|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۸۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
در حالیکه سه روز پیش، وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که مدارک سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی تبریز کامل شده و این سه تیم می توانند به گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا امیدوار باشند، فدراسیون فوتبال خبر داد هنوز چیزی مشخص نیست و باید کنفدراسیون فوتبال آسیا نظر نهایی را درباره وضعیت باشگاههای ایرانی بدهد.
 در حالیکه سه روز پیش، وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که مدارک سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی تبریز کامل شده و این سه تیم می توانند به گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا امیدوار باشند، فدراسیون فوتبال خبر داد هنوز چیزی مشخص نیست و باید کنفدراسیون فوتبال آسیا نظر نهایی را درباره وضعیت باشگاههای ایرانی بدهد.

چهار نماینده فصل آینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا، وضعیت نامعلومی برای حضور در این لیگ دارند. نفت تهران که هنوز وضعیت مالکیتش مشخص نیست و وزارت ورزش و جوانان هم در خبری که روی خروجی اش فرستاد نامی از تیم نفت تهران نیاورد. اما پرسپولیس، استقلال و نفت تهران، نامهایی بودند که وزارت ورزش سعی کرد با اعلام درست شدن کارهایشان در کنفدراسیون فوتبال آسیا به هواداران این سه تیم امید بدهد.

به نظر می رسد وزارت ورزش در خبر رسانی اشتباه کرد و هدف این وزارتخانه تنها آرام نشان دادن اوضاع بود ولی به یک ساعت هم نکشید که فدراسیون فوتبال ایران، آب پاکی را روی دست وزارت ورزش و جوانان ریخت و اعلام کرد هنوز چیزی مشخص نیست و باید کنفدراسیون فوتبال آسیا مدارک این سه باشگاه را تایید کند. در واقع وزارت ورزش و جوانان در یک حرکت عجیب آپلود مدارک را ملاک تایید شدن سهیمه ها دانست و مشخص نیست که چه کسانی به این وزارتخانه مشاوره داده اند تا چنین خبری را اعلام کنند.

چرا مدارک را کامل جلوه دادند؟
سوال مهمی مطرح می شود و آن سوال این است که چرا وزارت ورزش و جوانان سعی کرد نشان دهد مدارک این سه باشگاه کامل است؟ استقلال با حدود ۴۰ طلبکار، پرسپولیس با ۳۳ طلبکار وتراکتورسازی با ۲۸ طلبکار طرف بودند. برخی از آنها به کنفدراسیون فوتبال آسیا وبرخی دیگر به فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده بودند و حکم گرفته بودند.

بطوریکه دیروز علی دایی و امیرقلعه نویی درباره هر سه تیم صدایشان درآمد که هنوز با آنها تسویه حساب انجام نشده و حتی علی دایی گفت علیه پرسپولیس حکم گرفته است. از سویی علی کریمی هم از نفت تهران شکایت کرد و امیرحسین صادقی و آرش برهانی هم هنوز از استقلال شاکی هستند و علیه استقلال حکم گرفته اند. آنطور که فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرده بود استقلال بیش از ۵ میلیارد تومان بدهی داشت. پرسپولیس رقمی نزدیک به سه میلیارد تومان و البته تراکتورسازی حدود ۵ میلیارد تومان بدهی داشتند.

در این میان جالب است بدانید که تراکتورسازی ۱۰ پرونده فیفایی داشت که رقمی حدود هفت و نیم میلیارد تومان می شد و البته ظاهرا تراکتورسازی این رقم را تسویه کرده است. از سوی دیگر مالیات ها و همچین اصل بدهی های تراکتورسازی هم ظاهرا تسویه شده و این تیم حالا حسابی خیالش راحت است و شانس تایید شدنش بالاست.

درباره استقلال و پرسپولیس هم به نظر می رسد سازمان لیگ خواسته فضا را آرام کند چرا که علی دایی به تنهایی سه و نیم میلیارد تومان و امیرحسین صادقی و آرش برهانی با هم نزدیک به ۴ میلیارد تومان از استقلال طلبکارند. پس ارقام اعلام شده نمی تواند درست باشد. اینکه چرا مدارک کامل جلوه داده شده به یک قضیه عجیب برمی گردد.

ظاهرا باشگاهها به طلبکارانشان سفته هایی داده اند و همین سفته ها هم به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده است. سفته هایی که بعدا می تواند برای فوتبال ایران حسابی دردسرساز شود! به این دلیل که اولا مشخص نیست کنفدراسیون فوتبال آسیا سفته ها را بپذیرد و دوم اینکه سفته در معاملات داخل ایران کاربرد دارد و در مراودات بین المللی، کاربردی ندارد. سوال مهم این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا این سفته ها را قبول می کند یا نه؟

این درحالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای همه مطالبات تشکیل پرونده داده و باید دید کمیته صدور مجوز و یا کمیته بدوی صدور مجوز (متشکل از افرادی است که انتصاب آنها از سوی تاج و بهاروند عجیب به نظر می رسد!) با تطابق پرونده ها، مدارک را به کنفدراسیون ارجاع داده یا تصمیم دیگری گرفته است.

اگر سفته ها تایید نشود چه اتفاقی می افتد؟
اگر سفته ها تایید نشود، آن وقت کار باشگاهها به مشکل می خورد. احتمال اینکه فدراسیون فوتبال ایران، باشگاهها را بدون جایگزین به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرده باشد، زیاد است. این سوالی است که مدیران فدراسیون فوتبال وسازمان لیگ هم درباره اش پاسخ دقیقی نمی دهند. احتمال اینکه اگر مدارک باشگاهها تایید نشود، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا حذف شود و هیچ تیم دیگری جایگزین این تیمها نشود هم زیاد است.

این در حالی است که ۵ تیم عربستانی نتوانستند مجوز حرفه ای را کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیرند و در امارات هم دو تیم مجوز گرفتند و تیم متمول العین امارات امسال موفق به گرفتن مجوز نشد. به همین دلیل است که ذوب آهن اصفهان هم در آب نمک خوابانده شده تا به جای نفت تهران که تکلیف مالکیتش مشخص نیست و به شدت هم بدهکار است، معرفی شود و آنطور که خبر آمده، ذوب آهن هم بدهی هایش را تسویه کرده و مدارکش را برای ارائه به کنفدراسیون فوتبال آسیا، آماده کرده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده تیمی که به رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا معرفی می شود که واجد شرایط باشد. شرایطی که البته در صدر آنها نداشتن بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی است.

بحران معرفی سهمیه های مستقیم و پلی آف
در این میان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در بحران معرفی سهمیه ها را هم دارند. هنوز اعلام نشده اگر مجوز سه باشگاه به علاوه ذوب آهن تایید شود، کدام سهمیه های مستقیم و کدام سهمیه های پلی آف خواهند بود. غیر از پرسپولیس که قهرمان لیگ است، تکلیف استقلال، تراکتورسازی و ذوب آهن در سهمیه ۲+۲ مشخص نیست.

ممکن است پرسپولیس و تراکتورسازی به عنوان سهمیه های مستقیم معرفی شوند. تراکتورسازی عقیده دارد که چون در فینال جام حذفی به نفت تهران باخت و نایب قهرمان شد و چون نفت امکان حذف سهیمه اش وجود دارد باید جایگزین سهمیه نفت تهران شود. اما از سوی دیگر چون در جام حذفی، نایب قهرمانی ارزش چندانی ندارد، استقلالی ها معتقدند که استقلال چون نایب قهرمان لیگ برتر فصل گذشته شده باید به همراه پرسپولیس به عنوان سهمیه مستقیم و تراکتورسازی و ذوب اهن هم به عنوان سهمیه های پلی آف معرفی شوند. ذوب آهن تیم چهارم لیگ فصل پیش است و از سویی دیگر معتقد است چون به جای قهرمان جام حذفی معرفی شده، باید سهمیه مستقیم بگیرد.

باید دید در نهایت در این بلبشو سازمان لیگ چه تصمیمی خواهد گرفت. آیا کلا سهیمه قهرمان جام حذفی را برای گرفتن سهمیه مستقیم حذف می کند و بر اساس جدول لیگ برتر تصمیم می گیرد که پرسپولیس و استقلال سهمیه مستقیم بگیرند یا اینکه به جای نفت تهران، تیم تراکتورسازی که در فینال جام حذفی حضور داشته است، سهمیه مستقیم را خواهد گرفت. فعلا هر سه تیم استقلال، تراکتورسازی و ذوب آهن، خواهان سهمیه مستقیم هستند و نمی خواهند به پلی آف لیگ قهرمانان آسیا بروند! باید دید در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع : نود
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین