|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۸۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
لیونل مسی به سطحی رسیده که بسیاری معتقدند در بهترین روزهای دوران بازی‌اش قرار دارد.
 در طول زندگی بشر، پروسه‌هایی مانند رشد جسمی و ذهنی، به مرور زمان و با افزایش سن شکل می‌گیرد.

بسیاری معتقدند رشد عقلانی انسان از 7 سالگی شروع می‌شود‌‌؛ در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه هم بچه‌ها از 10 سالگی می‌توانند روی صندلی جلوی ماشین بنشینند. برای فعالیت در عرصه‌های اجتماعی و غیره هم عمدتاً آدمی از 18 سالگی می‌تواند فعالیت‌هایش را شروع کند.

با این حال هنوز سنی که از آن به عنوان سن طلایی بشر یاد می‌شود محل اختلاف است‌‌؛ هرچند که در نهایت بسیاری معتقدند سن طلایی در 20 سالگی است که انسان می‌تواند مرزهای ممکن در زندگی‌‌اش را کمی جابه‌جا کند و برای آینده‌‌اش قطعی‌ترین تصمیم را بگیرد.

با این حال آن‌طور که از شواهد برمی‌آید سن طلایی برای لیونل مسی، ستاره آرژانتینی بارسلونا از 10 سالگی شروع شده است. نوجوانی این پدیده آرژانتینی سراسر وقف فوتبال شد‌‌؛ از همان زمان که در نیوولز اولد بویز پا به توپ شد تا همین امروز که در بارسلونا بازی می‌کند، از فوتبال دست نکشیده.

«پولگا» البته در این دوران طلایی مرزهای زیادی را هم جابه‌جا کرده است. او در رقابت‌های اروپایی 100 گله شده‌‌؛ 98 گل در لیگ قهرمانان اروپا زده و 2 گل هم در سوپرکاپ اروپا دارد. از آن گذشته با 523 گل، برترین گلزن تاریخ بارسلوناست و با 361 گلی که در لالیگا زده، بهترین گلزن تاریخ لیگ اسپانیا هم به شمار می‌رود. ضمن اینکه این پایانی بر رکوردشکنی‌های فعلی‌‌اش نیست چون همین حالا با 61 گل ملی، بهترین گلزن تاریخ آرژانتین هم است. سن طلایی مسی از 10 سالگی شکل گرفته و بارها در این بازه زمانی 20 ساله نشان داده پخته‌تر شده ولی حالا اگر او در سن کنونی‌‌اش یعنی 30 سالگی، در اوج پختگی‌‌اش باشد و تازه سن طلایی‌ترش را تجربه کند چی؟

ازدواج قبل از بازگشت به اوج
یک هفته قبل از اینکه مسی ماجراجویی سن 30 ساله‌‌اش را تجربه کند با آنتونلا روکوزو نامزد همیشگی‌‌اش به صورت رسمی ازدواج کرد‌‌؛ در روساریو در شهر محل تولدش. اطرافیان مسی هم چهره‌های آشنایی بودند، از خانواده گرفته تا بهترین دوستانش. در بین دوستانش چهره‌های نام آشنایی مثل ژاوی ارناندس، سسک فابرگاس، کارلس پویول، ساموئل اتوئو، جوردی آلبا، لوئیس سوارس، لاوتزی و سرخیو آگوئرو دیده می‌شدند. همه در هتل سنترسیتی روساریو جمع شده بودند تا شاهد ازدواج دوست و البته پدیده دنیای فوتبال‌شان باشند. از قرار معلوم آن مراسم ازدواج منبعی برای شارژ کردن دوباره باتری‌ها بوده تا لئو فصل 2018-2017 را با نیروی جوانی دیگری شروع کند. در فوتبال، بسیاری از مربیان سرشناس دنیا معتقدند اوج بازی یک بازیکن بین 23 تا 30 سالگی است‌‌؛ سنی که در آن بازیکن به بلوغ تکنیکی و تاکتیکی می‌رسد. با این حال به نظر می‌رسد که لئو به این قاعده هم هنوز پایبند نیست چون فعلاً که 30 سالگی را تجربه می‌کند دوباره موتورش گرم شده و این را می‌توان در میان آمارهایی که از خودش به جا گذاشته دید‌‌؛ مسی در سوپرکاپ اسپانیا در دو بازی یک گل زد ولی بعد از آن در 11 بازی در لالیگا توانسته 12 گل بزند و 4 پاس گل هم بدهد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد لئو در 4 مسابقه تیمش در لیگ قهرمانان اروپا هم توانسته 3 گل بزند و یک پاس گل هم بدهد.

2012‌‌؛ سال اسطوره‌ای
در کل اروپا فقط چیرو ایموبیله، گلزن لاتزیو و تیم ملی ایتالیا است که در مقطع کنونی با زدن 19 گل در 18 مسابقه همردیف لئو قرار می‌گیرد(این آمار قبل از بازی لاتزیو در بازی‌های این هفته ایتالیاست). با این حال مسی همین چند وقت پیش بود که با تیم ملی آرژانتین دوباره در نقش جادوگر ظاهر شد و با هت‌تریک مقابل بولیوی نه تنها تیمش را مسافر جام جهانی‌ کرد بلکه رکورد گلزنی خیره‌کننده‌‌اش در فصل را هم بهبود بخشید. البته چیزی که در میان همه آمارهای لئو گم شده تعداد توپ‌های زیادی است که او از ابتدای فصل تا به حال به تیر دروازه رقبا زده است! مسی تا به اینجای فصل در 21 مسابقه‌ای که در همه عرصه‌ها به میدان رفته 19 گل زده و عجیب اینکه در این 21 مسابقه 10 بار توپش به تیر دروازه خورده است. حالا اگر تعدادی از آن توپ‌ها که می‌توانست با خوش شانسی بیشتری همراه شود تبدیل به گل می‌شد، آمار لئو خارق‌‌‌العاده به نظر می‌رسد؛26 گل در 21 مسابقه! با این حال تا همین‌جا هم می‌شود به این موضوع پی برد که لئو بدون تردید در اوج دوران آمادگی‌‌اش قرار دارد. البته اگر قرار باشد از ابتدای دوران حرفه‌ای‌‌اش تاکنون عملکرد او مورد ارزیابی قرار بگیرد شاید فقط یک سال است که تنه به تنه امسال می‌زند؛2012. با در نظر گرفتن بازه زمانی از پایان آگوست تا پایان اکتبر یعنی در این دو ماه کامل در این فصل، بارسلونا و آرژانتین بدون تردید باید از مسی ممنون باشند ولی در مجموع سناریویی که سال 2012، مسی نوشت چیز دیگری بود. او در 68 مسابقه در آن فصل 91 گل در رقابت‌های مختلف زد و آمار خیره‌کننده 1/33 گل زده در هر بازی را به جا گذاشت. با آن همه گل حتی رکورد گلزنی گرد مولر، بمب افکن آلمانی، را هم شکست هرچند که مولر با زدن 85 گل در 60 مسابقه و رکورد 1/4 گل در هر بازی، عملکرد قاطع‌تری داشت.

روزی که دروگبا و هم‌تیمی‌هایش زیر خنده زدند
رکوردی که مسی در سال 2012 به جا گذاشت، خیره‌کننده بود و نیاز به زمان دارد تا دوباره شکسته شود. با این حال بهترین تعریفی که از مسی در سال 2012 شد را دیدیه دروگبا انجام داد‌‌؛ بازیکن وقت تیم چلسی که قرار بود همراه تیمش در لیگ قهرمانان اروپا به مصاف بارسلونا برود. چلسی در آن سال ماشین گلزنی بارسلونا را در نیمه‌نهایی متوقف کرد ولی دیدیه دروگبا خاطره جالبی از آن سال به یاد دارد که در کتاب بیوگرافی‌‌اش به آن اشاره کرده است: «دی متئو (سرمربی وقت چلسی) عادت داشت با هر رقیبی که بازی داشتیم به ما فهرست برترین گلزنان آنها را نشان می‌داد. خب عادت داشتیم در لیگ انگلیس ببینیم که مثلاً وین رونی 22 گل و بعد روبین فان‌پرسی 15 گل و همین‌طورتا آخر... وقتی فهرست گلزنان بارسلونا را نشان داد نفر سوم ژاوی بود با 14 گل زده. نفرات دوم سسک فابرگاس و الکسیس سانچس بودند که هر کدام 15 گل زده بودند. بعد وقتی که آمار گلزنی لیونل مسی رو پرده نمایش داده شد همگی زدیم زیر خنده‌‌؛ لیونل مسی 63 گل زده بود که 14 تایش در لیگ قهرمانان اروپا بود! آنقدر این آمار دیوانه‌کننده بود که همگی متحیر مانده بودیم و به غیر از خندیدن کاری از دستمان برنمی‌آمد. چیکار می‌توانستیم کنیم؟ آمارش واقعاً وحشتناک بود!»

مسی واقعی سال 2018 رو می‌شود؟
مطمئناً آمار فعلی مسی همسطح آماری که سال 2012 به ثبت رسانده نیست ولی ریتمی که این پدیده آرژانتینی در پیش گرفته درست شبیه به همان ریتمش در سال 2012 است. فعلاً مسی فصلی تقریباً طولانی دارد تا سلطه خودش بر بارسلونا و اسپانیا را یک‌بار دیگر نشان دهد. با این حال متمایزترین بخش داستان برای مسی سال آینده است که جام جهانی‌ در روسیه برگزار می‌شود‌‌؛ جامی که فعلاً آرژانتین روی کاغذ شانسی برای بردنش ندارد. مسی حالا فرصتی ویژه دارد تا با حفظ ریتم سال 2012‌‌اش، بتواند تیم ملی آرژانتین را برای سومین بار قهرمان دنیا کند‌‌؛ آن هم بعد از آنکه ماریو کمپس سال 1978 و دیگو مارادونا سال 1986 رقمش زدند. مسی اگر بتواند سال 2018 جام جهانی‌ را به دست بیاورد نه تنها نشان داده بهترین فرم دوران حرفه‌ای‌‌اش را دارد بلکه بیش از گذشته می‌تواند به این ادعا که او بهترین بازیکن دنیا است، حقیقت ببخشد.

منبع : خبر ورزشی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین