|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۱۸۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰
در حالی که جیمز باند مامور سرویس جاسوسی بریتانیا وفاداری بی‌نقصی نسبت به ملکه و کشورش دارد، این تصورایجاد می‌شود که خالق این مجموعه یعنی ایان فلمینگ باید مجموعه‌ای از نسخه‌های نایاب اولیه از دست نوشته‌های این مجموعه را در موسسه‌ای از بریتانیای کبیر در معرض نمایش می‌گذاشت. با این حال چنین نیست و دانشگاه ایندیانای آمریکا این کار را انجام داده است.
در حالی که جیمز باند مامور سرویس جاسوسی بریتانیا وفاداری بی‌نقصی نسبت به ملکه و کشورش دارد، این تصورایجاد می‌شود که خالق این مجموعه یعنی ایان فلمینگ باید مجموعه‌ای از نسخه‌های نایاب اولیه از دست نوشته‌های این مجموعه را در موسسه‌ای از بریتانیای کبیر در معرض نمایش می‌گذاشت. با این حال چنین نیست و دانشگاه ایندیانای آمریکا این کار را انجام داده است.

کتابخانه لیلی در دانشگاه ایندیانا نسخه‌های چرک‌نویس اولین چاپ از کتاب‌های «باند» را در معرض نمایش گذاشته است. این یادداشت‌ها همه با ماشین تحریر نوشته شده‌اند.


در عین حال مجموعه‌ای از کتاب‌های نادر خالق جیمز باند نیز که مربوط به زمانی است که او به تحقیقات دانشگاهی میپرداخت و هنوز به عنوان خالق این شخصیت داستانی شناخته نمی‌شد، در معرض دید قرار گرفته‌اند.

این نمایشگاه که تا ۲ مارس ۲۰۱۸ ادامه دارد اطلاعات جالبی درباره «جیمز باند» ارایه می‌کند.

چطور شد این مجموعه به ایندیانا رسید؟
خیلی پیش از این که جیمز باند خلق شود، فلمینگ به جمع‌آوری کتاب می‌پرداخت و به کتابفروشی به نام پرسی میور کمیسیون داده‌بود تا برای او کتاب‌های باارزش را گردآوری کند. از همینجا همه چیزشروع شد.

دیوید رندال کتابفروشی در نیویورک بعدها سعی کرد این مجموعه را از او بخرد، اما فلمینگ نمی‌خواست تا زمانی که زنده است این کار را انجام دهد.

این نویسنده سال ۱۹۶۴ درگذشت و پس از مذاکره با همسر وی، کتابخانه لیلی که در آن زمان رندال مدیر آن شده بود، این مجموعه کتاب را خرید. در این میان یک نسخه از چاپ اول کتاب‌های فلمینگ و نسخه‌های چرکنویس آنها در سال ۱۹۷۰ به قیمت ۱۵۰ هزاری دلار خریداری شد.

مجموع کتاب‌های نادری که فلمینگ جمع‌آوری کرده بود شامل۸۰۰ هزار عنوان کتاب بود که تقریبا تمامی آنها اکنون در کتابخانه لیلی نگه‌داری می‌شوند.

«پنجه طلایی» تقریبا عنوان دیگری داشت
چرکنویس‌های فلمینگ نشان می‌دهد آنها ابتدا تایپ شده‌اند و بعد با دست روی آنها اصلاحاتی انجام شده است. این یادداشت‌ها اطلاعات جالبی درباره روند تکمیل کتاب‌ها ارایه می‌کنند.

از جمله این که عنوان «پنجه طلایی» خط خورده بود وعنوان «ثروتمندترین مرد جهان» برای آن انتخاب شده بود. اما دوباره «پنجه طلایی» انتخاب شد.

کتابخانه اطلاعی از دلیل این امر نداد، تنها می‌توان گفت فلمینگ این عنوان را بهتر تشخیص داده بود.

یادداشت‌های از شخصیت ناآرام فلمینگ
فلمینگ یادداشت‌های زیادی در حاشیه رمان‌های باند نوشته است که درباره شرایطی است که در اطراف این مجموعه وجود داشت.

برای مثال، ماجراهایی که در زمینه نوشته شدن «الماس‌ها برای همیشه» در سال ۱۹۵۶ وجود داشت. در بخشی از این یادداشت‌ها آمده‌است: این کتاب به ایوار برایس، ارنست کوییت و بیلی وودوارد که همسرش به اودر لنگ‌ایلند شلیک کرد تقدیم می‌شود. او اضافه کرده: فلیکس لایتر از شخصیتی اقتباس نشده. باند از تیفانی در عرشه خیلی خوشش می‌آمد. من ۵۰۰ دلار در لاس‌وگاس از دست دادم.

فلمینگ چه کتاب‌های را کلکسیون می‌کرد؟
او جمع‌آوری کتاب را از سال ۱۹۳۵ شروع کرد .آن زمان او در زمینه علوم، تکنولوژی، ادبیات، ورزش و جنبش‌های اجتماعی وسیاسی کار می‌کرد. در این مجموعه که بیشترش مربوط به قرن نوزدهم و بیستم است، نسخه‌های جالبی یافت می‌شود از جمله: کتابی درباره «بازی ملی اسکاتلند»، نسخه اولیه «مانیفست حزب کمونیست» نوشت مارکس وانگلس در سال ۱۸۴۸، «گلف‌بازها» مربوط به سال ۱۸۵۷ یا «هنر شنا کردن» مربوط به سال ۱۸۷۵.

ایان فلمینگ نویسنده انگلیسی و خالق داستان‌های مشهور «جیمز باند» خانواده ثروتمندی داشت و پدرش عضو پارلمان بریتانیا بود. فلمینگ در دانشگاه آیتون، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه ژنو تحصیل کرد. ایان فلمینگ پیش از این‌که به نویسندگی بپردازد چندین شغل و حرفه را تجربه کرد. وی سال ۱۹۵۳ نخستین کتاب از مجموعه «جیمز باند» را با عنوان «کازینو رویال» منتشر کرد. جیمز باند هم‌چنین با کد ۰۰۷ نیز مشهور بود. داستان‌های باند در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ قرار گرفت و بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آنها در سرتاسر جهان به فروش رفت. وی در مجموع نویسنده ۱۴ کتاب از مجموعه «جیمز باند» بود.

سال ۲۰۰۸ روزنامه تایمز، فلمینگ را چهاردهمین فرد در فهرست ۵۰ نویسنده برتر بریتانیا از سال ۱۹۴۵ قرار داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین