|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۱۸۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده در سفر آسیایی طولانی‌مدت خود به ایستگاه دوم یعنی کره جنوبی رسید. بسیاری منتظر بودند وقتی که دونالد ترامپ وارد خاک کره می‌شود شاید حرفی یا موضوع خاصی را مطرح کند اما عملا این اتفاق رخ نداد.
 دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده در سفر آسیایی طولانی‌مدت خود به ایستگاه دوم یعنی کره جنوبی رسید. بسیاری منتظر بودند وقتی که دونالد ترامپ وارد خاک کره می‌شود شاید حرفی یا موضوع خاصی را مطرح کند اما عملا این اتفاق رخ نداد.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه گفت که معتقد است تلاش‌های بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای فشار بر کره شمالی افزایش داشته و حتی نتیجه‌بخش بوده است. اما او از خاک کره صحبت تنش‌زایی برای ملتهب شدن فضا انجام نداد و از الفاظی مانند مرد موشکی در طول زمان حضور در پایتخت کره جنوبی استفاده نکرد.

دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم پیشرفت زیادی در موضوع کره شمالی داشتیم. ما قدرت زیادی را نشان دادیم. من فکر می‌کنم آنها فهمیده‌اند ما قدرت بی‌نظیری داریم که تاکنون وجود نداشته است و من از این اتفاق راضی هستم. این نظرات از سوی ترامپ برای نخستین‌بار اعلام می‌شود که در آن معتقد است از فشارها علیه تهدیدهای کره شمالی راضی است. از طرفی هرچند گزینه نظامی از چرخه کاری دونالد ترامپ خارج نشده است اما بسیاری امیدوار بودند که یک راه‌حل دیپلماتیک به جای تهدیدات نظامی ارایه شود.

جنب و جوش کره شمالی

ترامپ هرچند در سخنرانی‌های قبلی خود بیش از دیپلماسی بر اهرم نظامی تاکید داشت و حتی راهکارهای دیپلماتیک را بیهوده می‌دانست اما در سفر خود به کره به نظر می‌رسد تمایل او برای حل‌و‌فصل تهدیدات کره شمالی از طریق دیپلماتیک بیش از استفاده از اهرم نظامی بود. ترامپ گفت ما کارهای زیادی انجام دادیم که به آنها امیدواریم. ما از خدا می‌خواهیم که هیچگاه از اهرم نظامی استفاده نکنیم. ترامپ همچنین تاکید کرد که امیدوار است کره شمالی به میز مذاکره بیاید و تاکید کرد برای مذاکرات باز و مستقیم با کره شمالی آماده است.

دونالد ترامپ در سومین روز از سفر آسیایی از توکیو به سئول سفر کرد. مهم‌ترین دستور کار او در ژاپن و کره جنوبی که متحدان کلیدی ایالات‌متحده در منطقه به حساب می‌آیند، مهار کره‌شمالی است که در حال افزایش تهدیدات خود در حوزه سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک در منطقه است. ترامپ در خاک کره نیز بار دیگر بر ضرورت جلوگیری از پیشرفت‌های کره شمالی تاکید کرد و گفت: زمان آن است که به صورت فوری و قاطعانه کار کنیم.

گفتنی است، دونالد ترامپ این سخنان را در حالی مطرح کرده است که در آستانه نخستین دیدار خود از چین قرار دارد که تاثیرگذار‌ترین کشور بر کره شمالی به حساب می‌آید. چین و روسیه دو متحد کره شمالی به حساب می‌آیند که از این کشور خواسته‌اند برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را کنار بگذارند.

با این حال دونالد ترامپ در نشست خبری مشترک خود با رییس‌جمهور کره جنوبی تاکید کرد که کره شمالی یک تهدید جهانی است که نیازمند یک اقدام جهانی است. ترامپ همچنین تاکید کرد که شکی نیست ایالات متحده در صورت لزوم برای محافظت از خود و متحدانش در آسیا در برابر تهدیدات کره شمالی از نیروی نظامی استفاده می‌کند.

همچنین مون جائه این، رییس‌جمهور کره جنوبی نیز در سخنان خود گفت ما در موضوع کره‌شمالی به توافق رسیدیم که نیروهای نظامی در منطقه را گسترش دهیم. مون تاکید کرد که کره جنوبی و ایالات متحده باید موضع قوی خود را نسبت به تهدیدات کره شمالی حفظ کنند.

تفاوت دو دیدگاه

سی‌ان‌ان گزارش داده است که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بین دو رییس‌جمهور، طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که تهدیدات برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی رو به افزایش است. ترامپ در لحظه‌ای بحرانی وارد خاک کره شده و این موضوع نیز تبدیل به یک آزمون جدی برای او شده است. ترامپ و مون دو رویکرد متفاوت را از ابتدا در قبال کره شمالی دنبال کردند.

هرچند دو طرف روی فشارهای بیشتر بر پیونگ‌یانگ تاکید دارند اما ترامپ همواره تلاش کرده است تا یک رویکرد تهاجمی‌تر نسبت به تهدیدات کره شمالی داشته باشد این در حالی است که مون جائه این در دوره رقابت‌های ریاست‌جمهوری خود بیشتر بر گفت‌وگو با پیونگ‌یانگ برای رسیدن به صلح پایدار تکیه داشت.

اما یک توافق دیدگاه دیگر میان دو کشور، توافق تجاری میان ایالات متحده و کره جنوبی است که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ نسبت به آن راضی نیست و در اوایل سال به نظر می‌رسد قصد خاتمه دادن به آن را دارد. با این حال به نظر می‌رسد دو طرف در مذاکرات روز سه شنبه خود بحث‌هایی در این خصوص انجام دادند و با وجود اختلافاتی که شاید سر این موضوع وجود داشت سعی کردند موضعی مشترک را اتخاذ کنند.

ترامپ پس از دیدار خود با مقام‌های کره، به کمپ مشترک سربازان کره‌ای و امریکایی رفت که به تازگی با سرمایه‌گذاری کره ای‌ها ساخته شد و در آن سربازان دو کشور حضور دارند. در این پایگاه حدود ٣٠ هزار سرباز امریکایی حضور دارد که دونالد ترامپ روز گذشته به میان آنها رفت و با آنها ناهار خورد. اما همه مردم کره جنوبی راضی از حضور امریکایی‌ها در این کشور نیستند.

چرا که همزمان با حضور ترامپ در خاک کره اعتراض‌های ضد ترامپ در نقاط مختلف این کشور برگزار شد. بعضی‌ها مخالف استقرار سیستم دفاع موشکی تاد ایالات متحده برای حفاظت در برابر موشک‌های کره شمالی بودند. حتی برخی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود، بدون ترامپ، هیچ جنگی نیست. مردم معترض روز سه‌شنبه همزمان با حضور ترامپ گرد هم جمع شدند و به سمت کاخ آبی ریاست‌جمهوری کره جنوبی در سئول حرکت کردند.

بسیاری انتظار نداشتند که دونالد ترامپ در جریان سفر دوروزه خود به کره شمالی در منطقه غیر نظامی مرز میان دو کره حضور پیدا نکند. اما او پس از ریگان دومین رییس‌جمهور ایالات متحده است که از این منطقه دیدن نمی‌کند. یکی از مقامات ارشد کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت دولت تصمیم گرفت که بازدید از کمپ مشترک را جایگزین منطقه مرزی دو کره کند چرا که بازدید از این منطقه کمی کلیشه‌ای شده است.

بودجه شش میلیارد دلاری

دولت دونالد ترامپ به دنبال یک بودجه حدودا شش میلیارد دلاری جهت ارتقای تجهیزات دفاع موشکی برای مقابله با تهدید کره شمالی، افزایش تعداد سربازان امریکایی در افغانستان و تعمیرات سریع کشتی‌های نیروی دریایی در صحنه آسیا و اقیانوسیه است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، درخواست مربوط به این بودجه روز دوشنبه از سوی دولت ترامپ به کنگره امریکا ارایه شد. در این درخواست مبلغ چهار میلیارد دلار صرفا برای «تلاش مضاعف برای تشخیص، شکست دادن و دفاع علیه هر گونه استفاده کره شمالی از موشک‌های بالستیک علیه امریکا، قوای استقرار یافته آن، همپیمانان یا شرکایش» تقاضا شده است.

این تهدیدات شامل تهدیدات فعلی و پیش بینی شده علیه سرزمین امریکا، گوآم، کره جنوبی و ژاپن می‌شود. همچنین بخش بزرگی از این پول نیز برای ساخت یک حوزه جدید استقرار موشک‌های رهگیر مستقر بر زمین در فورت گریلی، آلاسکا، تامین ۲۰ موشک رهگیر جدید مستقر بر زمین، موشک‌های مستقر بر کشتی و رهگیرهای سامانه «تاد» هزینه خواهد شد.

همچنین ٢/١ میلیارد دلار از این پول نیز قرار است برای استقرار تعداد ۳۵۰۰ سرباز امریکایی دیگر در افغانستان در راستای راهبرد جدید امریکا برای این کشور شود. حدود ۷۰۰ میلیون دلار از این بودجه درخواستی دولت ترامپ نیز برای نیروی دریایی جهت تقویت تعمیرات دو ناو امریکایی آسیب دیده در دو حادثه تصادم مرگبار طی ماه‌های اخیر شامل ناو یو. اس. اس جان اس. مک‌کین و یو. اس. اس فیتزجرالد اختصاص یافته است.

حکومت مطلقه ترامپ در توییتر

کارشناسان حقوقی ترامپ را متهم کرده‌اند که حساب کاربری ریاست‌جمهوری خود را به شکل اقتدارگرایانه‌ای اداره می‌کند و وی را متهم کردند که منتقدان خود در توییتر را مسدود می‌کند. موسسه محافظت از قانون اساسی در جورج تاون امریکا که گروهی از محققان آن را تشکیل می‌دهند این اقدام دونالد ترامپ در توییتر را نقض نخستین اصلاحیه قانون اساسی امریکا می‌دانند. طبق تحقیقات که کارشناسان در دانشگاه کلمبیا انجام داده‌اند ترامپ سعی کرده تا جلوی مخالفان خود را در توییتر بگیرد. این تحقیق نشان می‌دهد که شیوه‌های رییس‌جمهور می‌تواند یک کتاب آموزشی برای رژیم‌های اقتدارگرا باشد.

این گروه تحقیقاتی که از دانشگاه‌های مختلف امریکا گرد هم آمده‌اند معتقدند که دونالد ترامپ در توییتر خود یک انجمن عمومی را به صورت دیجیتال شکل داده است که درآن استدلال‌ها و صحبت‌های خود را مطرح می‌کند و مردم نیز پاسخ او را می‌دهند. محققان می‌گویند که قانون اساسی امریکا مشخص کرده است که نباید در یک انجمن عمومی جلوی منتقدان گرفته شود و حاضران این حق را دارند که دیدگاه‌های خود را بیان کنند که با مسدود کردن آنها دونالد ترامپ نقض قانون کرده است.

محققان معتقدند که این قانون در خصوص فناوری‌های در حال ظهور نیز صدق می‌کند. زیرا هنگامی که دولت فضای بحث عمومی را ایجاد می‌کند، چه در محیط فیزیکی و چه در محیط مجازی یک انجمن عمومی ایجاد کرده است. وقتی که تلاشی صورت می‌گیرد تا صدای مخالف و منتقدان شنیده نشود ادراکات غلط از محبوبیت مقامات را ایجاد و عملا صداهای مخالف را خنثی می‌کند. در حال حاضر تعدادی از کاربران توییتر به دلیل پاسخ دادن به توییت‌های دونالد ترامپ از سوی این حساب کاربری مسدود شده‌اند تا نتوانند نظرات خود را بیان کنند و عملا در پاسخ دادن به دونالد ترامپ در حساب کاربری او محروم شده‌اند و همین موضوع می‌تواند تبدیل به موضوع شکایتی علیه دونالد ترامپ در خصوص نقض قانون اساسی امریکا شود.

منبع : اعتماد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین