|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۱۸۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
«هانس گئورگ برگر»، عکاس معاصر آلمانی که عکس‌هایش در این نمایشگاه به نمایش درآمد، گفت: این نمایشگاه پس از کاخ گلستان در شهر اصفهان و در ژانویه سال آینده در شهر فرانکفورت آلمان برپا می‌شود. آرزو دارم این نمایشگاه در کربلا هم برگزار شود.
یکی از عکاسان نمایشگاه "مکاشفه و تماشا" که مجموعه عکس‌هایش در کاخ گلستان به نمایش درآمده‌، آرزو دارد این نمایشگاه در کربلا هم برگزار شود.

 نمایشگاه «مکاشفه و تماشا» عصر روز چهارشنبه ۱۰ آبان در حالی افتتاح شد که «میکائیل کلور برشتولد»، سفیر آلمان در ایران و عکاس آلمانی این مجموعه عکس‌ها در افتتاح آن حضور داشتند، اما مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به دلیل شرکت در اجلاس آسپک ۲۰۱۷ در چابهار نتوانست در این جلسه حضور داشته باشد.

«هانس گئورگ برگر»، عکاس معاصر آلمانی که عکس‌هایش در این نمایشگاه به نمایش درآمد، گفت: این نمایشگاه پس از کاخ گلستان در شهر اصفهان و در ژانویه سال آینده در شهر فرانکفورت آلمان برپا می‌شود. آرزو دارم این نمایشگاه در کربلا هم برگزار شود.

وی با بیان این‌که عکس‌های این نمایشگاه ۵۰ سال پیش از حوزه‌های علمیه شهرهای قم، مشهد و اصفهان گرفته شده است، بیان کرد: مراکز آموزش شیعه مراکز روشنفکری هستند. ما و غرب از آن بی‌خبر هستیم، در مدت سفر خودم از ایران سعی کردم با علمای حوزه‌های علمیه ایران آشنا شوم، ما اطلاع کمی از نخبگان ایران داریم و آنها هم آگاهی کمی از ما دارند.

او ادامه داد: تفاوتی که در عکس‌های قدیم قاجاری و من وجود دارد این است که در عکس‌های قدیم نوعی ترس برای نگاه کردن به دوربین وجود دارد، اما این ترس هم اکنون از بین رفته است و می‌توان به راحتی با سوژه های عکاسی گفت و گو و ارتباط  قرار کرد.

مسعود نصرتی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان  نیز به دلیل حضور نداشتن، حضور خود را برای آئین اقتتاح این نمایشگاه عکس در پیامی فرستاد.

در پیام او آمده است: «مجموعه تصاویر عکاسان قدیم ایرانی و هنرمند معاصر آلمانی یک پیام روشن را در خود نهفته دارد و آن این است که دنیای تشیع هویت یکپارچه و فرهنگی یکسان دارد و تغییر در مرزهای جغرافیایی بعد از جنگ جهانی اول و جدایی شهرها شیعی عراق از شهرهای شیعی ایران تغییری را در بافت فرهنگی، اجتماعی، معماری، هنر، تربیتی و آموزشی میان این شهرها و این دنیا ایجاد نکرده است.

وی افزود: عکاسان ایرانی و آلمانی یک هویت و بافت فرهنگی و اجتماعی یکسانی را به تصویر کشیدند، عکس‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه نشان دهنده اشتراکات است، در حقیقت عکس‌ها  فرهنگ گفتگو غیر کلامی بوده و مرز نمی‌شناسد، آنها مفاهیم مشترک را برای تثبیت اشتراکات اندیشه بشری به دنبال دارد.»

بخشی از تاریخ ایران را می‌توان در کاخ گلستان نفس کشید

میکائیل کلور برشتولد - سفیر آلمان در ایران نیز در آئین افتتاح این نمایشگاه کاخ گلستان را یک مجموعه میراث جهانی با معماری، تاریخ و هنری دانست که در خود گنجانیده و بیان کرد: این مجموعه در مکانی بی‌نظیر و آرام را در شهر تپنده و پویایی تهران به وجود آورده است، در اینجا می توان بخشی از تاریخ ایران را  نفس کشید.

وی افزود: مکان‌هایی که در این نمایشگاه به تصویر کشیده است، از جنس تفکر و آرامش است جایی که دعا در دل و گفت‌وشنودها زمزمه‌وار در هم جاری هستند، مکاشفه و تماشا فقط در چیزی نگریستن را شامل نمی‌شود، مکاشفه یعنی درک، یعنی کشف، یعنی آگاهی و شناور شدن در شناختی که حاصل شده است.

سفیر آلمان در ایران اظهار کرد: در پس این نمایشگاه موضوعی مهم و تعیین کننده نهفته است و آن احترام به دنیای آن دیگری است به واسطه همین احترام بوده که امکان خلق چنین ارتباط نزدیکی را با کسانی که در عکس‌هایشان به تصویر کشیدند، بدست آمده است.

او افزود: در عکس‌های «هانس» فرقی نمی‌کند از چه زاویه‌ای به سوژه نگریسته شده است، در واقع می‌توان متوجه شد که آن دیگری تا چه اندازه مورد احترام او واقع شده است.

ثبت سادگی زندگی و اعتدال روحانیت در نگاه عکاس آلمانی

کاظم شریف کاظمی، رئیس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه نیز اظهار کرد: در حقیقت با اختراع دوربین عکاسی جهان و تحولات آن در دسترس عموم قرار گرفت، گسترش هنر عکاسی یکی از شاخه های مدرنیته محسوب می شود.

وی افزود: اگر بپذیریم که عکس دارای عنصر واقعیت، زمان و مکان بوده پس هر عکسی دارای معنا و مفهومی است که شناخت ایجاد می کند که کلامی غیر کلامی است و امروزه جامع شناسان معتقدند بیش از ۸۰ درصد ارتباط از طریق غیر واژه انجام شد، در این عکس ها می توانیم این موضوع را مشاهده کنیم.

رئیس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه اظهارکرد: آقای برگر در مقدمه کتاب نمایشگاه عکس «مکاشفه و تماشا» نوشته است «آن چه که به کمک من می آید آگاهی ام از جهلم هست و آمادگی ام در اعتراف به این جهل که از همان ابتدا بی پروا اقرار کردم و حتی این نا آگاهی را شرط اقامتم در ایران قرار دادم.» این عکاس آلمانی پیش فرض نداشت، صادقانه برای دیدن و شناخت آمده بود و مؤثر و تعدمندانه رفتار کرد.

شریف کاظمی افزود: آقای برگر این عکاس معاصر آلمانی با صاحبان عکس نشست و برخاست داشته است و به این ترتیب با سبک زندگی، سبک تحصیل و سبک رفتار شناخت پیدا کرده است. در تصاویر به نمایش در آمده موضوعی که من شاهد بودم سادگی در امکانات زندگی، اعتدال و خضوع  روحانیت  بود، همان چهره واقعی بوده که به تصویر کشیده شده است.

وی بیان کرد: آن چه از این عکس‌ها می‌توان دریافت و به خوبی قابل مشاهده است نوعی تداوم و ثبات هم از نظر عقاید و تمایلات دینی شیعیان و هم از نظر نمودهای عینی مانند نوع پوشش طلاب، علما و چگونگی برگزاری کلاس های درس در حوزه های علمیه، معماری و تزئینات بناهای مذهبی است. ثبات و تداوم این آیین ها و سنت های دینی کم کم باعث ایجاد یک فرهنگ و هویت مشترک میان شیعیان شده است.

به گزارش ایسنا، در نمایشگاه «مکاشفه و تماشا» بیش از ۸۰ قطعه عکس از اولین عکاسان ایرانی دوره ناصرالدین شاه قاجار مانند «آقا رضا اقبال السلطنه» (عکاسباشی) و «ابوالقاسم ابن محمد تقی نوری»  و «هانس گئورگ برگر» عکاس معاصر آلمانی که حاصل سه سفر این عکاسان به قلب جهان شیعه بوده به نمایش گذاشته می شود. این نمایشگاه تا ۲۴ آبان از ساعت ۹ تا ۱۶ در مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ میزبان علاقه مندان به هنر عکاسی است.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین