|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۱۸۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
او معتقد است که اصلاح طلبان پیروز میدان انتخابات خواهند بود اگر نظارت ها فضا را نابرابر نکند. معین از بابت اصولگرایان چندان نگرانی ندارد و آنان را رقیب قدری نمی داند، حتی گمانه فعال تر شدن ناطق نوری و پر کردن جای مرحوم آیت الله هاشمی را نیز قبول ندارد.
  نامه‌نیوز نوشت: معین گفت: کسی را در حدی که بتواند جای مرحوم آقای هاشمی را پر کند نمی‌یابم، فاصله ها زیاد است. آقای هاشمی از نظر سوابق مبارزات سیاسی قبل از انقلاب و نیز هوش سیاسی و مسئولیت های خطیر بعد از انقلاب شخصیتی استثنائی و ممتاز بودند.

مصطفی معین فعال سیاسی اصلاح طلب که تجربه کاندیداتوری ریاست جمهوری را نیز دارد، از جمله همین افراد است. او معتقد است که اصلاح طلبان پیروز میدان انتخابات خواهند بود اگر نظارت ها فضا را نابرابر نکند. معین از بابت اصولگرایان چندان نگرانی ندارد و آنان را رقیب قدری نمی داند، حتی گمانه فعال تر شدن ناطق نوری و پر کردن جای مرحوم آیت الله هاشمی را نیز قبول ندارد.

اهم صحبت های معین به شرح زیر است:

* تا انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 گزینه‌های متعددی خواهیم داشت. یکی از شاخص ترین آنها می تواند آقای جهانگیری باشد ولی این طور نیست که نامزدها فقط به او محدود شود و گزینه های دیگری وجود نداشته باشد.

* من آقای علی لاریجانی را یک رجل سیاسی باهوش می‌دانم زیرا از دیرباز در موقعیت های مختلف کم و بیش شاهد عملکرد او بوده‌ام. از طرف دیگر فکر هم می‌کنم نوع دیدگاه‌های او به تدریج نسبت به گذشته مقداری تعدیل شده اشت. در شرایط فعلی نه خود او ادعای نامزدی از سوی اصلاح طلبان دارد و نه اصلاح‌طلبان او را به عنوان یک گزینه اصلاح طلب قبول دارند، اما در شرایط خاص ممکن است این نزدیکی‌ها بیشتر شود. برعکس نیز می تواند باشد و تا زمانی باقی مانده تا انتخابات بعدی فاصله ها بیشتر شود. بستگی به شرایط زمان انتخابات و عملکرد خود افراد دارد. مواضع فرد در آن زمان و سوابق او معیار تصمیم گیری خواهد بود. اینکه اصلاح طلبان در آن شرایط چه گزینه هایی داشته باشند نیز موثر خواهد بود. همه چیز نسبی است.

* ظرفیت اصلاح‌طلبی در کشور ما ظرفیت گسترده‌ای است، تنها تنگنای ما درست نبودن ساختار انتخابات، قانون انتخابات و نحوه اجرای آن است. نظارت استصوابی که به جای عدالت بر اساس معیار خودی و غیر خودی عمل می‌کند، مشکل اصلی است. اگر این مشکل نباشد، مطمئن باشید که در هر شرایطی اصلاح طلبان موفق خواهند بود زیرا ظرفیت ها و منابع انسانی این جریان به قدری گسترده و متنوع است که می‌تواند گزینه‌های خوبی را به مردم معرفی کند.

* در هر دو جناح ما هم عناصر اصیل و واقعی داریم، هم عناصر بدلی و قلابی! روشن است که بودن و رقابت دو جناح سیاسی اصیل برای کشور مغتنم است. وجود این جناح ها چه سنتی یا مترقی و چه محافظه‌کار و اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشند ضروری است. مهم اصیل بودن جریان ها و وجود فرصت های برابر برای رقابت آن ها است. به خاطر وجود نداشتن فرصت های برابر و اعمال محدودیت هاست که من قبل از اینکه جناح اصولگرا را مخصوصا" با وضعیت فعلی‌اش رقیب اصلی جریان اصلاحات بدانم، برخی نهادها را رقیب اصلی می دانم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین