|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۱۸۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
رئيس جمهور و رئيس مجلس لبنان اعلام كرده‌اند كه استعفاي سعد حريري آنگاه جنبه قانوني مي‌يابد كه او در لبنان استعفاي كتبي خود را به رئيس جمهور بدهد و رئيس‌جمهور اين استعفاي نخست‌وزير را به‌صورت رسمي به پارلمان لبنان اعلام كند.
 اعلام استعفاي نخست‌وزير لبنان در رياض همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و اكنون بعد از گذشت يك هفته همچنان معمايي ناگشوده براي سياستمداران و رسانه‌هاست.

رئيس جمهور و رئيس مجلس لبنان اعلام كرده‌اند كه استعفاي سعد حريري آنگاه جنبه قانوني مي‌يابد كه او در لبنان استعفاي كتبي خود را به رئيس جمهور بدهد و رئيس‌جمهور اين استعفاي نخست‌وزير را به‌صورت رسمي به پارلمان لبنان اعلام كند.

همه جناح‌هاي سياسي در دولت لبنان، همچنين طرفداران سعد حريري و شخصيت‌هاي مشهور و رؤساي طوايف لبنان خواهان بازگشت سعد حريري و اعلام نظر او در خاك لبنان به‌صورت علني و رسمي شده‌اند. سيد حسن نصرالله رهبر حزب‌ا... ديروز در سخنراني خود اين خواست‌ همه سياستمداران لبناني از هر جناحي همچنين درخواست ملي مردم لبنان را به‌خوبي بيان كرد و انعكاس داد. او گفت، هنوز كسي به‌طور روشن و دقيق نمي‌داند در رياض چه اتفاقي افتاده است و بر سر سعد حريري چه آورده‌اند. اما تا اينجا معلوم شده است كه سعوديها از نتانياهو خواسته‌اند تا به لبنان حمله نظامي كند و تضمين كرده‌اند همه هزينه‌هاي آن را مي‌پردازند. از نظر سيد حسن نصرالله طرح استعفاي حريري براي شروع جنگي در لبنان آن‌هم به سرعت تنظيم شده بود اما به بن‌بست خورد. زيرا هيچ قدرت غربي در اروپا و آمريكا كليد‌زدن جنگي جديد در لبنان را تأييد نمي‌كند و رژيم صهيونيستي با مشكلات متعددي كه در داخل اسرائيل به‌لحاظ اقتصادي و رقابت‌هاي احزاب با نتانياهو دارد، چنين اقدامي را به دور از منافع خود و محاسبات سياسي ـ نظامي ارزيابي مي‌كند. در همين فاصله ديدار كوتاه فوري و غير برنامه‌ريزي شده ماكرون رئيس جمهور فرانسه از رياض و گفتگو با شاه و وليعهد (محمدبن سلطان) خبرساز شد. رئيس جمهور فرانسه بدون آن كه به صورت مشروح وارد چگونگي استعفاي سعد حريري شود، حضور او در رياض و سلامتش را تائيد كرد، اما به شدت درباره شروع هرگونه جنگي در لبنان هشدار داد و سياست فرانسه براي تضمين ادامه صلح و آرامش در لبنان را غيرقابل تغيير و مهم توصيف كرد. همين سخنان رئيس جمهور فرانسه، به خودي خود تائيدي است بر سخنان رهبر حزب‌ا... كه در مراسم اربعين درباره طرح توطئه‌آميز حاكميت كنوني سعودي براي كليد زدن جنگي ديگر بيان كرد. از پي سخنان رئيس جمهور فرانسه، وزير خارجه آمريكا «تيلرسون» نيز مخالفت آمريكا با راه انداختن جنگي جديد در لبنان را اعلام كرد. معماي استعفاي سعدحريري هرگونه پايان يابد، تا اين جاي كار سند مهمي است از آشفتگي و به هم ريختگي در حاكميت قبيله‌اي و خانوادگي سعودي‌ها كه بسيار تلاش مي‌شود تا بر آن سرپوش خبري ـ رسانه‌اي گذاشته شود. تصفيه خانوادگي در ميان شاهزادگان سعودي با بهانه «مبارزه با فساد مالي!» تاكنون صدها زنداني در‌پي داشته است و بسياري از تحليلگران آن را «كودتاي سفيد» در رياض توصيف كرده‌اند كه همه دولتمردان سعودي از جمله وزير خارجه «عادل جبير» را به وحشت انداخته است. عكس‌العمل وحشت زدگي او تكرار مصاحبه‌ها و اعلام حضور لحظه به لحظه در رسانه‌هاي رياض، به خصوص شبكه العربيه با فحاشي مكرر به جمهوري اسلامي ايران و حزب‌ا... لبنان و شيعيان در عراق، سوريه، لبنان و... است. معلوم نيست تا چند روز ديگر همين وزير خارجه آشفته زده (عادل جبير) بر سر كار باقي بماند يا نه! فعلاً در عربستان شمشير تصفيه از نيام محمدبن سلطان وليعهد 32 ساله بيرون آمده كه شعار انقلاب جديد در مجموعه حاكميت و خانواده سعودي‌ها را مي‌دهد.

رابرت فيسك در مجله «ايندپندنت» مي‌نويسد: «... وقتي كه سوم نوامبر هواپيماي سعد حريري در رياض به زمين نشست، اولين چيزي كه او ديد نيروهاي پليسي بودند كه هواپيما را محاصره كرده‌اند. آنها سوار هواپيما شدند و تلفن همراه او و محافظانش را ضبط كردند. به اين ترتيب نخست وزير لبنان تسليم شد. عربستان تلاش مي‌كند با تخريب دولت لبنان، حزب‌الله را از كابينه خارج كرده و در لبنان جنگ داخلي به راه بيندازد. اما اين روش نتيجه بخش نخواهد بود. لبناني‌ها، هر چند به اندازه سعودي‌ها ثروتمند نيستند، اما به مراتب از آنها هوشمندترند. تمامي گروه‌هاي سياسي در اين كشور از جمله حزب‌الله فقط يك درخواست را مطرح كرده‌اند: «حريري بايد
باز گردد.»

از معماي استعفاي سعد حريري هنوز به طور كامل و دقيق رمزگشايي نشده است، اما بعد از يك هفته چند پي‌آمد اين معما مكشوف شده است.

1ـ سعد حريري در دام يك توطئه طراحي شده افتاده است و متن استعفايي كه در برابر دوربين تلويزيون «العربيه» قرائت كرد نوشته او نبوده و او مجبور به انجام آن شده است. اعتبار شبكه العربيه با انجام اين برنامه در كشورهاي عربي و به خصوص در ميان مردم لبنان برباد رفته است. مردم لبنان اكنون از سعودي‌ها به‌ويژه وليعهد كودك‌مزاج آن، نفرت همراه با انزجار پيدا كرده‌اند. پي‌آمد اين شوك خبري، يكپارچگي مردم و دولت در لبنان شده است و زمينه‌هاي هر گونه جنگ نيابتي يا حمله نظامي اسرائيل به لبنان يا ايجاد جنگ جديد داخلي در لبنان مسدود شده است. سعودي‌ها قمار خطرناكي كرده‌اند و تا اينجاي كار باخته‌اند.

2ـ شعار اعلام جنگ با ايران را وزير خارجه و وليعهد سعودي تشديد كرده‌اند، زيرا معماي استعفاي سعد حريري آن‌ها را دچار بن‌بست تلخي كرده است. فرانسه و آمريكا ضمن محكوم‌كردن هرگونه مداخله جنگ‌طلبانه در لبنان، خواهان بازگشت حريري شده‌اند تا به‌طور رسمي در لبنان ماندن يا استعفاي او مشخص شود.

3ـ ديروز العربيه يك خبر جعلي را كه «سعد حريري در دام طراحي قتل قرار گرفته است» پخش كرد. اما بلافاصله انتشار اين خبر و صحت آن را پس گرفت. آشفتگي در رياض با همه سانسورهاي خبري شبكه‌هاي غربي، چنان عيان شده است كه در اغلب كشورهاي عربي با تعجب از آن ياد مي‌شود. هنوز معلوم نيست بر سر 49 نفر از شاهزادگان و مقامات عالي‌رتبه سعودي كه در بازداشت به‌سر مي‌برند چه خواهد آمد.

4ـ سعودي‌ها از اتباع خود در لبنان خواسته‌اند تا هر چه زودتر خاك اين كشور را ترك كنند. كويت و امارات نيز با صدور اطلاعيه‌اي از اتباع خود خواسته‌اند از لبنان خارج شوند. لبنان هنوز در چرخه طراحي توطئه‌اي مي‌چرخد كه از آن رئيس‌جمهور اين كشور با جمله «بحراني بزرگ» نام برده است. معماي حريري همچنان منحني خطر در لبنان را رشد مي‌‌دهد و هرگونه احتمالي براي لبنان و آينده او داده مي‌شود.

5ـ و سرانجام همه اين ماجراها نشان مي‌دهد، ترامپ و دولت او در انتخاب سعودي‌ها براي مركزيت و مديريت اجراي طرح‌هايش دچار اشتباه محاسباتي بزرگي شده‌اند.

وليعهد بي‌تجربه سعودي همراه با وزير خارجه‌اش رفتارهاي كودكانه‌اي را به نمايش مي‌گذارند و با تهديد به جنگ قدرت‌نمايي مي‌كنند كه خسارت بزرگ آن براي دولت ترامپ و سياست‌هاي آمريكا در حوزه خليج‌فارس و خاورميانه خواهد بود.

منبع:روزنامه اطلاعات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین