کد خبر: ۱۸۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
در دو سال اخیر که شاهد کاهش حوادث ساختمانی هستیم، گودبرداری های غیر اصولی که شرایط پیرامون و خاک را مورد بررسی قرار نداده اند و با حضور مجری ذی صلاح اقدام به گودبرداری نکردند، از سوی سازمان نظام مهندسی متوقف شده است تا اصول ایمنی را رعایت کنند.
 رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران از وجود ۲۰۰ گود ساختمانی خطرناک در پایتخت خبر داد و گفت: در ۴ سال گذشته ۳۲ هزار بازدید از گودبرداری ها انجام شده است.

 به نقل از خبرگزاری صداو سیما، گرایش ساخت وساز به سمت برج های تجاری، عمق گودبرداری ها را برای احداث طبقات منفی (احداث پارکینگ و زیرزمین) افزایش داده است اما به دلیل رعایت نشدن ضوابط و مقررات ملی، ساختمان در فاصله کوتاهی ریزش می کند.

در دو سال اخیر که شاهد کاهش حوادث ساختمانی هستیم، گودبرداری های غیر اصولی که شرایط پیرامون و خاک را مورد بررسی قرار نداده اند و با حضور مجری ذی صلاح اقدام به گودبرداری نکردند، از سوی سازمان نظام مهندسی متوقف شده است تا اصول ایمنی را رعایت کنند.

شهر تهران هم به خاطر تأمین پارکینگ مورد نیاز و افزایش عمق گودبرداری در سال های گذشته، آمار تلفات مالی و جانی زیادی داشته است.

حوادث گودبرداری و آوار یکی از مهم ترین علل مرگ و میر کارگران ساختمانی و همچنین ریزش ساختمان های فرسوده اطراف محل گودبرداری به شمار می آید و علاوه بر آن برای ساکنان خانه هایی که قرار است در نزدیکی محل سکونتشان گودبرداری صورت گیرد نگرانی و دلهره ایجاد می کند.

آمار خسارت حوادث ساختمانی ناشی از گودبرداری در سال ۹۱ بیش از ۶۰ نفر در شهر تهران بود اما در چند سال اخیر به ۳ تا ۴ نفر رسیده است.

رئیس نظام مهندسی تهران: کاهش چشمگیر تلفات گودبرداری

حسن قربانخانی از ۲۰۰ گود خطرناک در تهران خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۲ تا امروز در تهران ۳۲ هزار بازدید گودبرداری از سوی سازمان نظام مهنددسی ساختمان استان تهران انجام شد که ۲هزار و ۱۰۰ مورد مربوط به سال ۹۶ است.

وی با بیان اینکه ۶۲ درصد کاهش گودبرداری در شهر تهران داشتیم که کمک کرد اتفاقات ناگوار کم شود تصریح کرد: از دیدگاه ما گودی خطرناک است که عمیق و اصول ایمن سازی و تثبیت در آن به خوبی رعایت نشده باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به جلسه ای که مسئولان این سازمان با شهرداری و شورای شهر در خصوص ارائه گزارش کامل و مبسوطی از گودهای تهران داشتند، افزود: در این حال ما گزارش فنی هر گودی را که خطرناک باشد به شهرداری می دهیم تا پیگیر آن باشند ولی بقیه پیگیری آن با ما نیست.

مانور های شبانه نظام مهندسی از گودبرداری ها نیز یکی از دلایل اصلی کاهش تلفات است.

حمید رضا خوشدل درباره مانورهای شبانه سازمان نظام مهندسی هم گفت : به دلیل اینکه بسیاری از گودبرداری ها در شب صورت می گیرد ، سازمان نظام مهندسی بازدیدهای شبانه ای دارد که امسال هم ۱۳۸ درصد میزان بازدیدها افزایش داشته و باعث کاهش حوادث ناشی از گودبرداری شده است.

معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: تا زمانی که ساختمان ها با حضور عوامل دارای صلاحیت ساخته نشود گودبرداری ها همچنان خطرناک هستند؛ ۴۰ هزار عضو فعال در سازمان نظام مهندسی مشغول ارائه خدمات هستند که در ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار متخلف در حوزه نظام مهندسی به شورای مهندسی معرفی شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین