|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۸۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
مجلس حداقل در دو تا سه دوره قبل رویکرد مثبتی به ورزش زنان نداشت و به طور قطع تلاش ما به سرعت نمود عینی نخواهد داشت. ما سعی می‌کنیم جایگاه ویژه‌ای را برای فعالیت‌های ورزشی زنان ایجاد کنیم اما به هر شکل با موانع مختلفی مواجه هستیم.
اولین همایش مدیریت ورزش زنان امروز با حضور نواب رییس ورزش زنان و برخی از روسای فدراسیون‌ها در سالن فرهنگسرای اندیشه برگزار شد و جایگاه مدیریتی زنان در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.

 اولین همایش مدیریت ورزش زنان عصر امروز با حضور شهیندخت مولاوردی معاونت سابق ریاست جمهوری و دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی، طاهره طاهریان، الهه عرب عامری، فریده شجاعی، طیبه سیاوشی نماینده مجلس و عضو کمیسیون ورزش، فائزه هاشمی، زهرا نعمتی و جمعی از نواب رییس بانوان فدراسیونها برگزار شد. در این همایش اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، آیین‌نامه باشگاه‌های فرهنگی ورزشی، طرح جامع نظام باشگاه‌داری و آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۵۴ وزارت کار در خصوص جایگاه مدیریتی زنان در حوزه‌های مختلف ورزشی مورد بررسی قرار گرفت.

طیبه سیاوشی: حضور زنان در ورزشگاه‌ها در کمیسیون ورزش در حال پیگیری است

طیبه سیاوشی نماینده مجلس و عضو کمیسیون ورزش در اولین همایش مدیریت ورزش زنان گفت: ضرورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها در کمیسیون ورزش در حال پیگیری است و با تعاملاتی که با وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور انجام دادیم، این مسئله مرتفع خواهد شد. از شکل‌گیری کانون همایش مدیریت ورزش زنان در مجلس و کمیسیون ورزش حمایت لازم را انجام می‌دهیم و به دنبال آن هستیم تا جایگاه مدیریت زنان در حوزه ورزش نسبت به گذشته تقویت پیدا کند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که مربوط به جایگاه مدیریت زنان در حوزه‌های ورزشی وجود دارد مربوط به مشارکت آن‌ها در عرصه‌های مدیریتی است. هرچند این امر نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده اما به کندی پیش می‌رود و هنوز نتوانسته انتظارات زنان جامعه را برآورده کند. تا زمانی که نظام ورزش و مدیریتی رویکرد مثبتی نسبت به حضور زنان در جامعه نداشته باشد، بدون شک ما نمی‌توانیم جایگاه مدیریتی زنان را پررنگ‌تر نشان دهیم.

سیاوشی خاطرنشان کرد: ما زمانی می‌توانیم مشارکت برابری نسبت به حضور مدیران زن در جامعه ورزشی داشته باشیم که گام‌های موثرتری در این زمینه برداشته شود. امروز ما در بخش دختران استعدادهای خوبی داریم که به سرعت در حال شکوفا شدن هستند و همین افراد هستند که در صحنه‌های ملی و بین‌المللی توانسته‌اند جایگاه خوبی را برای ورزش ترسیم کنند. باید بتوانیم جایگاه ویژه‌ای برای مدیران زن داشته باشیم تا در آینده شاهد حضور قوی‌تر زنان کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.

وی اضافه کرد: محدودیت‌هایی که امروز در کشور برای فعالیت‌های ورزشی برای زنان وجود دارد، سبب شده که مردها هفت برابر زنان در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند و جمعیت کمی از زنان در عرصه‌های ورزشی حضور داشته باشند که این در مقایسه با سایر کشورها رشد خوبی برای جامعه زنان ما نیست. طی سال‌های ۸۳ تا ۹۳ مشارکت زنان در ورزش همگانی ۴.۵ درصد بود و امروز این  جایگاه به ۲۷ درصد رسیده است. البته رشد خوبی را در بخش ورزش همگانی شاهد بودیم. اما طی آمارهایی که از پژوهش‌های مجلس کسب کردم، این آمارها نشان می‌دهد ۷۰ درصد از زنان در فعالیت‌های ورزشی مشارکت نمی‌کنند. ما باید بتوانیم در بخش همگانی توسعه همه جانبه داشته باشیم تا بتوانیم موانعی که پیش روی فعالیت زنان است برداریم.

سیاوشی خاطرنشان کرد: مجلس حداقل در دو تا سه دوره قبل رویکرد مثبتی به ورزش زنان نداشت و به طور قطع تلاش ما به سرعت نمود عینی نخواهد داشت. ما سعی می‌کنیم جایگاه ویژه‌ای را برای فعالیت‌های ورزشی زنان ایجاد کنیم اما به هر شکل با موانع مختلفی مواجه هستیم.

وی همچنین در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی گفت: ضرورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال پیگیری  است و ما در مجلس و کمیسیون ورزش در حال تعامل با وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور هستیم تا زودتر موانع برطرف شود و زنان بتوانند بدون دغدغه در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم حضور برابری در ورزش کشور بین زنان و مردان از لحاظ مدیریتی داشته باشیم که کل بودجه‌ای که به ورزش اختصاص داده می‌شود به طور مساوی بین زنان و مردان تقسیم شود و حضور پررنگی در پست‌های مدیریتی داشته باشند. همچنین توجه به ورزش دانش‌آموزی در آموزش و پرورش یکی از نکات مهمی است که در این خصوص با وزیر آموزش و پرورش مسائل را مطرح کرد و وی قول مساعد دادند که هرچه سریع‌تر به موانعی که بر سر راه توسعه و پیشرفت ورزش دانش‌آموزی بویژه ورزش دختران در مدارس وجود دارد بررسی لازم را انجام دهند و همکاری خوبی را با کمیسیون ورزش در این خصوص انجام دهند.

مولاوردی: مصوبه دولت در خصوص اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی برای جایگاه مدیریتی زنان کمک خواهد کرد

مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی در این همایش اظهار کرد: خوشحالم که اولین همایش مدیریت ورزش زنان برپا شده تا از این طریق بتوانیم از جامعه زنان ورزشکار حمایت لازم را داشته باشیم.

وی گفت: برنامه‌هایی که کانون مدیریت ورزش زنان قرار است در آینده مورد بررسی قرار بگیرد، بدون شک در جایگاه انتقال زنان در برخی از حوزه‌های مدیریتی مختلف تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. بدون شک این خانم می‌تواند در تقویت جایگاه مدیریتی زنان و نهادینه شدن مدیران زن در ورزش تاثیر چشمگیری داشته باشد.

مولاوردی اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا بتوانیم سقف‌های شیشه‌ای که الان در بخش مدیریتی زنان وجود دارد و هم‌اکنون ترک برداشته از بین برود. ما در این زمینه سالیان سال است که تلاش‌های بی‌شماری را شاهد بودیم تا این سقف‌های شیشه‌ای برداشته شود. البته در برنامه ششم توسعه جایگاه ویژه‌ای به بخش زنان اختصاص پیدا کرده که من امیدوارم بتوانیم در آینده به یک تعادل جنسیتی در مدیریت‌ها دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: محقق شدن مصوبه‌ای که در آن سهمیه ۳۰ درصدی مدیریت ورزشی زنان اشاره شده، گام موثری برای تقویت جایگاه مدیریتی ورزش زنان است. امیدوارم که بتوانیم عواملی که موجب ایجاد این سقف شیشه‌ای می‌شود را از میان برداریم تا زنان بتوانند همانند مردان سهم برابری را در مدیریت ورزش کشور داشته باشند.

وی در پایان افزود: مصوبه اخیر دولت در خصوص اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی برای جایگاه مدیریتی زنان کمک خواهد کرد تا بتوانیم در تمام جوانب و بویژه عرصه مدیریتی به یک تعادل جنسیتی دست پیدا کنیم. امیدوارم این کانون بتواند در دفاع از حقوق زنان گام‌های جدی در آینده بردارد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین