|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
هشدار سازمان ملل درخصوص فاجعه آفرینی ائتلاف عربی در یمن؛ ائتلاف عربی مانع از ورود کمک های بشردوستانه به یمن؛ بمباران سفارت عربستان در صنعا؛ ابراز نگرانی روسیه از اوضاع یمن؛ یمن محق برای دفاع در برابر تجاوز نظامی عربستان و متحدانش؛ ادامه حملات عربستان علیه غیرنظامیان در سکوت جامعه جهانی؛ صلیب سرخ و دفتر بشردوستانه سازمان ملل خواستار بازگشایی مرزهای یمن به روی غذا و دارو؛ و ادعای نیکی هیلی علیه ایران در ارتباط با شلیک موشکی یمن به عربستان؛ از تازه ترین اخبار کشور یمن است.
 هشدار سازمان ملل درخصوص فاجعه آفرینی ائتلاف عربی در یمن؛ ائتلاف عربی مانع از ورود کمک های بشردوستانه به یمن؛ بمباران سفارت عربستان در صنعا؛ ابراز نگرانی روسیه از اوضاع یمن؛ یمن محق برای دفاع در برابر تجاوز نظامی عربستان و متحدانش؛ ادامه حملات عربستان علیه غیرنظامیان در سکوت جامعه جهانی؛ صلیب سرخ و دفتر بشردوستانه سازمان ملل خواستار بازگشایی مرزهای یمن به روی غذا و دارو؛ و ادعای نیکی هیلی علیه ایران در ارتباط با شلیک موشکی یمن به عربستان؛ از تازه ترین اخبار کشور یمن است.

** مارک لوکوک معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر پایان دادن به محاصره یمن از سوی ائتلاف عربی در این کشور، و هشدار در خصوص این که اگر ائتلاف عربی به محاصره این کشور پایان ندهد، با فاجعه انسانی و قحطی میلیون ها نفر روبه رو خواهیم شد؛ از تلاش سازمان ملل برای رساندن کمک های بشر دوستانه به نیازمندان یمنی خبر داد.
از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت شش میلیون و 800 هزار یمنی در معرض قحطی ابراز نگرانی کرد.

** ائتلاف سعودی - آمریکایی طی هفته جاری به بهانه جلوگیری از ارسال سلاح به نیروهای انصارالله و شلیک موشک بالستیک به فرودگاه بین المللی ریاض، همه گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی یمن را بسته است؛ اقدامی که در پی آن بیش از 20 میلیون یمنی از آن متضرر و اوضاع انسانی در این کشور وخیم تر شده است.
ائتلاف به سرکردگی عربستان در سال 2015 (فروردین 94) به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، تجاوز نظامی به این کشور را آغاز کرد.

** شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به اقدام اخیر دولت سعودی و متحدانش در بستن گذرگاه های یمنی و تشدید وخامت اوضاع انسانی در این کشور، تهدید کرد که فرودگاه ها و بنادر عربستان و امارات را هدف قرار می دهد.
این شورای یمنی تاکید کرد که همه فرودگاه ها، بنادر و مناطقی که برای دشمن مهم است، هدف مستقیم سلاح های یمنی قرار خواهد گرفت و این (دفاع از خود) حق مشروع و قانونی است که همه ادیان و مذاهب آن را تائید کرده اند.


** به گزارش پزشکان بدون مرز، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان مانع از ورود هواپیماهای حامل دارو و غذا به یمن می شود.
سازمان ملل متحد بسته شدن تمامی گذرگاه های یمن از سوی ائتلاف به سرکردگی عربستان را محاصره نامید و هشدار داد که این اقدام ائتلاف، سبب افزایش مشکلات و بحران غیرنظامیان در یمن خواهد شد.

** بمب افکن های ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان در ادامه حملات خود به یمن، شب سه شنبه برای نخستین بار از آغاز حملات موسوم به طوفان قاطعیت در ششم فروردین ماه سال 1394 (مارس 2015) به این کشور عربی، ساختمان سفارت عربستان در مرکز صنعا را با بیش از سه موشک، بمباران کردند.
توضیحی در باره دلایل این بمباران داده نشده ولی اطلاعات تایید نشده ای حاکیست که ائتلاف عربی به اخبار و اطلاعاتی مبنی بر حضور چند شخصیت تحت تعقیب داخل سفارت، دست یافته است و از طرفی به گفته برخی منابع دیگر، نیروهای انصار الله یمن در محوطه سفارت، تجهیزات نظامی سنگین از جمله سکوی موشک انداز، انبار کرده بودند.

** وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از اوضاع یمن و افزایش حملات هوایی عربستان و متحدانش به این کشور به بهانه پرتاب موشک بالستیکی به سوی ریاض، یادآور شد که جنبش انصارالله مسئولیت پرتاب موشک بالستیکی به سوی فرودگاه بین المللی ریاض را در پاسخ به بمباران های صنعا و استان سعدا در شمال یمن از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برعهده گرفته است.
در این بیانیه ضمن تاکید بر پایان فوری اقدامات جنگی در یمن و آغاز مذاکرات تحت کنترل سازمان ملل، نسبت به سیر اوضاع به سوی موج جدید زد و خوردهای مسلحانه با قربانیان بیشتر در بین غیرنظامیان هشدار داده شده است.

** تحلیل گر خبرگزاری روسی اسپوتنیک در یادداشتی با اشاره به حق یمنی ها برای دفاع از خود در برابر تجاوز نظامی سه ساله عربستان و متحدانش، نوشت: مقام های عربستان سعودی انتظار داشتند که 3 سال پشت سر هم مردم بی گناه یمنی را قتل عام کنند، اما کاخ های شیشه ای آن ها ترک هم نخورد.
به اعتقاد عماد آبشناس، پرتاب موشک انصار الله به سمت ریاض بهانه ای را برای مقام های عربستانی ایجاد کرد تا برای پوشش مشکلات داخلی و درگیری های مختلفی که خود را دچار آن کرده اند از ایران انتقاد و ادعاهایی مبنی بر تحویل موشک به یمنی ها مطرح کنند.

** محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن با تاکید بر این که عربستان سعودی در سایه سکوت و تبانی جامعه بین الملل و مدعیان دفاع از حقوق بشر به جنایات خود در حمله به غیر نظامیان یمنی ادامه می دهد، از نهادهای حقوق بشری و طرف های ذیربط خواست تا فشار بر ائتلاف ضد یمن به سرکردگی عربستان را برای جلوگیری از بی توجهی به زندگی غیرنظامیان و هدف قرار دادن آن ها افزایش دهند.

** کمیته بین المللی صلیب سرخ خواستار بازگشایی تمامی مرزهای یمن شد تا امکان ارسال مواد غذایی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی به این کشور فراهم شود.
در همین حال، کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که یک محموله قرص کلر برای پیشگیری از شیوع بیماری وبا در مرز شمالی یمن ترخیص نشده است.

** سفیر آمریکا در سازمان ملل، ایران را متهم به تامین موشکی نیروهای یمنی کرد و با ادعای ایرانی بودن موشکی که در ماه ژوئیه(تیرماه) از یمن به عربستان شلیک شده، تهران را به نقض دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.
به ادعای نیکی هیلی بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی دولت سعودی، این موشک از نوع 'قائم' بوده و پیش از آغاز جنگ در این کشور وجود نداشته است.

** دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل از ائتلاف عربی خواست به محاصره یمن که جریان کمک رسانی به این کشور را متوقف کرده است، پایان دهد.
ینس لائرک سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل به خبرنگاران در ژنو گفت که اگر این مسیرهای حیاتی باز نگه داشته نشود، اوضاع برای مردم یمن که اکنون نیز در بدترین بحران انسانی جهانی به سر می برند، فاجعه بار خواهد بود.
کمک رسانی به مردم یمن از زمانی که ائتلاف عربی مرزهای این کشور را در پی حمله موشکی اخیر مسدود کرد، متوقف شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین