تحصیلی این استان در روز دوشنبه را تعطیل اعلام کرد.

اعزام ۳۵ تیم امدادی به «قصر شیرین» و «گیلانغرب»

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به مجروح شدن ۱۵ نفر در کرمانشاه براثر زلزله گفت: ۳۵ تیم امدادی به این استان اعزام شد.

مرتضی سلیمی با اشاره به اینکه زلزله ای با قدرت ۷.۶ تا ۷.۲ به مرکزیت حلبچه ثبت شده است، اظهار داشت: امیواریم در سریع ترین زمان ممکن بتوانیم به مناطق زلزله زده خدمات رسانی کنیم.

وی به اعزام ۳۵ تیم امدادی به شهرهای قصر شیرین و گیلانغرب و روستاها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵ نفر مصدوم و دو نفر فوت شده اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه قطع برق در روستاها را داریم، افزود: نیروهای ما در استان های ایلام، کردستان و همدان آماده باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.

سلیمی یادآور شد: استان های معین در آماده باش کامل هستند و تجهیزات امدادی و امکانات اسکان اضطراری به منطقه زلزله زده ارسال می شود.

میزان تخریب در شهرهای ثلاث باباجانی و قصرشیرین بالا است

 گزارش های رسیده از خبرنگاران مهر در شهرستانهای مختلف استان کرمانشاه حاکی از تخریب های بالا به ویژه در شهرهای ثلاث باباجانی و قصرشیرین است.

آمار مجروحان

سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: تعداد مصدومان زلزله اخیر غرب کشور به ۱۹ نفر رسید.  ۷ نفر در سردشت، ۱۰ نفر در سنندج، یک نفر در ایلام و یک نفر در شوش مصدوم شده اند.

جای نگرانی برای سلامت زائران ایرانی حاضر در عراق وجود ندارد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از سلامت کامل زائران ایرانی در شهرها و اماکن مقدسه عراق خبر داد.

 سیدعلی مرعشی گفت:زلزله ۷.۲ ریشتری در سلیمانیه عراق هیچ خطری برای زائران ایرانی که پس از اربعین در این شهر مانده اند نداشته است.

وضعیت آب و برق

میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: زلزله باعث قطع برق در برخی شهرستان ها و روستاهای کرمانشاه شده ولی وضعیت آب و برق در ایلام عادی است. شرکت های آب و برق در استان های کردستان، ایلام، کرمانشاه و استان های معین در وضعیت آماده باش هستند.

منازل غیرمستحکم در «قصر شیرین» تخریب شدند

فرماندار قصر شیرین با اشاره به وقوع زمین‌لرزه در کرمانشاه گفت: در شهر قصر شیرین منازل غیرم است حکم تخریب و ۲ نفر نیز فوت شدند.

فرامرز اکبری با اشاره به وقوع زلزله در منطقه «ازگله» استان کرمانشاه گفت: این زلزله خساراتی را وارد کرده و منازلی که استحکام نداشته اند تخریب شده اند.

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه در حال حاضر برق قطع است، نمی توان بررسی دقیق از میزان خسارات داشت.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه تعدادی مجروح شده اند و یک تا دو نیز فوت شده اند، افزود: باتوجه به اینکه شیشه منازل شکسته شده و افراد زخم برداشته اند و در حال حاضر مشغول خدمات رسانی به این افراد هستیم.

۲ نفر در قصرشیرین زیر آوار ناشی  از زلزله فوت کردند

 فرماندار قصر شیرین از فوت دو نفر در قصر شیرین خبر داد و گفت: این دو نفر زیر آوار زلزله مانده اند.

فرامرز اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شهرستان مرزی قصرشیرین به علت شدت زلزله دو نفر فوت شده اند.

وی بیان کرد: تعداد زخمی های شهر زیاد است اما آمار دقیقی از آنها در دست نیست.

اکبری عنوان کرد: شدت خرابی ها در قصر شیرین زیاد است اما به دلیل قطعی برق، برآورد دقیقی از خسارتها نداریم.

زمین لرزه اصلی تمام شده است/ پس لرزه ها ادامه دارد

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: زمین لرزه اصلی تمام شده است و احتمالا پس لرزه ها ادامه داشته باشد.

دکتر محمد مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص زلزله ای که رخ داده با بیان اینکه محل وقوع زلزله کرمانشاه بوده است، گفت: این زلزله ۵کیلومتری ازگله، ۲۵ میلومتری تازه آباد، ۳۷ کیلومتری باینگان رخ داده است.

مختاری خاطر نشان کرد: این زلزله ۲۱۰ کیلومتر از بغداد، ۱۰۰ کیلومتر از سلیمانیه، ۳۲ کیلومتر از سرپل ذهاب فاصله داشته است.

وی با بیان اینکه نزدیک ترین استانهای زلزله سنندج و کرمانشاه هستند، خاطر نشان کرد: لرزه اصلی به اصفهان، رشت، تهران رسیده است.

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه زمین لرزه اصلی تمام شده است و احتمالا پس لرزه ها ادامه داشته باشد، گفت: پس لرزه ها حوالی محل وقوع یعنی کرمانشاه رخ خواهد داد که باید اهالی این استان به جای امن بروند و نکات ایمنی هنگام وقوع زلزله را رعایت کنند.

به گفته مختاری، در حال حاضر نیز پس لرزه هایی در کرمانشاه رخ می دهد که عمق آن کم است؛ زلزله های عمق کم خطرناک است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که نمی توان زلزله را پیش بینی کرد ولی به احتمال زیاد لرزه اصلی اتفاق افتاده است.
فیلم زلزله در برخی استان های کشور

تعدادی مجروح در «قصرشیرین» زیرآوار هستند

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: تاکنون اعلام‌شده در قصر شیرین تعدادی مجروح زیر آوار هستند.

اسماعیل نجار در سخنانی با اشاره به اینکه الان شورای مدیریت بحران کرمانشاه تشکیل جلسه داده است، اظهار داشت: بزرگترین زلزله رخ داده در ساعات پیش، ۷.۳ ریشتر در منطقه ازگله کرمانشاه بوده است و دوستانی که از منطقه گزارش می دهند، اعلام کرده اند که تاکنون در قصر شیرین تعدادی مجروح زیر آوار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منطقه و شرایط را مورد بررسی قرار می دهیم، لذا مردم آرامش خود را حفظ کنند، تصریح کرد: ابعاد زلزله در جاهای مختلف مثل همدان و خوزستان نیز احساس شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: مردم آرامش خود را حفظ کنند و اخبار رسمی را از کانال های رسمی دریافت کنند.

نجار یادآور شد: زلزله در تهران خیلی ضعیف احساس شده و مردم آرامش خود را حفظ کنند.

مطابق اطلاعات مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک زلزله ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه ثبت شده است.

تیم های پیش رو هلال احمر عازم کرمانشاه شدند/تلفات جانی گزارش نشد

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اعزام تیم های پیش رو جمعیت هلال احمر به کرمانشاه گفت: هنوز تلفات جانی از زلزله ها گزارش نشده است.

مرتضی سلیمی با اشاره به وقوع زلزله ۷.۲ ریشتری در حلبچه، اظهار داشت: تیم های پیش رو جمعیت هلال احمر به کرمانشاه و شهرهای قصرشیرین اعزام شدند.

وی با بیان اینکه گزارش اولیه حاکی از این است که برق های کلیه روستاهای اطراف قصرشیرین و کرمانشاه قطع شده است، تصریح کرد: سیستم های مخابراتی دچار مشکل شده و برخی روستاها دچار خسارت شده اند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر یادآور شد: تا الان تلفاتی اعلام نکرده اند اما خساراتی در ۸ روستا اعلام شده است.

استان هایی که تکان خوردند/ جزئیات اخبار و خسارات

تهران

دقایقی پیش برخی مناطق استان تهران دچار لرزش خفیف شد. بر اساس اطلاعات خبرنگاران مهر در استان تهران، تاکنون این زلزله در برخی مناطق تهران، رباط کریم، پردیس، پیشوا و ورامین احساس شده است.

گزارش ها از دیگر مناطق استان تهران نیز از لرزش خفیف حکایت دارد.

اسماعیل نجار شامگاه یکشنبه اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که بنده کسب کردم، لرزش تهران بسیار ضعیف بوده است.

وی افزود: امیدوارم مشکلی نبوده باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند.

 سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران هم گفت: تماسی برای زلزله با آتش نشانی تهران گرفته نشده است.

 مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از آماده باش فرمانداری ها و نیروهای امدادی استان تهران خبر داد.

کردستان

 ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه امشب یکشنبه ۲۱ آبان ماه زلزله ای سنندج را لرزاند و شدت این زمین لرزه به حدی بود که مردم با سرعت تمام از منازل خود خارج شدند.

هر چند که تا این لحظه در خصوص محل اصلی وقوع این زلزله در کردستان خبری منتشر نشده است، ولی در حال حاضر شمار زیادی از مردم سنندج از منازل خود خارج شده و در کوچه و معابر عمومی حضور دارند.

تا لحظه انتشار خبر، مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران خبری در خصوص محل اصلی وقوع این زمین لرزه را اعلام نکرده است.

در حال حاضر شبکه تلفن همراه در سنندج در دسترس نیست و شبکه مشغول است. تا این لحظه گزارشی در خصوص خسارت های احتمالی از روستاهای نزدیک به محل وقوع زلزله در شهرهای استان کردستان منتشر نشده است.

 مدیرکل مدیریت بحران کردستان گفت: تا این لحظه گزارشی از خسارت های احتمالی زلزله در استان کردستان دریافت نشده است.

 بخشدار اوارمان استان کردستان هم گفت: خوشبختانه بعد از بررسی های صورت گرفته، زلزله امشب خسارتی در روستاهای این بخش به دنبال نداشته است.

تبریز

زلزله ای دقایقی پیش تبریز را هم لرزاند. این زمین لرزه در شهرهای مختلف استان آذربایجان. شرقی احساس شده است.

هنوز اطلاعات دقیقی از این زمین لرزه در دسترس نیست.

کرمانشاه

زلزله با شدت زیادی کرمانشاه را هم تکان داد. ـ پس از وقوع زلزله ۷.۳ ریشتر در منطقه ازگله کرمانشاه، ترافیک و بی نظمی شدیدی در خیابانهای شهر کرمانشاه به وجود آمده و مردم منازل خود را ترک کرده و به خیابانها آمده اند.

فرمانده ارشد ارتش در غرب کشور از ورود گردان نیروی مخصوص تیپ ۳۵ ارتش به صحنه کمک رسانی به مردم خبر داد.

امیر آریانفر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یک گردان نیروی مخصوص از تیپ ۳۵، تیپ ۷۱ پادگان ابوذر، تیپ ۱۸۱ اسلام آباد و تیپ ۱۲۳ شهید آبشناسان و تیپ ۲۸۱ بیستون و نیروهای هوانیروز وارد صحنه خدمت رسانی به مردم کرمانشاه شده اند.

بیمارستان های ارتش نیز در آماده باش کامل هستند.

این در حالیست که امشب زمین لرزه ای با قدرت ۴.۵ در مقیاس ریشتر ساعت ۲۱:۵:۳۵.۷ امشب بخش ازگله در ثلاث باباجانی از توابع استان کرمانشاه را لرزانده بود.  این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

همچنین در ساعت ۲۱:۱۹:۱۷.۹ امشب زمین لرزه دیگری با قدرت ۲.۳ ریشتر ازگله را لرزاند.

این زلزله نیز در عمق هفت کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

لرستان

 زلزله ای نسبتا شدید خرم آباد مرکز استان لرستان را تکان داد. این زمین لرزه در مناطق مختلف استان لرستان احساس شد و مردم را به خیابان کشاند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه، از وارد شدن خسارت به رومشکان و قطعی برق برخی مناطق خبر داد.

رضا آریایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: در پی این زمین لرزه شهرهای استان های لرستان نیز لرزیدند.

وی با بیان اینکه با وقع این زلزله برق برخی مناطق کوهدشت، رومشکان و پلدختر برای دقایقی قطع شد، تصریح کرد: با تلاش پرسنل شرکت برق بخشی از برق این مناطق وصل شده و برق مابقی مناطق نیز به زودی وصل می شود.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به اعلام نظر فرماندار رومشکان در رابطه با خسارت به برخی از واحدهای مسکونی شهری و روستایی فرسوده و نامقاوم گفت: خوشبختانه تا این لحظه خسارت و جراحت انسانی از این زلزله در لرستان گزارش نشده است.

آریایی بیان داشت: ستاد مدیریت بحران لرستان امادگی خود را برای کمک رسانی به استان کرمانشاه اعلام کرده است، اما تاکنون از ما کمکی درخواست نشده است.

 مدیر کل مدیریت بحران لرستان گفت: وقوع زمین لرزه منجر به مجروح شدن ۲ نفر در کوهدشت شد.

همدان

زلزله ای شدید همدان را لحظاتی قبل تکان داد. شدت زمین لرزه به قدری بود که مردم به خیابان آمدند.

فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: وضع شهرستان اسدآباد آرام و هیچ خسارتی ایجاد نشده است.

حسین افشاری در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هیچگونه اسیب جدی و تخریب اساسی به شهرستان اسدآباد وارد نشده است.

وی افزود: در تماسی که با دهیاران و مسئولان در سطح شهرستان داشتم، هیچگونه اماری محتمل بر ایجاد خسارت و ضرر و زیانی ثبت نشده است.

فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: مرکز زمین لرزه فوق در جنوب غرب سلیمانیه، حدفاصل سرپل ذهاب و حلبچه رخ داده است.

وی تاکید کرد: این زمین لرزه با قدرت ۷.۴ دهم ریشتر و در عمق ده کیلومتری زمین به وقوع پیوسته ایت.

افشاری تصریح کرد: همه تاسیسات خدماتی در شهرستان برقرار است.

مدیرکل مدیریت بحران استان همدان با اشاره به اینکه این استان معین کرمانشاه در وضعیت بحرانی است، گفت: نیروهای امدادی استان برای اعزام به منطقه در حالت آماده باش هستند.

 فرماندار نهاوند گفت: ستاد بحران شهرستان نهاوند به محض وقوع زلزله برقرار شد.

فرماندار نهاوند گفت: نهاوند آماده اعزام نیروهای امدادی و پذیرش مجروحان شهرستان های هم مرز کرمانشاه است.

شیراز

دقایقی پیش یک زمین لرزه شیراز را به لرزه درآورد. این زلزله یکشنبه شب رخ داد در اکثر نقاط شهر شیراز احساس شد.

ایلام

زلزله در ایلام به حدی شدید بود که مردم در شهر ایلام خانه های خود را ترک کردند. برق برخی از مناطق ایلام  پس از وقوع زلزله قطع شده که بعد از ساعتی مشکل حل شد. زلزله ایلام باعث شکسته شدن شیشه های برخی از منازل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران ایلام از مردم خواست امشب در پارک ها بخوابند.

احمد کرمی گفت: مردم آرامش خود را حفظ کنند و از طریق روابط عمومی استانداری و صدا و سیما و رسانه های رسمی اخبار را پیگیری کنند.

نشست مدیریت بحران در حال تشکیل است و برق نقاطی از شهر که  قطع شده است بزودی وصل می شود.

وی از مردم خواست که خونسردی خود را حفظ کنند و با آرامش شهر را ترک کنند.

 مدیریت بحران استان ایلام گفت: زلزله  ایلام خوشبختانه تلفات نداشته است.

تمام مقاطع تحصیلی در سطح استان ایلام فردا دوشنبه تعطیل شد.

رئیس پلیس راه استان ایلام از ریزش کوه در محور ایلام به سرابله و مسدود شدن جاده خبر داد و گفت: در اثر پس لرزه زلزله در استان ایلام برای مدت کوتاهی جاده مسدود شد.

اصفهان

مشاهدات و اطلاعات خبرنگار مهر از سطح شهر اصفهان و چندین خیابان حاکی از وقوع زلزله خفیف در این شهر دارد. زلزله در خیابان های کاوه، منظقه بهارستان، خانه اصفهان و نیز شهر شاهین شهر احساس شده است.

همچنین خبرها حاکی از وقوع زلزله در شهرستان آران و بیدگل این استان دارد که هنوز از میزان تلفات انسانی و مالی آن خبری منتشر نشده است.

 رئیس ستاد مدیریت بحران استان اصفهان گفت: مرکز زلزله امشب در غرب کشور بوده و در استان اصفهان تنها احساس زلزله‌ را داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه جای نگرانی در استان اصفهان وجود ندارد، افزود: پیش بینی در این زمینه نداریم و استان در امنیت کامل است.

زنجان

زمین لرزه ای نسبتا شدید دقایقی قبل مناطق مختلف استان زنجان را لرزاند و باعث شد مردم منازل خود را ترک کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اعلام این که هنوز شدت این زمین زلزله و کانون آن مشخص نیست، گفت: به محض اطلاع دقیق از ابعاد این زلزله، به شهروندان اطلاع رسانی خواهد شد.

صفی الله کرامتی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: شهروندان خونسردی خود را حفظ  کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: خوشبختانه زمین لرزه شامگاه امروز(یکشنبه) در استان زنجان خسارتی در پی نداشت.

قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: زلزله در استان قزوین هیچگونه خسارتی نداشته است.

حدود ساعت ۲۲.۱۲  دقیقه زمین لرزه ای به قدرت ۷.۳  ریشتر در مرز ایران و عراق در کرمانشاه رخ داد که ادامه آن در استان قزوین هم احساس شد.

ایرج زاهد پور مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: زمین لرره در مناطق مختلف استان و شهرستانهای بویین زهرا تاکستان و البرز هم ثبت شده اما خوشبختانه هیچگونه خسارتی در بر نداشته است.

مرکزی

دقایقی پیش زمین لرزه ای شهر اراک و تعدادی از دیگر شهرهای استان مرکزی را لرزاند. ، این زمین لرزه حدود ساعت ۲۲ روز یکشنبه در اراک و تعدادی از دیگر شهرهای استان مرکزی احساس شد.

براساس این گزارش، هنوز اطلاعات دقیقی از شدت این زمین لرزه در دست نیست و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

مدیرکل بحران استانداری مرکزی گفت: زمین لرزه ساعت ۲۲ امشب تقریبا در تمام نقاط استان مرکزی احساس شده و هم اکنون در وضعیت آماده باش هستیم.

سعید فرخی با اشاره به زمین لرزه ساعتی پیش در استان مرکزی، اظهار داشت: برمبنای بررسی انجام گرفته، زلزله تقریبا در تمامی نقاط استان احساس شده است.

مدیرکل بحران استانداری مرکزی بیان کرد: با اطلاعی که از طریق فرمانداران دریافت شده، تاکنون مشکل یا خسارت خاصی در رابطه با زلزله امشب از شهرستان های استان مرکزی گزارش نشده است.

فرخی تصریح کرد: هم اکنون تمامی دستگاه های مسئول و نیروهای مرتبط استان مرکزی درحال آماده باش کامل قرار دارند.

مدیرکل بحران استانداری مرکزی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر نیز مرکز مدیریت بحران استانداری فعال و در حال رصد وضعیت کل استان است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: باتوجه به وقوع زلزله، هم اکنون نیروهای امدادی هلال احمر استان در آماده باش هستند و درصورت نیاز به مناطق زلزله زده غرب کشور نیرو اعزام می کنیم.

اردبیل

زلزله ۷.۳ ریشتری در مرز غربی کشور، استان اردبیل را لرزاند و شدت این زمین لرزه موجب ترس و وحشت مردم شد.  در پی وقوع زمین لرزه در مرز غربی کشور و احساس شدن آن در اردبیل، مدیریت بحران این استان به حالت آماده باش درآمد.

مسعود امامی یگانه تصریح کرد: خسارت زمین لرزه در اردبیل محسوس نیست اما با هدف مداخله احتمالی در امداد رسانی و حمایت از هموطنان در حالت آماده باش هستیم.

خوزستان

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از آماده باش کلیه ایستگاه های آتش نشانی به منظور مقابله با هرگونه حادثه احتمالی خبر داد.

مقصود حق شناس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به وقوع لرزش هایی در اهواز حسب دستور مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلانشهر اهواز به منظور آمادگی در مواجه با حوادث احتمالی کلیه ایستگاه های عملیاتی سازمان آتش نشانی در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

وی در ارتباط با وقوع حادثه در مناطق منبع آب و کوی رمضان گفت: بحمدالله تا این لحظه خبری از رخداد حادثه در این مناطق گزارش نشده است.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی اهواز در پایان به مردم توصیه کرد: در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی مراتب را هرچه سریعتر با سامانه ارتباطی ۱۲۵ سازمان آتش نشانی درمیان گذاشته و راه را برای ورود مأموران این سازمان باز نگه دارند.

آذربایجان غربی

 شدت زلزله امشب یکشنبه در مرز ایران و عراق به حدی بود که تمامی شهرهای آذربایجان غربی این زمین لرزه را احساس کردند.

به دلیل بالا بودن شدت زمین لرزه مردم دچار رعب و وحشت شده و به خیابانها پناه بردند با وجود اینکه زمان زیادی از وقوع این زمین لرزه می گذرد اما مردم هنوز در خیابانها حضور دارند.

این زمین لرزه خسارات زیادی به بخش های مختلف زده و ریزش سقف یکی از بخش های بیمارستان امام خمینی ارومیه، ترک دیوار خوابگاه دانشجویی، ریزش دیوار منازل در شهرستان سردشت بخش هایی از خسارات این زمین لرزه در آذربایجان غربی است.

همچنین این زمین لرزه موجب مصدوم شدن سه نفر در شهرستان مرزی سردشت شده است که هم اکنون به بیمارستان اعزام و تحت مداوا قرار دارند.

 مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: در پی وقوع زمین لرزه شدید در کرمانشاه و مرز ایران و عراق و احساس آن در استان هیچ خسارت جانی گزارش نشده است.

سمنان

زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۵ درجه در مقیاس ریشتر شامگاه یکشنبه گرمسار را لرزاند اما تا کنون از خسارات احتمالی گزارشی دریافت نشده است.

زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۵درجه در مقیاس امواج درونی زمین، ریشتر، گرمسار را لرزاند و باعث هراس مردم این شهرستان شد موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان وقوع این زمین لرزه را ۲۲:۴۵ درج کرده است.

بر اساس گزارش این موسسه زمین لرزه گرمسار در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در موقعیت ۴۸.۲۵درجه عرض شمالی و ۵۵.۲۳درجه عرض شرقی ثبت شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین