|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۱۸۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
متاسفانه جامعه علمی‌کشور در تبیین ارتباط دو سویه اسلامیت و ایرانیت غفلت نموده که ماحصل آن تقابل و تعارض در چنین مناسبتهای تاریخی است.
ما ایرانیان در فرصت سوزی تبحر و ید طولایی داریم ؛ چه بسا اگر داشته‌ها وارزش‌های ملی‌مان را در راستای وحدت و یکپارچگی بسیج می‌نمودیم این همه شکافها و تقابلها در درون این ملت متمدن پدید نمی‌آمد.

برداشتها و قرائتهای متعارض از کوروش ، بنیانگذار سلسله هخامنشی  بیش از آنکه در جهت منافع ملی و یکپارچگی ملی باشد‌، دستاویزی در تعمیق شکاف و تقابل در جامعه شده است. متاسفانه جامعه علمی‌کشور در تبیین ارتباط دو سویه اسلامیت و ایرانیت غفلت نموده که ماحصل آن تقابل و تعارض در چنین مناسبتهای تاریخی است.

در هفته اخیر به مناسبت روز کورش ، چنان طرفداران اسلامیت و ایرانیت در فضای مجازی به همدیگر تاخته اند که انگار دشمن دیرینه بوده و لحظه‌ای بر اشتراکات و باورهای مشترک درنگ ننمودند. چرا ما ندانسته آموزه‌های اسلامی ‌و آرمان‌های باستانی را در تقابل و تعارض همدیگر قرار می‌دهیم؟ چرا اسلامیت را مخالف ایرانیت و تمدن ایرانی پنداشته و انکار یکی را برتری دیگری می‌دانیم. غافل از این که این دو از همدیگر تغذیه نموده و زمینه استمرار و نقش‌آفرینی همدیگر را بوجود آورده‌اند. آیا نباید به نقش آرمان‌ها و ارزش‌های ملی ایرانیان در پذیرش دین اسلام بیاندیشیم؟

آیا خدماتی که دین اسلام و فرهنگ و تمدن باستان به همدیگر داشته‌اند باید به فراموشی سپرده شود؟. امروز متفکرین اسلامی‌اتفاق نظر دارند که باورها، هنجارها و  نظام معنایی تمدن ایران باستان، فرهنگی غنی در دل جامعه ایرانی پدید آورده که ملت کهنسال و متمدن ایران را آماده پذیرش دین اسلام نموده بود.  باورها و ارزش‌هایی شامل عدالت‌طلبی، حق‌جویی‌، ظلم ستیزی... که در طول تمدن ایران جزیی از فرهنگ ممتاز ایرانی شده بود. این ارزش‌ها و هنجارها استمرار خویش را در پذیرش اسلامیت متصور بود.

 ارزش‌ها و آرمان‌های ایران باستان نقش زیادی در رشد معارف اسلامی‌ و دین اسلام در ایران زمین داشته و همچنین اسلامیت سهم بسزایی در بقا و استمرار ارزش‌های ملی ایرانیان داشته است. هر دو از هم تغذیه نموده و هیچگاه و هیچکدام از ارزش‌های این دو در تقابل یکدیگر قرار نگرفته‌اند. مناسبت‌های باستانی ایران‌زمین باید فرصتی در جهت ارج نهادن بر ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک ایرانیت و اسلامیت باشد.

چرا به هم‌افزایی ارزش‌های اسلامی‌و باستانی در بارور نمودن فرهنگ ناب ایرانی بی‌توجهیم. بر مبنای همین فرهنگ برآمده از ایرانیت و اسلامیت بود که انقلاب سال 57 در جهت استقرار ارزش‌های حق‌جویی، ظلم‌ستیزی، عدالت‌طلبی به پشتوانه آموزه‌های اسلامی‌ به ثمر نشست. به پشتوانه خاستگاه باستانی و اسلامی‌بود که رشادت‌های هشت سال جنگ تحمیلی در تاریخ ماندگار شده است.  بخشهای مختلف جامعه علمی‌کشور که هر‌کدام سهمی‌در تولید علوم دینی و باستانی دارند باید این قصور را جبران نموده و نقش‌آفرینی ارزش‌ها و هنجارهای باستانی را در فرهنگ اسلامی‌تبیین نمایند. تقابل و شکاف بوجود آمده در جامعه در هفته اخیر به دلیل غفلت از تبیین این مورد بوده است. در صورت ادامه تعلل ، تقابلها و تعارضهای مخرب به دیگر حوزه‌ها نیز تسری یافته و اثر سوء بر منافع ملی و امنیت ملی خواهد گذاشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین