|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
تولید یک دارو با نام عمومی توسط چند تولید کننده و یا وارد کننده مجاز است، لذا شرکت‌ها می‌‌توانند به منظور شناسایی داروهای تولیدی خود توسط اعضای گروه پزشکی، بیماران و سازمان‌های نظارت کننده از اسامی ژنریک اختصاصی استفاده کنند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نظام دارویی کشور بر مبنای داروهای ژنریک قرار دارد، گفت: تولید یا واردات داروهای برند ضروری برای درمان بیماران نیز مجاز است.

به نقل از سازمان غذا و دارو، محمد هاشمی ضمن اشاره به عنوان داروهای ژنریک به عنوان داروهایی که ماده موثره آنها دقیقا مشابه داروی برند اصلی بوده و از نظر اثربحشی و کیفیت مشابه داروی original brand هستند، تصریح کرد: این مشابه بودن باید از طریق انجام مطالعات کنترل کیفی و از جمله مطالعات هم ارزی زیستی به اثبات برسد کما اینکه این داروها ممکن است با نام عمومی داروها INN و یا نام ژنریک اختصاصی یا همان brand generic تولید شوند.

وی اضافه کرد: تولید یک دارو با نام عمومی توسط چند تولید کننده و یا وارد کننده مجاز است، لذا شرکت‌ها می‌‌توانند به منظور شناسایی داروهای تولیدی خود توسط اعضای گروه پزشکی، بیماران و سازمان‌های نظارت کننده از اسامی ژنریک اختصاصی استفاده کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه بر مبنای سیاست ملی دارویی جمهوری اسلامی، سازمان غذا و دارو ملزم به ایجاد شرایطی است که داروهای ژنریک همواره از طریق تولید در داخل کشور در دسترس بیماران و پزشکان باشند افزود: سیاستگذاری‌ها باید در جهت تشویق و ترغیب تولید، تجویز و مصرف داروهای ژنریک باشد.

وی همچنین اذعان کرد: حاشیه سود داروهای ژنریک باید به گونه‌ای تنظیم شود که شرکت‌های داروسازی را به تولید داروهای ژنریک در داخل کشور ترغیب کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش به وظیفه مراکز عرضه دارو از جمله داروخانه‌ها در این‌باره نیز پرداخت و عنوان کرد: این مراکز عرضه باید داروهای ژنریکی را که قابلیت جابجائی آنها با داروی برند از طرف سازمان غذا و دارو تائید شده است را به بیماران عرضه کنند مگر آنکه داروی ژنریک در دسترس نبوده و یا بیمار و یا پزشک بنا به دلایل منطقی پزشکی صراحتاً شکل برند دارو را درخواست نمایند.

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو، با قرار دادن قید استثنا برای داروهای برندی که نوع ژنریک آنها تولید نشده است، افزود: سازمان های بیمه گر ملزم هستند بازپرداخت هزینه های داروئی بیماران را برمبنای قیمت داروهای ژنریک انجام دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین