|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۸۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق با بیان اینکه منطقه کردستان این کشور از اجرای توفق‌های امنیتی طفره می‌رود، تأکید کرد که در صورت تداوم کارشکنی‌های اربیل، نیروهای فدرال عراق وارد عمل خواهند شد.
 ارتش عراق اعلام کرد که منطقه کردستان این کشور در خصوص اجرای توفق‌های امنیتی با بغداد به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

به نوشته شبکه سومریه، فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق لحظاتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که منطقه کردستان عراق به توافق‌های امنیتی منعقد شده بین اربیل و بغداد پایبند نیست و کارشکنی می‌کند.

ارتش عراق همچنین تأکید کرد که برای اجرای این توافق‌ها «فرصتی دوباره» به اربیل می‌دهد تا به این توافق‌ها عمل کند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در این بیانیه تأکید کرد اگر منطقه کردستان امنیت مناطق مرزی را تأمین نکند، نیروهای دولت فدرال خود اقدام به تأمین امنیت این مناطق خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: «بر اساس مسئولیت سنگین و درایتی که نخست وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در خصوص اعزام تیم فنی نظامی بلند پایه جهت شرکت در سلسله دیدارهایی با تیم امنیتی اربیل از خود نشان داد و برای جلوگیری از خونریزی و حمایت از شهروندان عراق مهلت چند روزه تعیین کردند، ولی رهبران منطقه [کردستان] و هیأت مذاکره کننده آن‌ها به طور کامل در تاریخ 31/10/2017 از اجرای پیش‌نویس توافق شده سرباز زده است؛ پیش نویسی که تیم دولت فدرال عراق با هیأت منطقه کردستان بر سر آن گفت‌وگو کرده است».

ارتش عراق تأکید کرد: «بر کسی پوشیده نیست که این اقدام منطقه کردستان، وقت کشی است و آنچه بعد از این همه گفت‌وگوها و توافق‌ها و درست در لحظه آخر انجام داده‌اند، بازگشت به خانه اول بوده و با همه آنچه که در مورد آن توافق شده، در تضاد بوده و تمام آنچه آن‌ها ارائه کرده‌اند، کاملا غیر قابل قبول است» .

در این بیانیه همچنین آمده است که منطقه کردستان عراق در طول گفت‌وگوها اقدام به تحریک نیروهای خود کرده و موانع دفاعی جدیدی به منظور ممانعت از استقرار نیروهای دولت فدرال ایجاد کرده است که منجر به وارد کردن خسارت به این نیروها شده است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق تأکید کرد: «بر این اساس، نمی‌توان بر این اقدامات اربیل سکوت کرد. وظیفه ما حفظ جان شهروندان و نیروهاست و به اربیل مهلت کوتاهی داده شده است تا با سندی که در مورد آن گفت‌وگو کرده، موافقت کند، ولی متأسفانه اربیل، زیر این توافق زده و اقدام به وقت کشی کرده و برا کشتن نیروهای ما همانند سابق، دست به نیرنگ زده‌ است. ماه هرگز چنین اجازه‌ای به منطقه کردستان نخواهیم داد».

ارتش عراق هشدار داد، «اگر چنانچه گروه‌های مسلح وابسته به اربیل اقدام به شلیک موشک و خمپاره کنند و علیه نیروهای فدرال عراق آتش بگشایند و آن‌ها را کشته و اقدام به ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان این کشور کنند، مطابق قانون دولت فدرال، آن‌ها تحت پیگرد قرار خواهند گرفت و در آمان نخواهند بود».

فرماندهان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه این هفته به منظور توافق بر سر کنترل گذرگاه‌های مرزی و  مرزها با یکدیگر در مقر عملیات استان نینوی واقع در موصل دیدار کردند و دو طرف بر لزوم استقرار نیروهای فدرال عراق در مرزها و گذرگاه‌ها به توافق رسیدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین