|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۸۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
احتمالا تا به حال شده است که یک نرم‌افزار را کاملا درست نصب کنید اما اجرا نشود و یا بعد از یک ماه از کار بیفتد، یا بعد از نصب یک بازی، از شما درخواست کند سی‌دی را در سی‌دی‌رام قرار دهید در حالی که این کار را کرده‌اید و فایده‌ای نداشته است.
 احتمالا تا به حال شده است که یک نرم‌افزار را کاملا درست نصب کنید اما اجرا نشود و یا بعد از یک ماه از کار بیفتد، یا بعد از نصب یک بازی، از شما درخواست کند سی‌دی را در سی‌دی‌رام قرار دهید در حالی که این کار را کرده‌اید و فایده‌ای نداشته است. این مشکلات زمانی برای‌تان پیش می‌آید که نسخه اورجینال و خریداری شده یک نرم‌افزار را استفاده نکنید. البته این دست مشکلات برای ما ایرانی‌ها داستان عجیبی نیست. مایی که عادت کرده‌ایم تمام نرم‌افزارها را کرک شده استفاده کنیم و دزدی مجازی برای‌مان کاری عادی شده است. اما چه کسانی برای‌مان بازی‌ها را هک می‌کنند و چرا؟ سودشان در چیست؟

کرک چیست؟
در اجرای بازی و نرم‌افزار محدودیت‌هایی توسط شرکت تولید‌کننده اعمال می‌شود تا دست در جیب مبارک کرده و با پرداخت حق الزحمه واقعی آنان از نسخه اصلی استفاده کنید. اما ما ایرانی‌ها که علاقه‌ و البته شرایط رعایت حق کپی رایت را نداریم، باید دست به دامان کرک شویم تا بتوانیم از word, photoshop و fifa و pes و ... با قیمتی در حد چند بسته چیپس و پفک استفاده کنیم!
در حقیقت کرک کردن یعنی هک کردن نرم‌افزار و کرک‌ها را افرادی به نام کرکرها می‌سازند و آن را از طریق سایت‌های مخصوص که کم هم نیستند به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهند. در اصل کرک کردن نرم افزارها کار غیر قانونی در سطح جهان است، اما در ایران برای نرم‌افزارهای خارجی بلامانع است ولی برای تولیدات داخلی جرم به حساب می‌آید. اما با وجود ممنوعیت‌های بی‌شمار کشورهای دیگر دنیا، بازهم حدود 3164 شرکت و فرد در زمینه کرک فعالیت می‌کنند!

کرکرها عاشق چشم و ابروی ما هستند؟
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا نرم‌افزارها کرک می‌شوند و یا به اصطلاح خودمان قفلشان شکسته می‌شود و پس از آن به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد؟
بعضی از کرکرها و شرکت‌های فعال در این زمینه برای خودنمایی، محبوب شدن در بین گروه‌های هکری و این که دانش فنی خود را نشان دهند دست به این کار می‌زنند. عده‌ای رابین هودوار، چون درآمد شرکت‌های فعال در زمینه ساخت بازی و نرم‌افزار را زیاد می‌دانند این کار را می‌کنند (اکثر شرکت‌های با این طرز تفکر چینی هستند مانند 3DM) برخی دیگر، ورودی و ترافیک وب سایتشان را افزایش می‌دهند و از این راه درآمدزایی می‌کنند. تعدادی هم برای کارهای جاسوسی و آلوده کردن سیستم‌های کامپیوتری این کار را انجام می‌دهند. احتمالا تا به حال هنگام نصب یک کرک با اخطار آنتی ویروس‌تان مواجه شده‌اید که این فایل نصبی را ویروس تشخیص داده است و شما هم پیش خودتان فکر کرده‌اید که خب طبیعی است چون کارتان غیرقانونی است. اما امکان دارد واقعا آنتی‌ویروستان یک نوع تروجان پیدا کرده باشد. ولی خوب نگران نباشید، با یک کاربر معمولی و یک گیمر فیفا باز کاری ندارند، مقصود آن‌ها افراد دیگری است.


آه و نفرین گیمرهای ایرانی پشت سر Denuvo
فیفا 16 که به صورت رسمی منتشر شد، داغی بزرگ بر دل فیفا بازان ایرانی (نسخه ویندوز) نشست چرا که با گذشت چندماه از عرضه، این بازی کرک نشد، دلیل آن هم پیدا شدن سر و کله یک شرکت بزرگ در زمینه رمزنگاری به نام Denuvo بود. این شرکت آن‌قدر قوی بود که کرک کننده‌های معروف مانند 3DM اعلام کردند با این وضع احتمالا تا 2 سال دیگر هیچ بازی کرک نخواهد شد! اما به یک سال نکشید که VOKSI بلغاری و CONSPIR4CY، دو شرکت کرکر از راه رسیدند و دنیای بازی را نجات دادند و دعای خیر ایرانی‌ها را به خاطر شکستن شاخ این غول دنیای رمزنگاری برای خود خریدند! برنامه امنیتی Denvou که توسط شرکتی استرالیایی فعالیت می‌کرد، بهترین راهی بود که در چند سال اخیر ناشران به وسیله‌ آن از بازی‌هایشان محافظت می‌کردند، اما ماه گذشته این شرکت امنیتی سنگین‌ترین شکست خود را متحمل شد و در عرض یک روز بازی Middle-earth: Shadow of War را کرک شده دید!

مجازات کرک کردن در قانون ایران و دنیا
کرک کردن و خرید و فروش نرم‌افزارهای هک و کرک در ایران جرم به حساب می‌آید و بر اساس ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه‌ای از 3 ماه تا یک سال و 500 هزار تا 2 میلیون تومان جزای نقدی دارد.
در کشورهای مختلف که از قانون کپی رایت پیروی می‌کنند، جرایم مختلفی برای استفاده از نسخه کرک شده در نظر گرفته شده است، به طور مثال در ژاپن 2 سال فرد زندانی خواهد شد و اگر فایل کرک شده را در فضای مجازی آپلود کند، مجبور به گذراندن 10 سال در زندان و پرداخت جریمه 128,400 دلاری خواهد شد. در آمریکا هم بیشتر به علت ضربه مادی به شرکت مادر، جریمه‌های مالی در نظر گرفته می‌شود. سال 2009 یک جوان آمریکایی به خاطر دانلود غیرقانونی 30 آهنگ، 600 هزار دلار جریمه شد!

انتقام شرکت‌های بازی‌سازی از متقلبان
مقابله با بازی‌های کرک شده یکی از چالش‌های هر بازی‌ساز وکمپانی توزیع‌کننده محسوب می‌شود ولی بازی‌سازها هم می‌توانند دست به انتقام بزنند تا دست‌رنج چندین و چند ساله‌شان را هر کاربری به راحتی استفاده نکند! به طور مثال در بازی sims4 بعد از مدتی استفاده از نسخه کرک شده، کل صفحه نمایشگر پیکسلی می‌شود و کاربر دیگر نمی‌تواند به بازی ادامه دهد.
اگر از نسخه کرک شده بازی Quantum Break استفاده کنید بعد از مدتی شخصیت اصلی داستان با یک چشم‌بند دزد دریایی بازی را ادامه خواهد داد. مایکروسافت با این کار خود می‌خواهد یادآوری کند که کار شما دزدی است.
سازندگان بازی Crysis: Warhead برای تنبیه متقلبان، دست به اقدامی خنده‌دار و جالب زدند. در نسخه‌های غیرقانونی، گلوله‌های شما تبدیل به مرغ می‌شود! به همین خاطر کاراکتر بازی رسما به فنا می‌رود و دیگر قادر نیست کسی را بکشد. تصور کنید با ماشین‌اسلحه به جان روبات‌های ریز و درشت بازی افتادید و به صورت رگباری مرغ(!) از درون نازلِ سلاح شما بیرون می‌آید.
از این دست انتقام گرفتن‌ها زیاد است اما معمولا زمانی رخ می‌دهند که شرکت بازی‌سازی صبرش لبریز شده باشد و الا با نسخه کرک شده کاری ندارند و اکثر اوقات هم نمی‌توانند کاری داشته باشند.

کاربران کنسول‌ها مراقب باشند
نسل هشتم کنسول‌های بازی مثل پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان از ابتدای ورودشان به خاطر انواع و اقسام وابستگی‌های آنلاین، تبدیل به دستگاه‌هایی شکست ناپذیر و غیرقابل نفوذ برای هکرها شده‌اند. تنها راه به دست آوردن بازی‌های ارزان برای Xbox، خرید کنسول‌های کپی خور شده ایکس باکس وان است که تنها به شما اجازه بازی آفلاین می‌دهد و نمی‌توانید بازی‌هایی را که به اتصال آنلاین نیاز دارند را اجرا کنید. همچنین به محض اتصال به اینترنت بازی‌های شما و حتی خود دستگاه احتمال قفل شدن دارند و از این حیث با ریسک بسیار بالایی مواجه خواهید بود.
در ایران، روشی که برای هک PS4 انجام می‌شود به این صورت است که یک آی‌سی به بورد اصلی کنسول متصل شده و با این روش، دستگاه را کلون یک دستگاه دیگر می‌کنند که حاوی بازی است. به این صورت دستگاه شما کپی دستگاه اصلی می‌شود و بازی‌های داخل آن (که به صورت دیجیتالی خریداری شده‌اند) برای شما هم اجرا می‌شود. اما این کار چند مانع بسیار مهم دارد که عملا استفاده از آن را محدود و غیرکاربردی می‌کند چون امکان بازی آنلاین و اتصال به شبکه پلی‌استیشن وجود ندارد. در صورت وقوع این اتفاق، تمامی کنسول‌های کلون شده و بازی سونی مسدود و غیرقابل استفاده می‌شود. به‌طور خلاصه اگر اکانت هکی بخرید بلافاصله پس از اتصال به اینترنت امکان دارد بازی شما قفل شود و همین مشکل زمانی که بخواهید بازی جدیدی هم بریزید ممکن است رخ دهد. پس بازی اورجینال تهیه کنید که هم بتوانید بازی را آپدیت کنید، هم آنلاین بازی کنید و هم مدیون سازنده نشوید!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین