|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
سال‌هاست که علم در حال یافتن منشا عصبی- زیستی احساسات ماست. علم می‌خواهد کشف کند چرا ناگهان دو نفر آنقدر عاشق هم می‌شوند که حاضرند به خاطر هم، پا روی همه چیز بگذارند تا عشق‌شان را به هم ثابت کنند؟ چطور می‌شود که زوجی بعد از ازدواج هم تا سال‌ها و گاهی در تمام عمر عاشق هم باقی می‌مانند؟ و سوالاتی از این قبیل.
 سال‌هاست که علم در حال یافتن منشا عصبی- زیستی احساسات ماست. علم می‌خواهد کشف کند چرا ناگهان دو نفر آنقدر عاشق هم می‌شوند که حاضرند به خاطر هم، پا روی همه چیز بگذارند تا عشق‌شان را به هم ثابت کنند؟ چطور می‌شود که زوجی بعد از ازدواج هم تا سال‌ها و گاهی در تمام عمر عاشق هم باقی می‌مانند؟ و سوالاتی از این قبیل.

علم، تمام این حالت‌ها را به هورمون‌ها نسبت می‌دهد و می‌گوید این هورمون‌ها هستند که کنترل احساسات را به‌دست دارند و گاهی باعث احساس نفرت می‌شوند و گاهی باعث احساس عشق. اما این موضع علم موردپسند خیلی‌ها نیست و آنها می‌گویند این حرف کذب محض است، اما واقعا به جز خدا هیچ‌کس حقیقت ماجرا را نمی‌داند.

هورمون عشق چه نقشی در زندگی زناشویی دارد؟
وقتی دو نفر به هم وابسته می‌شوند و اعتماد کامل بین آنها شکل می‌گیرد، ترشح هورمون عشق در بدن آغاز می‌شود و می‌توان گفت این هورمون جزء معدود هورمون‌هایی است که ترشح آن نه تنها دلایل فیزیولوژیک، بلکه احساسی دارد. اکسی توسین باعث وابسته شدن و عشق دو فرد به هم می‌شود و افراد را به داشتن یک زندگی بادوام، داشتن فرزندان و… ترغیب می‌کند.

بدن انسان چگونه با عشق روبرو می شود؟
آن اندامی که افسار عشق را در دست دارد، مغز انسان است. در سال ۱۹۹۲ دکتر جان گری، نوسنده و مشاور خانوادگی، کتابی به نام "مردان مرخی، زنان ونوسی" به رشته تحریر درآورد که بیش از ۵۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفت و برای ۱۲۱ هفته در فهرست کتابهای پرفروش جای داشت. این نوسنده آمرکایی در این کتاب مشکلات رایج در روابط زن و مرد را ناشی از اختلاف بنیادین روانشناختی میان جنس مذکر و مؤنث دانسته و از این استعاره استفاده میکند که مردان و زنان هر کدام از دو سیاره مختلف می آند؛مردان ازمریخ و زنان از ونوس. اما مردان مریخی و زنان ونوسی اگر در بسیاری از موارد با یکدیگر اختلاف داشته باشند، دستکم در یک برهه از زندگی شباهت بسیاری به هم پیدا میکنند و آن هم زمانی است که عاشق میشوند. عشق وقتی که میآید، روح و جسم را بیقرار میکند و به تسخیر خود در می آورد. انسانها تا هزاران سال بر این باور بودند که عشق معمایی رازآلود و هدیه ای از جانب خدا است. در دوران معاصر اما دانشمندان در تلاش برای پرده برداشتن از این سحر و جادوی عشق و "بلایی" بوده اند که این احساس بر سربدن می آورد. عشق دقیقا چیست؟ آیا قابل اندازه گیری است؟ آیامیتوان آن را از طریق اسکن کردن مغزیا آزماش کردن خون بررسی کرد؟ آیامیتوان مثلا با عکسبرداری "ابتلای بیمار به عشق" را تشخیص داد؟

بعد از عاشق شدن چه اتفاقاتی در بدن می افتد ؟
عاشق شدن و افزایش آدرنالین در بدن:
نخستین باری که نگاهتان به کسی می افتد و به ناگاه عاشقش می شوید، بدن با ترشح ناگهانی آدرنالین مواجه می شود.
احساس می کنید که شکم و گلویتان فشرده می شود و چندین پروانه در شکم تان بال بال می زنند. در واقع یک کسالت جزئی در بدن تان شکل می گیرد و کمی مریض احوال می شوید.
این همان سیگنالی است که بدن ارسال می کند تا از اتفاقی مهمی که در حال وقوع است جلوگیری کند.
اگر احساس دگرگونی می کنید، به ندای درون تان گوش دهید. احتمالا عاشق شده اید که بدن تان چنین واکنشی نشان می دهد.

بدن عاشق ها با عملکردی مشابه کار می کند:
آیا می دانید که زوج های عاشق ضربان قلب و ریتم تنفسی یکسانی دارند؟ این مسئله شگفت انگیز است. عجیب‌تر اینکه مسائل عمده بیولوژیکی و درونی مشابهی نیز پیدا می کنند. همین مسئله توجیه می کند که چگونه عشق واقعی قادر است فرد را تغییر دهد.
در واقع صرفا رفتار و برخی از جنبه های شخصیتی فرد عاشق تغییر نمی کند، بلکه عملکردهای جسمی وی نیز دستخوش تغییر می شود.

دردهایتان از بین می روند
حتی دیدن عکس معشوق هم می تواند موجب از بین رفتن درد بشود. به دنبال تحقیقاتی که اخیرا صورت پذیرفته، مشخص گشته که وقتی افراد از دردی رنج می برند، با نشان دادن عکس فرد موردعلاقه شان به آنها، تا حد زیادی از میزان دردشان کاسته می شود. این کاهش درد به قدری محسوس است که اگر به فرد روش درمانی دیگری پیشنهاد می شد، هرگز به این اندازه کارساز واقع نخواهد شد.

قلبتان بهتر و منظم تر کار می کند
در نتیجه یک تحقیق گسترده و جامع مشخص شده، فارغ از سن افراد، متاهل ها در مقایسه با مجردها کمتر دچار حمله قلبی می شوند. البته دلیل این امر فقط عشق نیست، بلکه مشخص شده افراد متاهل کمتر از مجردها سیگار کشیده و به سمت تفریحات و عادات ناسالم کشش کمتری از خود نشان می دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین