|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
در این جا هشت نشانه خاموش, اما جدی یک تومور مغزی و چگونگی شناسایی آن ها و زمان مراجعه به پزشک را به شما خواهیم گفت
 علائم تومور مغزی به علائم سایر بیماری های روزمره از سردرد گرفته تا افسردگی, بسیار شبیه است خبر خوب این است که تومور مغزی کمتر از 1 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و خبر بد این است که تومورهای مغزی اغلب همراه با نشانه های بسیار کم و جزئی هستند و این علائم خود را در عنوان بیماری های روزمره مانند سردرد و خستگی پنهان می کنند این مطلب به شما می گوید چه زمانی وقت آن است که به وجود این بیماری مشکوک شده و به پزشک مراجعه نمایید در ادامه بیشتر بخوانید

در این جا هشت نشانه خاموش, اما جدی یک تومور مغزی و چگونگی شناسایی آن ها و زمان مراجعه به پزشک را به شما خواهیم گفت

سردردهای مداوم

حتی ممکن است برای پزشکان نیز تفاوت قائل شدن بین سردرد (یا میگرن کامل) ناشی از تومورهای مغزی و موارد و دلایل دیگری که موجب سردرد می شوند، بسیار مشکل باشد. سردردهای ناشی از وجود تومور در مغز، معمولا به مرور زمان بدتر می شوند و اغلب در زمان بیدار شدن فرد از خواب در صبح هنگام، زمانی که فشار داخل جمجمه، به دلیل ماندن طولانی مدت در بستر افزایش می یابد، ظاهر می شود.

بدون توجه به اندازه و یا سرعت رشد تومور، این درد می تواند به شدت متفاوت باشد. یک تومور کوچک و با رشد سریع می تواند به اندازه یک تومور بزرگ با رشد آهسته، دردهای شدید ایجاد کند.و نوع خاصی از سردرد وجود ندارد که بتواند پیش بینی کند که آیایک فرد تومور مغزی دارد یا خیر! کلید اصلی این است که در جستجوی سردردهای بسیار مداومی باشیم که به هیچ گونه درمانی، مانند داروهای بدون نسخه پاسخ نمی دهند.

از بین رفتن جزئی بینایی

بیمارانی که این علامت خاص را تجربه می کنند ممکن است از آن آگاه نباشند- بویژه آن را با تومور مغزی مرتبط ندانند. آنها حتی متوجه تغییر کیفیت بینایی خود نمی شوند تا زمانی که به طور مداوم دچار مشکلاتی از قبیل تصادفات زیاد شوند.

این علائم خاص یا اختلال بینایی محیطی به عنوان همیونوپسی بیتمورال شناخته می شود. پزشکان اغلب این علامت را مربوط به تومورهای هیپوفیزمی دانند که فشرده شدن کیاسمای اپتیکی یا بخشی از مسیر بصری است. سرطان مغز فقط یکی از چندین بیماری عجیب است که چشم پزشکان می توانند برای اولین بار تشخیص دهند.

ضعف و بی حالی

قشر حرکتی مغز آغازگر و کنترل کننده ماهیچه های حرکتی سراسر بدن است. قشر حرکتی نیمکره راست، سمت چپ بدن را کنترل، و قشر حرکتی نیمکره چپ، سمت چپ بدن را مدیریت می کند.اگر تومورها در هر کجای این مسیر وجود داشته باشد، این سیگنال ها به طور کامل مختل می شوند و نتیجه از دست دادن عملکرد حرکتی می باشد.

اگر تومور مغزی دارید، ممکن است در اندام هایتان دردی تجربه نکنید، اما ممکن است پا یا بازوی چپ یا راست شما به همان شیوه قبل عکس العمل نشان ندهند و یا اصلا واکنشی در کار نباشد. دقت داشته باشید که پاهای ضعیف نیز ممکن است به معنی کمبود ویتامینD شما باشد.

لکنت زبان و یا حذف مطالبی در حین حرف زدن

مشکلات زبانی مانند لکنت زبان، دشواری نامگذاری اشیاء و یا درک آنچه که دیگران می گویند، نشانه های کلیدی تومور در لوب های پیشانی و یا مغزی، مناطق مغزی مرتبط با عملکرد حرکتی گفتار و درک زبان هستند.

دو مرکز گفتار در مغز وجود دارد که در ناحیه چپ منطقه ورنیکه قرار دارد، که به ما اجازه می دهد تا گفتار را درک کنیم و منطقه دوم، ناحیه بروکا، که عضلات ایجادکننده صدا را فعال می کند. هنگامی که یک تومور در این نواحی از مغز وجود دارد، اغلب هردو توانایی کاهش می یابند.

بدخلقی و رفتارهای مخاطره آمیز

ممکن است در بیماران مبتلا به تومور مغزی افسردگی، خشم یا اضطراب بروز پیدا کند، حتی اگر معمولا این احساسات را نشان ندهند.این حالت مربوط به تحریک تومور یا فشرده سازی بخش هایی از لبه جلویی مغز است که مسئول بسیاری از ویژگی های شخصیت ما است.

بیماران همچنین ممکن است تغییرات در رفتار را تجربه کنند، از جمله عصبانیت یا اضطراب، مداخله در رفتارهای پرخطر، اعمال واضح جنسی و یا مهار نشدن. تومور بزرگ و دارای رشد کُند، در لبه جلویی، حتی می تواند شخصیت و قضاوت را به رفتارهای جنایی و مشکلات روانپریشی فرد تغییر دهد.

از دست دادن شنوایی یا زنگ گوش

لوب گیجگاهی، که در پایین قسمت میانی کورتکس و در پشت گیجگاه قرار گرفته است، مسئول پردازش توانایی شما برای شنیدن صداها و همچنین توانایی برای و درک زبان و گفتگو است. اگر دچار افت شنوایی از یک طرف یا احساس زنگ زدن مستمر گوش هستید، با یک پزشک مشورت کنید و بپرسید آیا علائم شما آنقدر قوی است که لازم باشد به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید؟

ناباروری

مغز تقریبا کنترل همه چیز را در بدن ما به عهده دارد، از جمله تولید هورمون ها. این کار توسط غده هیپوفیز،یک ساختار به اندازه نخود در پایه مغز، صورت می گیرد. تومورهایی که بر غده هیپوفیز تأثیر می گذارند می توانند باعث ترشح بیش از حد هورمون یا کاهش چشمگیر تولید هورمون شود. به همین دلیل است که بسیاری از زنان مبتلا به تومور مغزی قادر به بارداری یا تولید شیر پس از زایمان نیستند.

از دست دادن تعادل

اگر پیاده روی برایتان دشوار شده است، به خصوص در تاریکی و بدن تان معمولا به یک به سمت کج می شود، این می تواند یک نشانه ناشی از تومور در مخچه باشد، این بخش از مغز مسئول تعادل و هماهنگی است. توجه داشته باشید، مشکلات مربوط به تعادل همچنین می تواند یک نشانه خاموش از بیماری مولتیپل اسکلروز و یا همان ام.اس باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین