|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۸۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
از ديگر دستاوردهاي اين قرارداد، تامين همه هزينه‌هاي مالي اين طرح از سوي پيمانكار و همچنين جذب ميلياردها دلار سرمايه‌گذاري در قالب الگوي جديد قراردادهاي نفتي است. از سوي ديگر اين طرح باعث مي‌شود شركت‌هاي ايراني مشاركت بيشتري در سطح بين‌المللي داشته باشند و در جهت انتقال تكنولوژي‌هاي جديد به كشور گام بردارند كه اين موارد باعث ايجاد تحرك بيشتر و پيشرفت در صنعت نفت ايران خواهد شد، تحرك و پيشرفتي كه صنعت نفت كشورمان به شدت به آن نيازمند است.
تيرماه 96 بود كه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی ان ‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد. این قرارداد پس از هفت ماه از امضای موافقتنامه امضای اصولی (HOA) فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران IPC و با ارزش چهار میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلارامضا شد. سهم توتال در این پروژه ۵۰.۱، سی ان پی سی ۳۰ و پتروپارس ایران ۱۹.۹ تعیین شده است كه  نخستین قرارداد عمده نفتی بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران در پسابرجام محسوب مي‌شود. در همان زمان بود كه برخي رسانه‌هاي داخلي براي كارشكني و نه از روي دلسوزي اين قرارداد را پاداش دولت به خيانت‌هاي فرانسه خواندند ولي با اين وجود اين قرارداد امضا شده بود و به سوي اجرايي شدن گام برمي‌داشت.

ايجاد تحرك در صنعت نفت

با به ثمر رسيدن امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی  قرار بر اين شد كه روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده شود و به اين ترتيب پرونده پارس جنوبی بسته می‌شود. در اين ميان يكي از مزيت‌هاي طرح توسعه فاز 11 توجه به موضوع ازدياد برداشت از طريق به‌كارگيري فناوري‌هاي مدرن و پيشرفته است كه مي‌تواند فاز 11 را به مركز انتقال فناوري‌هاي روزآمد پارس جنوبي تبديل كند. از ديگر دستاوردهاي اين قرارداد، تامين همه هزينه‌هاي مالي اين طرح از سوي پيمانكار و همچنين جذب ميلياردها دلار سرمايه‌گذاري در قالب الگوي جديد قراردادهاي نفتي است. از سوي ديگر اين طرح باعث مي‌شود شركت‌هاي ايراني مشاركت بيشتري در سطح بين‌المللي داشته باشند و در جهت انتقال تكنولوژي‌هاي جديد به كشور گام بردارند كه اين موارد باعث ايجاد تحرك بيشتر و پيشرفت در صنعت نفت ايران خواهد شد، تحرك و پيشرفتي كه صنعت نفت كشورمان به شدت به آن نيازمند است.

خبر زنگنه از آغاز به كار توتال

در اين ميان علاوه بر كارشكني‌هاي داخلي، برخي تهديدها نيز از خارج كشور به خصوص از سوي دولت آمريكا و شخص ترامپ در زمينه لغو قرارداد برجام مطرح شده است كه به عقيده بيشتر كارشناسان تاثيري در روند اجراي برجام نخواهد داشت زيرا ترامپ به تنهايي نمي‌تواند در اين مورد تصميم بگيرد و در خصوص هر تصميمي ابتدا بايد اتحاديه اروپا را نيز با خود همراه كند. با وجود تهديدهاي اخير ترامپ اما چند روز پيش زنگنه گفته بود كه توتال، کار خود را در ايران آغاز کرده است.
توتال تسلیم آمریکا نخواهد شد.

رفع تحريم‌ها و به دنبال آن گسترش قراردادهاي نفتي پس از برجام، ورود بسياري از غول‌هاي نفتي دنيا را به ايران امكان‌پذير كرد. در همين راستا در ماه جولای، شرکت فرانسوی توتال قراردادی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در ایران امضا کرد و متعهد شد که یک میلیارد دلار در ايران سرمایه‌گذاری کند. اما رييس‌جمهور آمريكا ماه گذشته شروع به كارشكني عليه برجام كرد و موضع سختی در مقابل ایران گرفت و پایبندی ایران به قرارداد برجام را زير سوال برد كه به عقيده كارشناسان، اين برخورد ترامپ به اين ‌دليل است كه آمريكا از امضاي قرارداد برجام منتفع نشده است و به دنبال ‌اين مساله، ترامپ نيز دست به اعلام مواضع ضد ايراني زده است. با اين وجود، طبق گزارش بلومبرگ، روز گذشته ريیس توتال در چتم‌هاوس لندن از منفعت توتال در قرارداد با ايران و عدم علاقه اين شركت به لغو قرارداد خود با ايران سخن گفت.

توتال تسليم آمريكا نخواهد شد

يك روز بعد از اعلام اين خبر از سوي زنگنه ،پاتريك پويانه رييس شركت توتال نيز اعلام كرد:  توتال در قرارداد خود با ایران برای توسعه صنایع گاز این کشور به آسانی تسلیم آمریکا نخواهد شد. حتی در حالی که ترامپ ،ريیس جمهور آمریکا تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتری علیه ایران می‌کند و می‌خواهد خود را از قراردادهای چندجانبه برجام کنار بکشد، این شرکت فرانسوی در نظر دارد تا قبل از اقدام به هر کاری توصیه‌های قانونی را دنبال کند اما به هر حال به آسانی تسلیم نخواهیم شد و منتظر اعلام نظر كنگره آمريكا هستيم .وي همچنين گفته بود كه توتال توانسته تحریم‌ها را با استفاده از دارایی‌های خودش به جای گرفتن فاینانس مالی دور بزند. پويانه قرارداد توتال با ايران را به نفع فرانسه خواند  و از اين قرارداد به عنوان يك قرارداد بردبرد ياد كرد زيرا با امضاي اين قرارداد فرانسه اولين كشوري است كه پس از رفع تحريم‌ها با ايران قرارداد بسته است و اين امر فرصت نوآوري را براي اين كشور فراهم مي‌آورد.

آغاز به كار رسمي توتال

با تمام آنچه از سوي رييس جمهور آمريكا در تهديد برجام مطرح شده است و همچنين سنگ‌اندازي‌هاي داخلي چه بر سر راه برجام چه مطرح شدن سخنان نسنجيده درباره امضاي قرارداد توتال اما خبرها حاكي از آن است كه اين قرارداد به ثمر نشسته است. در همين راستا روز گذشته خبر آغاز به كار رسمي شركت توتال در ايران در رسانه‌ها منتشر شد كه بر اساس آن با موافقت اشتغال کارشناسان شرکت نفتی توتال در هیات فنی اشتغال اتباع خارجی، توتال رسما کار خود در ایران آغاز کرد. درخواست شروع به کار مدیران و کارشناسان شرکت نفتی توتال ایران بی وی روز یکشنبه ۱۴ آبان‌ ماه در هیات فنی اشتغال اتباع خارجی مطرح شده و مورد موافقت این هیات قرار گرفته است. شرکت نفتی «توتال ایران بی وی» در مهرسال جاری در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری ایران به ثبت رسیده و در زمینه سرمایه‌گذاری پروژه های بالادستی، میان دستی و پایین دستی نفت و گاز فعالیت خواهد داشت.

منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین