|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۱
کد خبر: ۱۸۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
از جمله برنامه‌های ما نظارت بر موادغذایی فرآوری شده در کارخانه‌ها است که این نظارت‌ها تا پایان سال دو برابر افزایش خواهد داشت و هدف مان این است محصولاتی که دست مردم می رسد، کیفیت بیشتری داشته باشد.
رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم برخوردار بودن گندم مصرفی کشور از ریزمغذی‌ها، گفت: عدم کیفیت کافی گندم منجر به آن می‌شود که نانوا نمک بیشتری به نان بزند تا خمیر خودش را بگیرد؛ بر همین اساس نان‌ها وقتی جویده می‌شوند، حالت لاستیکی دارند که نشان دهنده کیفیت پایین گندم مصرفی است و ما این مطالبه را از سوی وزارت جهاد کشاورزی دنبال خواهیم کرد.

 دکتر غلامرضا اصغری گفت: سیاست‌های این سازمان، در راستای افزایش کیفیت غذا خواهد بود.

وی با بیان اینکه با مصرف غذای باکیفیت، مردم کمتر بیمار می‌شوند و در نتیجه داروی کمتری مورد مصرف قرار می‌گیرد، افزود: سبک غذایی در پیشگیری از بیماری ها موثر است و اگر موادغذایی کیفی و مناسبی مصرف شود، فراوانی بیماری‌هایی نظیر دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کاهش پیدا خواهد کرد.

اصغری خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های ما نظارت بر موادغذایی فرآوری شده در کارخانه‌ها است که این نظارت‌ها تا پایان سال دو برابر افزایش خواهد داشت و هدف مان این است محصولاتی که دست مردم می رسد، کیفیت بیشتری داشته باشد.

وی گفت: از دیگر برنامه‌های سازمان غذا و دارو این است که میزان موادی که باعث ریسک بیماری‌ها می‌شوند در غذاها کمتر شود، این مواد شامل نمک، شکر و روغن‌های غیراشباع است. در این برنامه شکر مصرفی ۱۵ درصد، نمک ۱۲ درصد و روغن نیز تا ۲ درصد کمتر می‌شود و مواد غذایی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند، نسبت به قبل میزان کمتری نمک، شکر و روغن دارند؛ یعنی انواع شیرینی، شکلات، آبمیوه و انواع نوشیدنی‌ها و غیره نسبت به قبل از میزان نمک، شکر و روغن کمتری برخوردار هستند.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برای اینکه مردم از میزان نمک، شکر و روغن موجود در غذاها اطلاع پیدا کنند، روی محصولات غذایی برچسب‌هایی تعبیه می‌شود که به رنگ قرمز و سبز و نارنجی است. رنگ قرمز نشان دهنده این است که میزان این ماده بیش از حد تعیین شده بوده و رنگ سبز نشان دهنده کمتر بودن آنها و نارنجی نیز نشانه تعادل است.

اصغری گفت: اما آنچه معضل ما محسوب می‌شود، مصرف شکر، قند، نمک و چربی در محصولات غیر کارخانه‌ای است؛ چراکه اقدامات موثر سازمان غذا و دارو و صنایع مرتبط را خنثی می‌کند. البته بخشی از آن هم به ذائقه مردم بازمی‌گردد، آنها باید نمکدان را از سفره‌ها حذف کنند و همچنین مصرف شیرینی‌جات را کاهش دهند و به ازای آن میوه و سبزی را جایگزین کنند.

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات در کشور ما کم است، گفت: در ایران روغن مصرفی در غذاها و همچنین مصرف شکر و قند در مقایسه با سایر کشور ها بیشتر است و راهکاری که پیشنهاد می‌شود، تغییر ذائقه مردم است که جز با آموزش میسر نخواهد شد. ذائقه ژنتیکی نیست که غیرقابل تغییر باشد، بلکه یک عادت است و تغییر آن با آموزش و فرهنگسازی به نتیجه خواهد رسید و در این میان والدین نقش موثری دارند.

اصغری بیان کرد: تمام محصولاتی که در کارخانه‌ها تولید می‌شود، مورد نظارت قرار می‌گیرد و حتی این محصولات وقتی به مغازه‌ها برده می‌شود نیز مورد آزمایش و نظارت سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرند.

بنابراعلام وب‌دا، وی با تاکید براینکه بیشترین نمک مصرفی روزانه از نان مصرفی حاصل می شود، گفت: اگر محصول کیفی می‌خواهیم باید مواد اولیه باکیفیتی هم ارائه دهیم، ضمن اینکه می توان با جرات گفت گندمی که در مزارع کشت می شود، از لحاظ موادمغذی کیفیت خوبی ندارد. وزارت جهاد کشاورزی بر تولید انبوه گندم تاکید دارد و لذا کیفیت از دست خارج می شود، درحالیکه گندم می تواند حاوی زیرمغذی هایی نظیر ویتامین ها، روی، پروتئین و آهن باشد و نان مصرفی روزانه مردم از مواد مغذی غنی شود.

اصغری در پایان تاکید کرد: بنابراین باید بذرهایی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد که از حیث مواد مغذی غنی باشد؛ چراکه عدم کیفیت کافی منجر می‌شود که نانوا نمک بیشتری به نان بزند تا خمیر خودش را بگیرد و نان تکه تکه نشود، به همین دلیل نان ها وقتی جویده می‌شوند، حالت لاستیکی دارند که نشان دهنده کیفیت پایین گندم مصرفی است و ما این مطالبه را از سوی وزارت جهاد کشاورزی دنبال خواشهیم کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین