کد خبر: ۱۸۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
معاون ارزیابی کیفیت در خصوص رده بندی های کیفی خودروها، یادآوری کرد: نظام ارزیابی خودروسازان بر اساس محصول خروجی است، اما مدل جایزه در حقیقت در موج سوم کیفیت قرار می گیرد.
جهانبخش سنجابی شیرازی، معاون ارزیابی کیفیت روز شنبه 13 آبان در جمع خبرنگاران در سازمان ملی استاندارد با اشاره به در پیش بودن روز ملی کیفیت، گفت: استاندارد زیرساخت رسیدن به کیفیت است.

وی با اشاره به اعطای جوایز و تندیس های متعدد در کشور در حوزه کیفیت کالا و ارایه خدمات، افزود: طبق مصوبه ای که در یکصد و هفتمین اجلاس شورای عالی استاندارد در 23 اسفند ماه سال 93 به تصویب رسیده، اعطای هرگونه جایزه در این زمینه ممنوع است، اما به دلیل نبود قوانین کافی کماکان شاهد برگزاری مراسم هایی از این دست و اعطای تندیس ها و جوایز هستیم.

وی با بیان اینکه 95 درصد جوایز کیفیت کشور مورد تایید سازمان ملی استاندارد نبوده و در حقیقت تندیس فروشی است، تصریح کرد: اکنون بجز جایزه تعالی و سرآمدی سازمان ملی بهره وری، جایزه ملی کیفیت، نشان روز ملی صادرات و واحدهای نمونه کشوری استاندارد، هیچ جایزه و تقدیرنامه ای از سوی سازمان ملی استاندارد به رسمیت شناخته نمی شود.

سنجابی بیان داشت: به دلیل اینکه استقرار کیفیت کاری سخت و دشوار بوده و کیفیت گریزی در جامعه وجود دارد، اینک با کاهش نامزدها در نظام خوداظهاری کیفی مواجه ایم و بر این اساس، بسیاری جوایز کشور که تحت عناوین مختلف کیفیت، سلامتی و ...اعطا می شود در حقیقت تندیس فروشی است.

وی تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد ایران، به موجب راهبرد ملی کیفیت، اولویت نخست را استقرار کیفیت در دولت و دستگاه های دولتی تعریف کرده و در سال های آینده جایزه ملی کیفیت را به صورت الزام برای دستگاه های دولتی ارائه کننده کالاها و خدمات در دستور کار قرار داده و دستگاه های برتر را معرفی خواهد کرد.

سنجابی در ادامه خاطرنشان کرد:زیرساخت های توسعه در کشورهای توسعه یافته از سه پیشران اصلی استانداردسازی، مدیریت کیفیت و رقابت پذیری در تولید و توزیع تشکیل شده و جایزه ملی کیفیت در راستای پیشران دوم شکل گرفته است.

وی بیان داشت: تدوین راهبرد ملی کیفیت، یکی از حلقه های مفقوده در استقرار نظام ملی کیفیت در کشورمان است و پس از تدوین این راهبرد ابزارهای مختلفی برای دستیابی به آن مورد نیاز است که یکی از آنها جایزه ملی کیفیت است.

معاون ارزیابی کیفیت در خصوص رده بندی های کیفی خودروها، یادآوری کرد: نظام ارزیابی خودروسازان بر اساس محصول خروجی است، اما مدل جایزه در حقیقت در موج سوم کیفیت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: موج نخست کیفیت، کنترل کیفی -QC- و موج دوم کیفیت با تمرکز بر محصول خروجی است که به آن نظام مدیریت کیفیت اطلاق می شود، اما مدل جایزه بر پایه توسعه پایدار طراحی شده است.

سنجابی با بیان اینکه کیفیت در هر کشور یک موضوع بومی است، اظهار داشت: مدل بومی جایزه ملی کیفیت در ایران بر مبنای ایزو 9001 طراحی شده که در اساسنامه آن به جایزه های بخشی اشاره شده که از جمله آنها می توان به جایزه خودرو، جایزه غذا، جایزه حوزه ICT، جایزه نظام آموزشی کشور و ... اشاره کرد.

وی گفت: سازمان ملی استاندارد قادر به راه اندازی جایزه های بخشی برای همه موارد بجز حوزه دارو و انرژی اتمی (که متولی خاص دارند) است، اما رویکرد سازمان در این زمینه رویکردی اختیاری بوده است.

این مقام مسئول سازمان ملی استاندارد یادآور شد: تاکنون در سه دوره جایزه بخشی خودرو برگزار شده، اما به دلیل عدم توافق مجری جایزه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید نشدن موافقتنامه تامین آن، امسال برگزار نخواهد شد.

گفتنی است: در تقویم رسمی کشور 18 آبان به عنوان روز ملی کیفیت نامگذاری شده و گرامی داشته می شود که امسال به دلیل تداخل با اربعین حسینی ، این مراسم 30  آبان در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین